Analiza rynku aplikacji. Jak badać aplikacje mobilne wykorzystując narzędzia rynkowe?

Tomasz Starzyński

27-04-2020
Analiza rynku aplikacji. Jak badać aplikacje mobilne wykorzystując narzędzia rynkowe?

Rozwój technologii rynkowych powoduje, że pojawia się coraz więcej platform do analizy aplikacji mobilnych, zarówno pod kątem technicznym, badania aktywności użytkowników, jak i widoczności w sklepach (ASO). Dane te są niezwykle przydatne przy budowie strategii wejścia na rynek, zestawienia z konkurencją, budowie KPIs czy weryfikacji używalności w grupie docelowej. Na przykładzie trzech narzędzi podpowiadam, jak można przeanalizować konkurencję, wydobyć dane na temat używalności czy poszukać nowych rynków.

1. Analizy ASO

Apptweak to jedno z najlepszych narzędzi rynkowych wykorzystywanych do optymalizacji wyników organicznych w sklepach (ASO). Pozwala przede wszystkim na głęboką i dokładną analizę słów kluczowych wraz z estymacjami, ile dane słowo kluczowe bądź grupa słów kluczowych może wygenerować instalacji w ciągu miesiąca. Narzędzie umożliwia również śledzenie konkurencji pod kątem rankingu oraz widoczności w storach.

Technologia wszystkie dane dotyczące konkurencji zbiera na osi czasu, z której dowiemy się kiedy została opublikowana aktualizacja, zmieniona ikona, opis, czy zauważone inne trendy dotyczące wyników. Całość zintegrowana jest także z konsolami Google Play oraz App Store, a po prawidłowym połączeniu udostępnianie są dodatkowe funkcje jak np. analiza sentymentu (na podstawie danych z komentarzy od użytkowników).

Rysunek 1. Analizy słów kluczowych / Apptweak

 

2. Analizy rynkowe

Dzięki technologii Apptopia możemy generować szacunki pobieralności, przychodów i użytkowania ponad 7 milionów aplikacji na całym świecie. Aplikacja udostępnia również estymowane przychody aplikacji mobilnych z wewnętrznych systemów płatności, zarówno w systemach iOS, jak i Google Play. Te dane w połączeniu z liczbami instalacji pozwalają tworzyć modele uwzględniające ARPU, jeden z najważniejszych wskaźników na rynku (ARPU to średni przychód generowany przez jednego użytkownika).

W tej chwili dane udostępniane są na ok. 60 krajów, co pozwala budować modele wejścia na nowe rynki, gdzie konkurencja generuje najlepsze wyniki. Wykorzystywane jest to często do tzw. soft launch, czyli testowego wypuszczenia aplikacji na wybrane 1-2-3 rynki, aby ocenić używalność i zwrot z inwestycji.

Rysunek 2. Analizy modeli zachowań / Apptopia

 

3. Analizy efektywności

Jednym z narzędzi do prowadzenia analiz efektywności jest szeroko znany na rynku SimilarWeb. Jednak nie każdy wie, że narzędzie to analizuje nie tylko dane z serwisów webowych, ale także aplikacje mobilne.

SimilarWeb publikuje bardzo istotne dane w kontekście używalności aplikacji m.in.:

– DAU, czyli dzienną liczbę aktywnych użytkowników;

– Ile procent użytkowników używa aplikacji codziennie;

– Ile czasu średnio spędza użytkownik w aplikacji.

W ramach dostępnych danych możemy także zestawić profil użytkownika aplikacji z podobnymi aplikacjami na rynku. Innymi słowy, dowiemy się jak grupa docelowa danej aplikacji używa innych aplikacji. Pojawia się więc nowy sposób na targetowanie kampanii. Dodatkowo mamy dostępne dane na temat demografii.

SimilarWeb to również zagregowane dane na temat retencji, która to stanowi często jeden z najważniejszych wskaźników efektywności na rynku. Na obecnym konkurencyjnym rynku, jeśli zatrzymaliśmy więcej niż jedną trzecią użytkowników pierwszego dnia po instalacji, osiągamy świetny wynik, przynajmniej pod względem retencji. Oczywiście, dane te różnią się bardzo mocno w zależności od kategorii aplikacji.

Rysunek 3. Analiza używalności aplikacji / Similarweb

 

Analiza rynku aplikacji przy użyciu technologii jest bardzo istotna już na samym starcie, w fazie projektowania aplikacji, analizy rynku czy budowy profilu docelowego użytkownika. Niemniej jednak, wskazane narzędzia umożliwiają również stałe monitorowanie widoczności aplikacji, ruchów konkurencji, czy zmian na rynku w zbliżonych kategoriach.

Autor

Tomasz Starzyński, Managing Partner w Up&More

 

Komentarze:

Comments

comments