5 kroków skutecznej promocji aplikacji

Tomasz Starzyński

12-09-2018
5 kroków skutecznej promocji aplikacji

Według najnowszej fali badania Global Mobile Market Report z września 2018 roku, 64% Polaków posiada smartfona. Postępująca smartfonizacja społeczeństwa zachęca marketerów do coraz większego zaangażowania w rynek mobilny, z drugiej strony, wymusza coraz większe budżety związane z promocją aplikacji. Niekiedy budżet ma promocję jest nawet 9(!) razy większy niż budżet na development. Co zatem zrobić, aby nasza appka osiągnęła sukces?

1. Zacznijmy od początku: określ budżet jaki chcesz przeznaczyć na pozyskanie jednej instalacji. Monitoruj koszt przez cały okres trwania promocji. 

Nie ma innej możliwości, zanim wystartujesz z jakimikolwiek działaniami, musisz zaprzyjaźnić się z Excelem. Określenie wysokości CPA (cost per action) jest kluczowe, podobnie jak zbenchmarkowanie konkurentów oraz opracowanie benefitów, które będą odróżniały Twoją aplikację od konkurencji. Pisząc o CPA celowo nie wspominam o CPI (cost per installation), ponieważ z punktu widzenia budżetowego może on po prostu być nieopłacalny. Jak pokazują wyniki analizy Just Run App oraz Spicy Mobile, większość aplikacji mobilnych traci w pierwszych miesiącach nawet 80 proc. pozyskanych użytkowników.

2. Wykorzystaj moc własnych kanałów komunikacji oraz mediów społecznościowych. Newsletter, blog czy strona firmowa – jeśli aktywnie rozwijasz owned media – wykorzystaj je, w końcu daje to możliwość darmowego (nie licząc kreacji) dotarcia do ludzi już powiązanych jakiś sposób z Twoją marką (czy poprzez zapisanie się na listę mailingową czy odwiedzanie Twojego bloga). 

Także Social Media będą dobrym rozwiązaniem. Facebook czy Instagram mogą być świetnym miejscem do promocji Twojej aplikacji (kluczem będą skutecznie dobrane kreacje postów z odpowiednim CTA). Warto zastanowić się nad kreacją wideo: zdaniem 58,88% respondentów badania „Video marketing w polskich firmach” uważa, że wideo to najlepiej dopasowana do potrzeb ich klientów forma komunikacji. W innym badaniu, przeprowadzonym wśród marketerów specjalizujących się w B2B, 73% respondentów stwierdziło, że wideo przynosi pozytywne korzyści w działaniach marketingowych

3. Grunt to dobrze dobrane narzędzia: zapoznaj się z platformami ułatwiającymi prace nad rozwojem aplikacji.

a. Pod kątem analityki optymalne będzie Firebase, które integruje się bezpośrednio z Google Ads. Zwróć uwagę zwłaszcza na retencję użytkowników, lejki między kolejnymi akcjami oraz analizę behawioralną.

b. W kwestii atrybucji konwersji Appsflyer, który pozwoli śledzić wspomagane instalacje, re-instalacje, czy zbierać dane view-through.

c. Warto również pochylić się nad optymalizacją w samym marketplace (ASO), gdzie polecam TheTool oraz MobileAction (o samym ASO jeszcze będzie mowa poniżej). Dzięki tym narzędziom wykonasz pełną analizę słów kluczowych, ocenisz stopień optymalizacji i poznasz lepiej swoich konkurentów.

4. Nie wyważaj otwartych drzwi: jeśli Twoja aplikacja jest aktywna – wykorzystaj dostępne już dane behawioralne użytkowników appki. Dzięki poznaniu już pozyskanych userów będziesz mógł sprawniej dotrzeć do ludzi i podobnych zainteresowaniach, zachowaniach czy preferencjach.

5. Na koniec zadbaj o podstawy: ASO, czyli App Store Optimalization.

Ciekawy opis, wysokiej jakości zdjęcia i screeny działającej appki to rzecz absolutnie niezbędna.

Pobrania organiczne prawie zawsze pochodzą z przeglądania store’ów, bądź wyszukiwania. Użytkownicy odnajdują aplikację wpisując nazwę brandu, bądź poprzez zapytania generyczne, przeglądając jednocześnie topowe aplikacje oraz rekomendacje. Bardzo istotną składową pozycji organicznej aplikacji (i w ogóle działań optymalizacyjnych w sklepie z appkami) jest liczba pobrań. Badania pokazują, że każda instalacja pochodząca z kampanii generuje średnio trzy pobrania organiczne.

Na temat działań ASO można napisać bardzo wiele, zarówno pod kątem doboru słów kluczowych, opisu działania czy tworzenia grafik. Skondensowaną listę dobrych praktyk znajdziesz na naszym blogu. 

Wyróżnij się albo zgiń – wciąż aktualne

Jak podaje instytut badawczy App Annie, w Google Play dostępnych jest obecnie ponad 3,5 miliona aplikacji, natomiast w Apple App Store ponad 2 miliony.  Według danych Statista w  ubiegłym roku oba sklepy odnotowały 197 mld pobrań, a do 2021 roku ta liczba wzrośnie do ponad 350 mld. Rynek marketingu aplikacji ma przed sobą bardzo pracowity okres, to przede wszystkim od skuteczności promocji zależeć będzie to, czy dana appka osiągnie sukces, czy zginie w zalewie milionów innych. Ale cóż, na tym polega marketing.

Autor

Tomasz Starzyński – prezes zarządu i managing partner w Up&More. Odpowiada za rozwój agencji oraz koordynuje pracę działów SEM/SEO i paid social. Nadzoruje wprowadzanie nowych produktów i narzędzi reklamowych w firmie oraz automatyzację kampanii. Z marketingiem efektywnościowym związany jest od 2005 roku. Doświadczenie zdobywał m.in. w Global Internet Management czy iProspect. Jest ekspertem w dziedzinie SEO/SEM, e-commerce, marketingu i reklamy internetowej, a także certyfikowanym specjalistą Google Analytics i Google Adwords. Od 2014 roku prowadzi zajęcia Reklama Online na kierunku Logistyka Mediów na Uniwersytecie Warszawskim.

Komentarze:

Comments

comments