10 pomysłów na kampanię marketingową w retailu przy użyciu beaconów

Monika Oliwiak

22-10-2015
10 pomysłów na kampanię marketingową w retailu przy użyciu beaconów

Sektor handlu detalicznego jako jeden z pierwszych zainteresował się technologią zbliżeniową i Beaconami. Wiele globalnych marek już dziś wykorzystuje tę technologię w swoich puntach sprzedaży, do których należą między innymi: Macy’s, Apply, American Eagle Outfitters, Carrefour, Sezeer, GameStop czy Lord&Taylor. Jak pokazują badania przeprowadzone przez BusinessInsider ich liczba będzie szybko rosła – do 2016 roku 85 proc. głównych uczestników handlu detalicznego w US będzie wykorzystywało beacony w swoich sklepach.

Jak skutecznie planować kampanie marketingu zbliżeniowego?

Być może stoisz przed decyzją wdrożenia technologii zbliżeniowej w swoim punkcie obsługi. Jednak zanim tego dokonasz, przemyśl swoją strategię odpowiadając na kilka prostych, ale istotnych pytań: Jak Twoi klienci dokonują zakupów? Jakich wiadomości mogą oczekiwać? Jakie działania prowadzisz w innych kanałach komunikacji (np. stronie WWW, aplikacji mobilnej) i jak możesz je ze sobą zintegrować, aby uzyskać całościowy profil? Co planujesz zmierzyć z użyciem beaconów? Jak chciałbyś nagrodzić stałych klientów?

Poniżej opisujemy kilka skutecznych pomysłów, które wpłyną na lepsze dotarcie do grupy docelowej, a w dłuższym okresie na wzrost lojalności odbiorców i większą popularność Twojej aplikacji mobilnej – tak jak miało to miejsce, w przypadku firmy Carrefour – dzięki integracji aplikacji Carrefour z systemem platformy zbliżeniowej i beaconami, czas interakcji z aplikacją wzrósł o 400 proc. ciągu siedmiu miesięcy od wdrożenia projektu.

Gotowe pomysły na wykorzystanie beaconów w punkcie sprzedaży:

1. Wysyłaj oferty rabatowe lub dodatkowe informacje, gdy klient podejdzie do określonej półki czy produktu i spędzi przy niej określoną ilość czasu – komunikaty sprzedażowe stają się dużo bardziej skuteczne, gdy produkt jest na wyciągnięcie ręki.

2. Przywitaj się wiadomością powitalną na smartfonie. Na podstawie jego poprzedniej wizyty i tego czego szukał w sklepie, możesz poinformować go, że dany produkt jest już dostępny lub jest na promocji.

3. Na podstawie ścieżek poruszania się konsumentów jesteś w stanie określić, które części sklepu są częściej lub rzadziej odwiedzane i na tej podstawie możesz w przyszłości lepiej zaplanować rozmieszczenie produktów, półek, a nawet stanowiska personelu.

4. Po dokonaniu zakupu, wyślij mu krótką ankietę bezpośrednio na smartfona sprawdzającą jego spostrzeżenia dotyczące doświadczenia zakupowego – będę to informacje aktualne i świeże, gdyż przekazane tuż po wizycie.

5. Oferuj nagrody za wykonanie zadań zrealizowanych podczas wizyty w punkcie sprzedaży, np. za opublikowanie zdjęcia na Instagramie z dołączonym hashtagiem nowego produktu.

6. Informuj o ilości zdobytych punktów lojalnościowych w aplikacji, np. za pomocą mechanizmów grywalizacji zwiększających zaangażowanie, przypisuj specjalne odznaki.

7. Zaproponuj funkcję odnalezienia produktów dzięki nawigacji wewnątrz sklepu, aby szybciej znaleźć produkty z listy zakupów – dobre rozwiązanie w sklepach o dużej powierzchni.

8. Z danych zbieranych dzięki beaconom otrzymasz informację o bardziej i mniej obleganych dniach, dzięki czemu będziesz mógł zoptymalizować godziny pracy personelu.

9. Zapewnij możliwość komunikowania się z personelem na poziomie aplikacji, np. poprzez komunikator chat uruchamiany w momencie, gdy kupujący znajduje się wewnątrz sklepu.

10. Informuj o możliwości odbioru gotowego zamówienia, wysyłając powiadomienia bezpośrednio na ich smartfony.

Czynniki sprzyjające rozwojowi technologii zbliżeniowych

Retailerzy dostrzegają liczne zalety marketingu zbliżeniowego, i nic w tym dziwnego, gdyż wiele okoliczności sprzyja rozwojowi tej technologii. Mówimy tu m.in. o danych, z których wynika, że na ponad 2,5 miliarda smartfonów Android i Apple, ponad 40 proc. jest kompatybilnych z Bluetooth Low Energy – sygnałem emitowanym przez beacony, który ma obudzić aplikację na Twoim smartfonie. Konsumenci są coraz bardziej chętni dzielić się swoimi danymi, jeszcze niedawno pomysł geolokalizacji wydawał się dla niektórych pewnym źródłem niebezpieczeństwa, dziś większość z nas ma włączoną funkcję GPS na smartfonach i w samochodach – jest to nie tylko wygoda, ale niekiedy konieczność codziennego życia.

Ponadto, nadal lubimy dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych, dla wielu jest to forma wydarzenia towarzyskiego. Nawet pokolenie Millennials ciągle dokonuje zakupów online według badań przeprowadzonych przez WebPro News – 68 proc. respondentów w wieku 18 do 25 roku życia odpowiedziało, że chętniej dokonuje zakupów online niż offline. Jesteśmy zdecydowanie świadkami pewnej rewolucji, bowiem beacony są obecnie uznawane za najszybciej rozwijającą się technologię w retailu po mobilnych czytnikach kart kredytowych.

Komentarze:

Comments

comments