Nigdy wcześniej social media nie były ważniejsze niż teraz. Trendy na podstawie raportu Social Trends 2022

Kazimierz Piekarz

10-02-2022
Nigdy wcześniej social media nie były ważniejsze niż teraz. Trendy na podstawie raportu Social Trends 2022

Czy też masz takie przeświadczenie, że social media sięgają szczytów? Że mają szczególną rolę do spełnienia w czasie wychodzenia z pandemii? Potwierdza to raport Social Trends 2022. Oto streszczenie i najważniejsze wnioski. 

O raporcie Social Trends 2022

Badaniami objęto 18 100 marketerów na całym świecie w III kwartale 2021. Najpierw Hootsuite przeprowadził wywiady z przedstawicielami (specjaliści, obserwatorzy, przedsiębiorcy i partnerzy) 9 różnych branż. Następnie uzupełniono te badania raportami lub danymi z The Harvard Business Review, McKinsey, Deloitte, Edelman, eMarketer, Forrester, GlobalWebIndex, The CMO Survey, oraz z innych źródeł.

1. Trendy w strategii marek

Marki w końcu rozumieją czym żyją społeczności użytkowników, a wszystko dzięki twórcom treści, których liczbę na świecie szacuje się na aż 50 milionów.

W mediach społecznościowych widać odpływ marek od dużych influencerów, gromadzących licznych fanów do twórców (creators) skupiających mniejsze, lecz bardziej autentyczne grupy użytkowników. Marki potrafiące umiejętnie współpracować z mniej znanymi twórcami docierają do nowych odbiorców i poszerzają swój kapitał kulturowy. 

2. Trendy w reklamie społecznościowej

Konsumenci stali się dojrzalsi, oczekują więc bardziej kreatywnych reklam.

Przewiduje się, że w 2022 roku marketerzy będą wydawać więcej na reklamy społecznościowe. Tworzenie wyróżniających się reklam będzie jednak wymagać od marek nie lada wysiłków, aby reklamy te dorastały do zwiększonych oczekiwań konsumentów oraz odzwierciedlały specyfikę poszczególnych sieci społecznościowych i wzbogacały doświadczenia ich użytkowników. 

Raport wskazuje na znaczący spadek wskazań na największe sieci społecznościowe, jako najbardziej efektywne w osiąganiu celów biznesowych. I tak Facebook spadł z 78% do 62%, a Instagram z 70% do 49%, co przełożyło się na indeks zmian rok do roku, odpowiednio -25% i -40%. Jednocześnie widać gwałtowny wzrost zainteresowania mniej popularnymi do tej pory serwisami socialowymi – np. TikTok skoczył z 3% do 21% (+700%), Snapchat wystrzelił z 1 % do 13% (+1200%), co należy interpretować, że o 7 razy więcej marketerów uważa TikToka za jeden z trzech najbardziej efektywnych serwisów w osiąganiu celów biznesowych; z kolei dla aż o 12 razy większego odsetka marketerów takim serwisem jest Snapchat! 

3. Zwrot z inwestycji (ROI)

Social wychodzi z zaciszy działów marketingu do pozostałych działów w firmach.

Marketerzy nabierają coraz większej pewności w mierzeniu rezultatów swoich działań w social mediach. Już 83% marketerów objętych badaniem zadeklarowało pewne zaufanie do mierzenia ROI (68% rok wcześniej). Osiągane sukcesy zjednują zwolenników social mediom i popularyzują ich wykorzystanie w całych organizacjach, nie tylko w działach marketingu.

4. Trendy w social ecommerce

Social staje się centrum zakupów w post pandemii.

Zakupy w sklepach stacjonarnych wciąż są najpopularniejsze lecz handel społecznościowy przeżywa rozkwit. Sieci społecznościowe są najpopularniejszym wśród młodszych konsumentów narzędziem poszukiwania informacji o markach. W tym celu korzysta z nich ponad 53% użytkowników internetu w wieku 16-24 lata (wyszukiwarek używa 51%). 2022 ma być rokiem, w którym małe sklepy rozszerzą sprzedaż o social commerce, a duże przedsiębiorstwa prawdopodobnie dojdą do granic swych możliwości w sprzedaży online.

5. Trendy w obsłudze klienta

Social media poprawią obsługę i zapobiegną odpływowi klientów.

Zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw i niedobory kadrowe będą jak woda na młyn niezadowolonych klientów. W tych okolicznościach rośnie znaczenie obsługi klienta za pośrednictwem sieci społecznościowych. 59% badanych marketerów podziela opinię, że wartość social customer care wzrosła. Bieżący rok jest więc idealnym czasem dla menedżerów social mediów na pokazanie się i takie zadbanie o klientów, aby przeprowadzić firmy, dla których pracują, suchą stopą przez post pandemiczne przesilenie.

Więcej szczegółów w raporcie, który można pobrać stąd.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments