1 rok pierwszego w Polsce podcastu o mobile

1 rok pierwszego w Polsce podcastu o mobile

Wieczór przed półmaratonem. Wrocław. Jędrzej i Krzysztof rozmawiają o tym czym jest podcast. Dla Krzysztofa to nowe zjawisko – jest kilka audycji, których przesłuchał, ale nie jest to jego nawyk. Woli audiobooki. Jędrzeja pasją jest praca z głosem. Ma już kilku klientów, dla których tworzy podcasty.

Następnego dnia biegniemy półmaraton. Krzysztof testuje airpodsy w nieustającym deszczu. Jeśli słuchawka wypadnie z ucha lub zamoknie, to maraton będzie droższy o 699 złotych. Airpodsy spisują się na medal. Krzysztof kończy półmaraton z czasem 1:45, Jędrzej nieco ponad 2h. Obaj w czasie biegu słuchają podcastów

Godzina z praktykiem biznesu daje tyle, co książka biznesowa

Przykładem jest rozmowa z Marcinem Zarembą, który współtworzył Synerise, Pizza Portal i iTaxi. Podcast z prof. Aleksandrą Przegalińską i dr. Przemkiem Chojeckim to wzór jak najlepsi specjaliści ciekawie opowiadają o AI. Przykłady i mówienie językiem odbiorcy to klucz do ciekawych treści w podcastach

Podcast jest wygodny – można go słuchać w biegu, w aucie, czy podczas zabawy z dzieckiem. Sam słucham książek i podcastów 2-3 godziny dziennie. Moja żona śmieje się często, że pytam 1,5 syna „to co posłuchamy sobie podcastu o ekonomii?” a syn odpowiada: Tak! – słuchamy często, bawiąc się w piaskownicy, czy na spacerze.

Przed startem Escola Mobile określiliśmy odbiorcę – jest nim osoba, która tworzy aplikację lub nią zarządza. To marketingowiec w korporacji, to Project Manager w średniej firmie, założyciel startupu gdzie kanał mobile jest istotny. Docieramy do różnych odbiorców, ale zasady są spójne:

– dajemy wiedzę praktyczną, wypływającą ze zdobytych doświadczeń. Krzysztofa i jego gości

– omawiamy przykłady jak i trendy w Mobile oraz szerzej – wpływie technologii na życie ludzi

– podcast nie jest techniczny. Jeśli występują tam pojęcia skomplikowane, to staramy się je wyjaśnić, zanim przejdziemy dalej

A co do techniki? Wyznajemy zasadę, że jakość dźwięku jest ważna, ale jakość rozmówców jest ważniejsza. Treści są podstawą. Nie każdy z gości Escola Mobile ma studyjny mikrofon.

Dlaczego to robimy?

Jakbym miał opisać jednym słowem to…z ciekawości!

Skorzystaliśmy ze sprawdzonej metody TAYA – They ask, you answer. Jędrzej był nowy w sferze Mobile, ale miał dużą wiedzę o IT – kodował i prowadził podcast Developer Wannabe. Pytał początkowo Krzysztofa jak zrobić aplikacje, jak pozycjonować, jak zbierać pomysły, jak zadbać o UX. Powstało z tego 10 pierwszych odcinków. They ask, you answer to metoda, gdzie myślisz o faktycznych potrzebach słuchaczy. Pytasz w grupach w social mediach o tematy do podcastu. Słuchasz, o czym opowiadają osoby z branży. Jaką wiedzę chce uzyskać od gościa. Pytasz, o czym odbiorcy chcą usłyszeć.

Ale nie zawsze robimy to pod to co pytają. Jest zasada robienia produktów, by samemu chcieć ich używać. I tym samym jest dla mnie podcast. Gdy temat edukacji stał się ważny (bo COVID), to zaprosiliśmy Bartka Polakowskiego z PwC, Martę Machalską (iPro)Beatę Galas (ex-Blackboard). Nie żałujemy czasu rozmowę o czymś, co tylko częściowo łączy się z główną tematyką audycji, jeśli mnie to akurat interesuje. To w końcu mój podcast!

Jak mierzyć sukces podcastu?

Czy chodzi tylko o liczbę odtworzeń? – nie! Nas cieszy głęboka rozmowa, a więc faktyczna długość słuchania treści. Nasi odbiorcy słuchają odcinka nawet w 80%. W pandemii są odcinki, dla których uwaga utrzymała się 90% odcinka. To znaczy, że słuchacz wie, czego szuka i po co przychodzi do Escola Mobile.

Na koniec odcinka podsumowujemy lub prosimy gościa 3-5 najważniejszych rad. Pigułka wiedzy na koniec daje słuchaczom możliwość wprowadzenia wiedzy do swojej praktyki biznesowej.

Podcasty trwające godzinę dają możliwość rozwinięcia myśli, głębokiej rozmowy. Coś, czego nie daje Facebook, czy Instagram. Początkowo tworzyliśmy w półgodzinne podcasty, z biegiem czasu zwiększyliśmy je do godziny. Słuchalność utrzymuje się na niezmiennie wysokim poziomie 80-90% całego odcinka.

Jaki procent słuchaczy (oś x) przesłuchał jaki procent podcastu (oś y). Np. 9 na 10 słuchaczy przesłuchało 90% podcastu. Czyli wyłącza przed żebrolajkami. Czasem nawet mówimy słuchaczom, aby nie udostępniali tego podcastu i zachowali wszystko dla siebie. Że dzielimy się sekretną wiedzą! No bo przecież, to nasz podcast i możemy się dzielić lub nie 🙂

Zauważyliśmy, że podcast zatacza koło. Wracają do nas osoby, które mówią, że przesłuchały odcinek X i wyciągnęliśmy od gościa same konkrety. To kolejny temat, jak dobrać gości i jak ciągnąć ich za język.

Goście przyciągają gości. A to buduje możliwości

W rozmowach przed i po nagraniu wychodzi, że mamy coraz więcej znajomych, gość rekomenduje swojego znajomego, pomaga nam w znalezieniu kolejnych osób, robi intro. Mamy możliwość zaproszenia najciekawszych ludzi z obszaru Mobile i szerzej – technologii.

Zaskakują nas pozytywne reakcje zapraszanych osób. Po roku tworzenia podcastu odmówiła nam tylko jedna osoba. Trudniejsze wyzwanie to zgranie terminów. Szczególnie gdy temat jest bardzo aktualny jak odcinek z mBankiem.

A to z kolei zwiększa zasięgi i daje możliwości w biznesie. Gdy zapraszamy gości, często słyszymy uwagę: tak, słuchałem podcastu. Podcast jest wyróżnikiem i otwiera wiele drzwi. Zabawne, jaki efekt tworzy podcast. Gdy zgłaszałem jakieś inicjatywy biznesowe, wcześniej osoby głównie kojarzyły mnie z Escola, lub znacznie wcześniejszą pracą dla Ministerstwa. Teraz coraz więcej osób kojarzy mnie z podcastami.

Z gościem, we dwójkę, we trójkę. Kombinujemy

Współpraca w duecie wymaga dotarcia się. Jędrzej ma background podcastowy. To straszny gaduła (dlatego już go nie pokazujemy 🙂 Mikrofon to jego narzędzie pracy i samorealizacji. Krzysztof to prezes EscolaSoft i jest nakierowany na rozwój biznesu.

Po kilku odcinkach zaczęliśmy się uzupełniać. Odmienne perspektywy pozwalają na dotarcie do sedna tematu biznesowej rozmowy. Testujemy konfiguracje podcastowe i każda z nich daje efekty. Różnorodność przekłada się na zainteresowanie treściami.

Przykład: podcast z Barbarą Rogalą z CCC. Ten podcast zrobiliśmy w formie live z biura Escoli w Warszawie. Przygotowanie go zajęło 3 tygodnie. We trójkę omawialiśmy scenariusz, zagadnienia. Unikaliśmy uzgadniania pytań, bardziej rozmawialiśmy o zagadnieniach, aby nie wyczerpać odpowiedzi przed nagraniem.

Przez kilkanaście odcinków Jędrzej prowadził rozmowy z Krzysztofem i gośćmi. Potem role się odwróciły i Krzysztof zrealizował serię „Escola 4 Startups”. Widzimy zainteresowanie tym cyklem. Pewnie dlatego, że rozmawiamy z praktykami biznesu. Nie bez znaczenia jest fakt, że przez ostatnie lata konsumujemy treści sezonami, czy to w Netflix, czy w Audiobookach.

Dodaj video i wyjdzie jeszcze lepiej

Lubię patrzeć w oczy gdy z kimś rozmawiam. Dlatego zaczęliśmy robić wideo-podcasty. I całość nagrywać na żywo. Kontakt wzrokowy z rozmówcą dodaje naturalności rozmowom, co więcej, słuchacze mogą angażować się zadając pytania . W rezultacie nasi goście odczuwają motywację, aby dać wartościową odpowiedź, widzowie mogą słuchać/oglądać interaktywnie, a my się staramy zadawać jak najciekawsze pytania.

Wraz z dodaniem video podcast rozwinął się do programu. Co środę o 13 wchodzimy live na Facebooku, YouTube Linkedinie. Najsmaczniejsze kąski publikujemy na social mediach jako krótkie, kilkuminutowe filmy. Ciekawie wychodzą rozmowy z dwójką gości. Podcast z prof. Aleksandrą Przegalińską i dr. Przemkiem Chojeckim to przykład jak najlepsi specjaliści opowiadają o AI.

A co ja zyskałem dzięki podcastom (Krzysztof)

Jeśli porównamy sposób mówienia z września 2019 z ostatnimi rozmowami, to poprawiła się moja umiejętność komunikacji. Płynniej mówię, dokładniej słucham, efektywniej prowadzę rozmowę. Dużo występuję na konferencjach. Ale dzięki Escola mobile zyskałem dwie rzeczy.

Pierwsza, to pewność, że mam ustawione dobre studio w domu i technika mnie nie zawiedzie.

Druga, to dawka wiedzy, jaką zyskałem dzięki Gościom Escola Mobile. Sprawia, że mogę w tematyce mobile opowiadać na naprawdę wiele tematów! Wcześniej przygotowanie dobrego wystąpienia na konferencję zajmowało 2-3 dni, dziś 2-3 godziny, bo tematy mam ułożone już pod podcast. Kamera lub mikrofon to tylko narzędzia do tworzenia wartościowych treści, trzeba tylko się przełamać.

Podsumowanie 1 roku Escola Mobile

1. Warto robić podcast. To zwiększa ilość kontaktów i kreuje możliwości biznesowe.

2. Jakość treści jest ważniejsza od ilości odsłuchań

3. Rozmowa z praktykiem biznesu daje więcej niż książka biznesowa

4. Różne formaty i włączenie video zapewniają atrakcyjność podcastu

5. Podcast daje pewność siebie i rozwija zdolności interpersonalne

Zapraszamy do słuchania Escola Mobile

Autor

Krzysztof Wojewodzic i Jędrzej Paulus

 

Komentarze:

Comments

comments