Najnowsze trendy na rynku urządzeń mobilnych

Najnowsze trendy na rynku urządzeń mobilnych

Mobilny świat pokazuje coraz nowsze oblicze. Niektóre kierunki wymierają, inne nabierają szybkiego tempa rozwoju. Urządzenia mobilne ewoluują, znikają na zawsze, albo na chwilę, by powrócić w nowej, lepszej odsłonie. Mobile World Congress 2016 w Barcelonie kolejny raz nadał ton trendom rynkowym. Warto przyjrzeć się co obecnie dzieje się w najpopularniejszych kategoriach konsumenckich.

Rynek smartfonów jest stabilny

Jak dowiadujemy się z raportu MEC Mobile Report 2015 – kolejnej edycji badania rynku mobilnego – już blisko 80 proc. polskich internatów loguje się do sieci za pomocą smartfona. Wciąż rosnąca liczba posiadaczy tych urządzeń w Polsce to powiększające się grono odbiorców różnych usług oferowanych za pomocą aplikacji mobilnych. Warto nadmienić – o czym pisze też MEC – że wysoka penetracja jest niewspółmierna z wydatkami reklamowymi.

W ujęciu globalnym sprzedaż smartfonów z końcem ubiegłego roku także zanotowała wzrost o 9,7 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2014 roku, o czym możemy przeczytać w raporcie Gartnera. Jednak pierwszy raz od 2008 roku sprzedaż mimo wzrostu, wyraźnie zwolniła. Na świecie w minionym roku sprzedano 1,4 miliarda sztuk smartfonów.

Dane Strategy Analytics za 2015 rok pokazują, że największy procentowy udział w rynku posiada gigant z Azji – Samsung (22,2 proc.). Zaraz za nim plasuje się Apple 16,1 proc., dalej Huawei 7,4 proc., Lenovo-Motorola 5,1 proc. W zestawieniu nie mogło zabraknąć jeszcze jednego chińskiego potentata – Xiaomi – którego udział w rynku światowym wynosi obecne 5 proc.

Analitycy wskazują, że silnym napędem dla światowego rynku smartfonów są obecnie zarówno użytkownicy poszukujący urządzeń nisko budżetowych, ale także Ci, którzy skupiają swoje zainteresowanie na tych z górnej półki. Natomiast rynki wschodzące są uzależnione od kursu dolara, a konsumenci z rejonu Azji zazwyczaj wymieniają stare telefony na nowe, ale tej samej klasy.

Wearables nie jest już niczym nowym

MEC Mobile Report 2015 jako jeden z pierwszych dostarcza także dane na temat polskich odbiorców urządzeń typu wearable, czyli zegarków, opasek, okularów. Obecnie aż 6,7 proc. internatów deklaruje posiadania któregoś z wyżej wymienionych.

Wearables okazują się być najbardziej popularne w grupie 25-29 latków – aż 14 proc. z nich twierdzi, że ma któreś z nich, z czego 11 proc. posiada inteligentny zegarek.

Tegoroczne prognozy w ujęciu globalnym wskazują, że sprzedaż wearables w 2016 roku wzrośnie o 18,4 proc. Najsilniejszą i cieszącą się największą popularnością grupą są smartwach’e, na co niewątpliwie ma wpływ Apple ze swoim flagowym Apple Watch.

W raporcie IDC Research znajdziemy dokładne dane na temat podziału tego rynku. Pierwsze miejsce w 2015 roku przypadło Fitbitowi z 26,9 proc. udziałem w światowym rynku. Zaraz zanim znajduje się Xiaomi (15,4 proc.), następnie Apple (14,9 proc.). Garmin (4,2 proc.) oraz Samsung (4 proc.). Pozostałe 34,5 proc. udziału w światowym rynku przypadł innym firmom. Mimo to sprzedaż wearables w najbliższych latach powinna wyhamować. Nie promują ich producenci, a w Barcelonie były praktycznie nieobecne.

Tablety w odwrocie

Podobnie jak tablety – niepokojąco wygląda ich obecna sytuacja rynkowa. Topowi wystawcy nie prezentują już nowych urządzeń. Dane statystyczne także pokazują znaczne spadki. Weźmy przykład największego. Apple w czwartym kwartale 2015 sprzedał 16,1 miliona urządzeń, podczas gdy w tym samym okresie rok wcześniej było ich 21,4 miliona sztuk. IDC podaję, że cały rynek skurczył się w rok o 10 procent. Ciekawe jak zareaguje na to rynek reklamowy.

Przyglądając się wszystkim danym dotyczącym sprzedaży poszczególnych urządzeń mobilnych można odnieść wrażenie, że niektóre eksperymenty z ich użytecznością zostały zakończone, a firmy obecnie rozwijają te kategorie, które są najbardziej opłacalne. Rynek smartfonów będzie rósł, tabletów wyhamował. Nie miejmy też złudzeń, że reklama na smartwatch’e – gdzie niektóre agencje upatrywały nowego źródła przychodów – to na razie raczej utopia.

Rośnie za to rynek VR oraz rzeczywistości wirtualnej i to tutaj należy szukać dzisiaj przychodów.

Komentarze:

Comments

comments