Walcz o większą liczbę użytkowników swojej aplikacji! Plan w 4 krokach

Joanna Janczewska

21-10-2019
Walcz o większą liczbę użytkowników swojej aplikacji! Plan w 4 krokach

Codzienna bitwa o użytkowników aplikacji zawsze jest zacięta, a konkurencja ogromna. W samym sklepie Google Play odnajdziemy ponad 3 miliony aplikacji, natomiast w App Store prawie 2 miliony. Ponadto w dzisiejszych czasach przeciętny użytkownik smartfona, przy tak szerokim wyborze aplikacji, posiada ich około 80, przy czym aktywnie korzysta tylko z 30. Zatem jak wyróżnić się wśród tak wielu konkurentów grających na tym samym polu walki? Poznaj 4 kroki, dzięki którym Twoja aplikacja osiągnie sukces. 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Pobierz Poradnik Marketingu Aplikacji, opracowany przez Up&More. 60 stron czystej merytoryki!

1. Zrób rozeznanie jeszcze przed pierwszą rundą

Planujesz wskoczyć na ring, ale zastanawiasz się od czego zacząć? Dobrą praktyką jest rozpoczęcie działań reklamowych dotyczących aplikacji mobilnej w momencie, gdy planowany jest jej start. Jest to okres ‘prelaunch’, w którym niezwykle przydatni okazują się beta userzy. Ich zadaniem jest przeprowadzenie testu aplikacji tuż przed jej finalnym startem, który jest kolejnym etapem cyklu życia aplikacji. Podczas oficjalnego wypuszczenia produktu na rynek, aplikacja przeżywa największe zainteresowanie. Beta userzy stają się ambasadorami aplikacji, a działania reklamowe oraz rozważna realizacja budżetu prowadzą do sukcesu. Od teraz twoja aplikacja wyróżnia się wśród milionów konkurentów. Po ogromnej euforii następuje ostatnia faza cyklu życia aplikacji, czyli czas gdy aplikacja nie jest już nowością i funkcjonuje na rynku pewien czas. Ten etap okazuje się najtrudniejszy w kwestii doboru działań reklamowych oraz optymalizacji. Zatem co zrobić, aby użytkownicy przybywali, a zaangażowanie nie słabło?

2. Poznaj swoich potencjalnych kibiców

Źle zdefiniowana grupa docelowa oraz niespójna komunikacja z odbiorcami może stanowić zagrożenie dla istniejącej aplikacji. Istotnym jest, aby wraz z wdrożeniem analityki określić możliwie precyzyjnie takie kwestie jak sposób komunikacji marki, wiek i zainteresowania potencjalnych odbiorców oraz miejsca w jakich można ich spotkać. Jeśli tak się nie wydarzyło na etapie tworzenia aplikacji ważne jest, aby przeanalizować dotychczasowe działania użytkowników aplikacji i na tej podstawie zdefiniować odbiorców.

3. Nie bój się korzystać z asysty

Jeżeli Twoja aplikacja już funkcjonuje na rynku jakiś czas, to nie oznacza, że możesz poddać się po pierwszych nieudanych rundach. Aplikacje, które przeżyły już swój ‘boom’ często borykają się z problemem braku nowych użytkowników. Na tym etapie cyklu życia aplikacji mobilnej warto zadbać o dobrą widoczność w sklepie, gdzie według badań Google aż 48% użytkowników znajduje samodzielnie nowe aplikacje w sklepie. Tu w roli asysty z pomocą przychodzi ASO, czyli App Store Optimization, które polega na podjęciu działań pozwalających na uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, w sklepie z aplikacjami. Błędne dobranie słów kluczowych oraz nieumieszczenie ich w opisie i tytule aplikacji prowadzi do utraty potencjalnych użytkowników oraz widoczności w sklepie. Strategia polegająca na optymalizacji aplikacji pod kątem sklepów z aplikacjami może zdziałać cuda. Pierwszym krokiem do osiągnięcia sukcesu jest weryfikacja słów kluczowych. Ważny jest wybór takich słów, które będą odpowiadać na zapytania grupy docelowej, ponieważ optymalizacja na frazy popularne lub nieadekwatne do profilu aplikacji nie przyniesie rezultatów. Warto skupić się na frazach mniej konkurencyjnych, a tym samym zachowującymi znaczną popularność (metoda znana również jako long tail). Najistotniejsza i najlepiej opisująca aplikację fraza kluczowa powinna znaleźć się zarówno w tytule jak i opisie, co najmniej 2 razy.

4. Nie daj się znokautować! 

Czas pójść o krok dalej i wspomóc działania organiczne. Konkurencja nie śpi! Wykorzystaj na polu walki potencjał dodatkowych kanałów komunikacji, między innymi platformy Google Ads. Daje ona nam możliwość wdrożenia dwóch podejść strategicznych. Jednym z nich jest wykorzystanie kampanii zoptymalizowanej pod pozyskanie instalacji, a drugim działania skupiające się na realizacji konwersji po instalacji. Które podejście jest najkorzystniejsze dla istniejącej aplikacji? Z pewnością warto poświęcić więcej uwagi kampanii nastawionej na zachęcenie użytkownika do wykonania określonego działania. Aplikacja istniejąca pewien czas na rynku z pewnością pozyskała określoną liczbę instalacji, dlatego w takiej sytuacji podczas planowania strategii, nie można w niej pominąć dotychczasowych użytkowników. W taki sposób tchniesz drugie życie w aplikację, a dzięki optymalizacji według strategii bidowania CPA zyskasz możliwość przypomnienia o sobie i zachęcenia do użytkowania. Dodatkowo to zmierzysz.

Opracowanie strategii reklamowej dla aplikacji funkcjonującej na rynku wiąże się z ogromnym wyzwaniem dla marketera. Pierwszy etap działań zazwyczaj polega na wskazaniu obszarów wymagających poprawy. Na początku warto zweryfikować grupę odbiorców oraz poprawność wdrożenia analityki. Kolejnym etapem jest odpowiedni dobór narzędzi do wyznaczonych celów marketingowych. Aby zbudować zaangażowanie świetnie sprawdzi się Google Ads i kampania zoptymalizowana pod podjęcie konkretnych działań w aplikacji. Natomiast, aby dotrzeć do nowych użytkowników warto skorzystać z funkcjonalności Facebook Mobile App Ads, jaką jest profilowanie. Zatem wyznacznikiem sukcesu jest przygotowanie kompletnego planu działań reklamowych, w oparciu o dotychczasowe rezultaty promocji aplikacji oraz własne doświadczenie. 

Nie musisz być sam w codziennej walce o uwagę nowych użytkowników. Więcej przydatnych informacji na temat marketingu aplikacji znajdziesz w specjalnie przygotowanym Poradniku. Możesz pobrać bezpłatnie na stronie appmore.pl.

Autor

Joanna Janczewska, SEM Expert, UpMore

 

Komentarze:

Comments

comments