Sposoby na skuteczny onboarding użytkownika w aplikacji

GoMobi.pl

26-05-2022
Sposoby na skuteczny onboarding użytkownika w aplikacji

Blisko 80% użytkowników usuwa aplikację w ciągu pierwszych trzech dni po jej pobraniu, a 25% traci zainteresowanie nią po pierwszym użyciu. Pomocnym w rozwiązaniu problemu szybkiego porzucania nowej aplikacji może być odpowiednio zaprojektowany user onboarding. Czym jest onboarding flow? Jakie rodzaje onboardingu można zastosować w aplikacji mobilnej? Odpowiedzi na pytania znajdujdziesz w artykule.

Onboarding użytkownika – co to oznacza?

User onboarding można zdefiniować jako działanie, którego celem jest zaznajomienie nowego użytkownika z aplikacją (interfejsem, nawigacją, funkcjonalnością), dostarczenie mu odpowiednich informacji o produkcie oraz wspieranie go do momentu, aż nie stanie się aktywnym userem (dostrzeże wartość proponowanego mu rozwiązania). Onboarding UX to doświadczenie, które rozpoczyna się w momencie, gdy użytkownik zaczyna korzystać z aplikacji. Onboarding jest ważnym elementem projektowania UX. 

Great onboarding is the immense power of your app to get people to take action.
(źródło: https://inwedo.com/user-onboarding-best-practices-examples/)

Przepływy onboardingu użytkownika w aplikacji mobilnej

Onboarding flow to szereg kroków, które są wykonywane podczas wprowadzania nowych, bądź obecnych (w przypadku dodania nowych funkcji) użytkowników do interfejsu aplikacji. Proces powinien zabierać niewiele czasu oraz składać się z łatwych do spełnienia zadań, których realizacja prowadzi do osiągnięcia kamieni milowych.

Jeżeli chodzi o user onboarding flow, to nie istnieje jeden uniwersalny sposób postępowania. To, co się sprawdza w obrębie jednej aplikacji, może nie działać w przypadku innej. Wiele zależy również od profilu użytkownika. Przygotowanie oraz optymalizacja odpowiedniego onboardingu nie należy do rzeczy prostych. Wymaga między innymi analizy potrzeb użytkownika, przeprowadzenia testów użyteczności oraz analizy przepływu użytkowników (User Flow).

Można wyróżnić kilka popularnych metod w procesie wdrażania użytkowników. Do najczęściej stosowanych w aplikacjach mobilnych należą:

Progresywny onboarding – uczenie się przez działanie. Stopniowy proces umożliwiający poznawanie funkcji aplikacji poprzez wyświetlanie instrukcji podczas nawigacji. Informacje pokazywane na ekranie odnoszą się wyłącznie do strony, na której aktualnie znajduje się user. Ten typ onboardingu sprawdzi się w przypadku aplikacji z ukrytymi funkcjami lub sterowanymi gestami.

Onboarding opary na korzyściach – skupia się na tym, co dana aplikacja robi, a nie jak z niej korzystać. Kładzie nacisk na zalety oraz wartość, jaką aplikacja oferuje użytkownikom. W tego typu onboardingu często wykorzystuje się ekrany z prośbami o pozwolenie, jak dostęp do lokalizacji urządzenia lub zgoda na otrzymywanie powiadomień push.

Onboarding zorientowany na funkcje – pokazuje użytkownikom podstawowe funkcje aplikacji oraz jak z nich korzystać. W tym formacie onboardingu często dodaje się film demonstracyjny wyjaśniający działanie interfejsu.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby łączyć ze sobą różne metody w celu usprawnienia procesu wdrażania użytkownika.

Aplikacja ze wzorcowym user onboarding flow – studium przypadku

Aby aplikacja odniosła sukces na rynku, musi posiadać istotną wartość dla użytkownika oraz doskonały onboarding flow. Takim rozwiązaniem jest produkt cyfrowy zBiletem. Jest to bezpłatna wieloplatformowa aplikacja ułatwiająca podróżowanie komunikacją miejską. Logowanie odbywa się poprzez podanie numeru telefonu, a do zakupu biletu wystarczą trzy kliknięcia i niecałe 10 sekund. Aplikacja wyświetla odbiorcy ekran z informacjami o biletach okresowych, a po wyborze odpowiedniego wariantu biletu, przenosi do strony płatności, której można dokonać choćby za pomocą BLIK-a.

Aplikacja w przyjazny oraz bezproblemowy sposób przeprowadza klienta przez sekwencje zakupu. Funkcje aplikacji są ograniczone do niezbędnego minimum, przez co jest ona prosta w obsłudze, a droga do uzyskania biletu, który można przechowywać w smartfonie, jest niezwykle krótka.

Praktyczne sposoby na skuteczny user onboarding w aplikacji mobilnej

Istnieje kilka praktycznych rozwiązań, które zwiększają szansę na to, iż użytkownicy nie stracą zainteresowania aplikacją w trakcie pierwszych minut jej użytkowania.

1. Przycisk „Skip”

Umożliwienie skorzystania z opcji pominięcia mniej istotnych kroków w procesie wdrażania, natychmiastowe zanurzenie się w produkcie oraz samodzielne jego odkrywanie będzie dobrym pomysłem w większości przypadków.

2. Pasek postępu

Wizualizacja postępów w procesie onboardingu pozwala utrzymać zainteresowanie oraz motywuje do jego ukończenia.

3. Grywalizacja

Wykorzystanie mechanizmów charakterystycznych dla gier powoduje, iż aplikacja jest bardziej angażująca. Otrzymanie „nagrody” za odblokowanie kolejnego poziomu lub zbieranie punktów może być częścią dobrej zabawy.

4. Prosty sposób rejestracji

Rejestracja przy użyciu takich platform jak Google bądź Facebook pozwala uniknąć frustracji związanych z całym procesem oraz skraca czas onboardingu.

5. Podkreślenie funkcjonalności

Zademonstrowanie najważniejszych funkcji aplikacji tak szybko, jak to jest tylko możliwe, to dobry sposób na zdobycie uwagi użytkownika.

Dlaczego user onboarding jest istotny oraz jakie korzyści niesie?

Istotnym powodem, dla którego użytkownicy nie korzystają z aplikacji długoterminowo, jest brak efektywnego przepływu onboardingu. Odbiorca aplikacji nie rozumie wówczas do końca jej zalet oraz powodu, dla którego miałby z niej korzystać. Dobrze zaprojektowany user onboarding pomaga użytkownikowi dostrzec wartość (moment AHA), jaką niesie ze sobą używanie aplikacji, zmniejsza wskaźnik rezygnacji, powoduje wzrost zadowolenie klienta oraz retencji.

 

Komentarze:

Comments

comments