Exit poll możliwy dzięki technologiom, w tym mobilnym

Paweł Predko

20-10-2015
Exit poll możliwy dzięki technologiom, w tym mobilnym

W Polsce badania exit poll pojawiły się już przy pierwszych wolnych wyborach i przez ostatnie 25 lat praktycznie przy wszystkich wyborach były realizowane. Od około 1970 r. kiedy to przeprowadzono pierwsze badanie exit poll praktycznie na całym świecie jest ono obecne przy głosowaniu. Zdecydowany wzrost popularności i znaczenia tych badań dokonał się dzięki rozwojowi technologii zbierania i transmisji danych (sieci telefonii komórkowej, transmisji danych). Dzięki nowym technologiom Ipsos jest w stanie zebrać i przeanalizować dane z ankiet oraz zaprezentować wyniki w mediach kilka-kilkanaście minut po wrzuceniu przez respondenta karty wyborczej do urny.

Rozwiązania new-tech wpłynęły także na poprawę możliwości analizy i walidacji zbieranych danych. Nowe technologie usprawniły cały proces weryfikacji danych oraz komunikacji pomiędzy ankieterami w terenie (przy lokalach wyborczych), a centralą firmy. Stała się możliwa szybka i skuteczna komunikacja oraz eliminacja błędów w trakcie badania. Jest to niezwykle ważny czynnik przy tego typu projektach, gdyż to, co wyróżnia również badanie wyborcze exit poll, to brak możliwości jego powtórzenia.

Nowe technologie dotyczą przede wszystkim aplikacji, której używają ankieterzy do wprowadzenia i transmisji ankiet. Są to także całe systemy gromadzenia i przetwarzania ankiet, systemy backupowe umożliwiające wprowadzanie ankiet również poprzez serwis WWW, czy też systemy walidacji i automatycznego raportowania. Wszystkie te elementy tworzą system, który w dniu wyborów dostarcza bieżące informacje wszystkim kluczowym osobom na temat postępów w realizacji badania, wyników oraz na temat ewentualnych problemów.

Nazwa exit poll nawiązuje do metodologii badania tzn. jest to badanie przeprowadzane z osobami wychodzącymi z lokalu. Przyjęło się, że exit poll dotyczy wyborów i głosowań, jednak wspomniane badanie można przeprowadzać również w sklepach, galeriach handlowych, albo punktach usługowych – w celu zbadania profili klientów albo zachowań konsumenckich.

Badanie zajmuje parę minut. Polega ono na zliczaniu osób wychodzących z lokalu wyborczego i losowym – np. co 10 osobę – ankietowaniu. W praktyce oznacza to zaproszenie osoby do badania, wręczenie anonimowej ankiety papierowej wzorowanej na karcie do głosowania, którą respondent po samodzielnym wypełnieniu wrzuca do pudełka (urny).

Tak zebrane ankiety są przez ankietera przesyłane za pomocą specjalnej aplikacji zainstalowanej na karcie SIM do centrali. Dane są gromadzone i przetwarzane przez partnera technicznego badania, firmę Digital Virgo i udostępniane Ipsos. Na podstawie przesłanych danych szacowane są wyniki badania. Cały proces odbywa się w trybie ciągłym. Mniej więcej z częstotliwością 5-minutową jesteśmy w stanie analizować aktualne wyniki głosowania.

Najważniejszym elementem badania jest możliwość przeprowadzania wywiadów z osobami, które fizycznie były w lokalu wyborczym. Badanie nie dotyczy zatem deklaracji czy ktoś zamierza lub nie uczestniczyć w głosowaniu oraz jak będzie głosował. Dotyczy rzeczywistej sytuacji, w której osoba tuż po wrzuceniu karty do głosowania w lokalu wyborczym, opuszcza go, a następnie w ramach exit poll powtarza tę czynność poza lokalem.

Skuteczność exit poll w badaniach wyborczych to przede wszystkim jakość oszacowania wyników i ich zgodność z wynikami oficjalnymi. W naszych badaniach zakładamy, że średni błąd oszacowanie nie powinien przekroczyć 2 pkt. proc.

Na koniec warto podkreślić, że badania exit poll w Polsce charakteryzują się niezwykle dobrymi rezultatami i są jednymi z lepszych na świecie.

Autor

Paweł Predko, operations director w Ipsos

 

Komentarze:

Comments

comments