Jak komunikować offline – mobile, aby zwiększyć sprzedaż?

Edward Mężyk

13-04-2017
Jak komunikować offline – mobile, aby zwiększyć sprzedaż?

Rośnie liczba konsumentów, którzy podczas zakupów w sklepie korzystają ze smartfona. Świadomi tego zjawiska marketerzy, coraz częściej przeznaczają budżety na reklamy kierowane na urządzenia mobilne. Według badania przeprowadzonego przez IPSOS, 70 proc. sklepów stacjonarnych planuje zwiększyć wydatki na komunikację mobilną. 

Strategia omnichannel a remarketing offline

Coraz rzadziej obserwujemy lojalne postawy konsumenckie – obecnie nabywcy kupują tam, gdzie zostają najpełniej spełnione ich oczekiwania i zapewniony jest wysoki poziom doświadczeń zakupowych. W wyniku zmian w postawach konsumenta, podstawą skutecznej sprzedaży staje się jej wielokanałowość. Omnichannel to model, który docelowo ma służyć klientowi i być odpowiedzią na jego nowe postawy zakupowe. Mowa o efekcie ROPO, który zakłada, że dzisiejszy konsument szuka informacji online, jednak kupuje offline, a także efekcie ROTOPO opisującym szukanie informacji online, testowanie offline i zakup online. Wielokanałowość sprzedaży to również szansa dla detalistów, pozwalająca im skutecznie stymulować wyniki działań biznesowych. Strategia ta łączy bowiem zalety sprzedaży internetowej i tradycyjnej. Detaliści stosujący model omnichannel docierają do klientów zarówno kiedy szukają oni informacji online, jak i offline, gdy udają się do tradycyjnego sklepu. Podczas wizyty klientów w sklepie stacjonarnych mogą oni stosować komunikaty wysyłane na ich urządzenia mobilne, które pozwalą zarządzającym placówkami offline w czasie rzeczywistym stymulować sprzedaż. Poza tym, skorzystać mogą także z remarketingu offline – mobile i dotrzeć do odwiedzających po zakończeniu ich wizyty w sklepie. Detaliści zyskują dzięki temu szansę na to, że niezależnie od wybranego przez konsumenta sposobu zakupu zfinalizują oni go właśnie u nich.

Dane z raportu Forrester Research wskazują, że niemal połowa detalistów, którzy zdecydowali się na wdrożenie modelu omnichannel, odnotowało wzrost sprzedaży. Zarządzający placówkami offline nie powinni obawiać się zatem zmian związanych z uruchomieniem różnorodnych kanałów sprzedaży, a zadbać o jak najwyższy poziom ich wdrożenia.

Technologia Wi-Fi i beacony w sklepie stacjonarnym

Coraz więcej galerii handlowych i sklepów stacjonarnych korzysta z możliwości oferowanych przez technologię Wi-Fi i beacony. Niewielkie nadajniki beacon i Wi-Fi komunikują się z aplikacją zainstalowaną na smartfonie klienta. W przypadku beconów komunikacja odbywa się poprzez sygnał Bluetooth, dla Wi-Fi poprzez włączony w telefonie czujnik sieci Wi-Fi. Pozwala to detalistom otrzymać obraz zachowań klientów w punkcie sprzedaży i dotrzeć do nich z kontekstowym komunikatem reklamowym. Takie rozwiązanie oferuje detalistom platforma Cluify.com, dzięki której są oni w stanie nie tylko poznać zachowania klientów w swoim sklepie, ale i dotrzeć do nich ze spersonalizowaną ofertą reklamową na ich urządzeniach mobilnych.

Dostępne na terenie placówki stacjonarnej technologie mobilne, tj. beacony czy Wi-Fi o ile wykorzystane właściwe mogą znacznie przyczynić się do wzrostu ruchu i sprzedaży w sklepie. Ważne jest, aby aktywności związane z projektowaniem przekazów reklamowych związane były z możliwie najpełniejszym wykorzystaniem zebranych danych na temat zachowań klientów w obiekcie. Pozwoli to na bardziej dogłębne targetowanie komunikatów, wzrost zadowolenia klientów i zwiększenie rentowności działań reklamowych.

Smartfon szansą na dotarcie z przekazem do klienta

Przeciętny posiadacz smartfona spogląda na niego przez większą część dnia – według badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii przez grupę Tecmark jest to aż kilkaset razy dziennie. Stwarza to szansę na dotarcie do niego z przekazem sprzedażowym o wiele częściej niż w przypadku reklam wyświetlanych na komputerach. Skuteczność reklam mobilnych potwierdzają także badania nt. stosowania programów blokujących reklamy – według przewidywań Deloitte, do końca 2016 roku korzystać z nich miało zaledwie 0,3 proc. właścicieli urządzeń mobilnych. Co zatem powinny robić sklepy, aby zwiększyć efektywność swoich działań reklamowych? Skorzystać z potencjału mobile. Komunikacja z klientem za pomocą nowoczesnych technologii, tj. Bluetooth (beacony) i Wi-Fi cieszy się coraz większym uznaniem nie tylko detalistów, ale i konsumentów. Pamiętajmy jednak o tym, że podstawą wszystkich tych działań musi być dotarcie do klienta ze spersonalizowaną ofertą – ofertą, która zgodna jest z jego rzeczywistymi zainteresowaniami. To nie tylko korzyść dla zarządzających placówkami offline w postaci zwiększenia sprzedaży, ale i poszanowanie czasu klientów. Nie będzie to jednak możliwe bez dokładnej analizy zachowań klientów oraz ich wyborów.

Autor

Edward Mężyk, prezes Cluify

 

Komentarze:

Comments

comments