10. urodziny App Store – najpopularniejsze aplikacje wszech czasów

Kosma Kulczycki

08-07-2018
10. urodziny App Store – najpopularniejsze aplikacje wszech czasów

Dla użytkowników produktów Apple 10 lipca 2008 roku jest datą szczególną – tego dnia 10 lat kończy App Store. Z okazji okrągłej rocznicy warto zobaczyć, które aplikacje są najpopularniejszymi aplikacjami wszech czasów.

2 mln vs. 3,8 mln

Na początku zastanówmy się, jak sytuacja wygląda dzisiaj. Analitycy firmy App Annie informują, że w miesiącu korzystamy średnio z 40 różnych apek, poświęcając im około 3 godziny dziennie. Wybór jest ogromny. Na początku funkcjonowania App Store było dostępnych około 500 aplikacji, obecnie ten sklep oferuje ponad 2 miliony apek. To i tak mniej, niż ma w swojej ofercie Google Play – 3,8 miliona (stan na pierwszy kwartał 2018, źródło: Statista). Jest to związane m.in. z bardziej rygorystycznymi warunkami obowiązującymi w App Store, które musi spełnić aplikacja dopuszczona do sklepu. Jednak mimo tego, że właściciele iPhone’ów pobierają o wiele mniej aplikacji niż posiadacze urządzeń z Androidem, to właśnie oni wydają więcej pieniędzy w ramach aplikacji (2018 – 66% iOS, 34% – Android).

W niektórych regionach użytkownicy iPhone’ów mają statystycznie zainstalowanych ponad 100 aplikacji (Francja – 114, Indonezja – 113, a z kolei w Meksyku – 89). Jak porównamy liczbę zainstalowanych aplikacji, ze średnią ilością użytych apek w miesiącu (40), zobaczymy, że korzystamy zaledwie z połowy z nich. Często jest bowiem tak, że instalujemy daną aplikacje pod wpływem konkretnego impulsu, np. potrzeba sprawdzenia rozkładu jazdy autobusów w określonym miejscu. Takiej aplikacji później zazwyczaj już nie odinstalowujemy.

Gry stanowią zaledwie 31% wszystkich pobranych aplikacji na urządzenia z iOS. 71% pieniędzy wydanych na aplikacje w App Store, jest wydane właśnie na nie lub w ramach In-App Purchases. Jeśli chodzi o największe rynki, prym wiodą Stany Zjednoczone zarówno w ilości pobrań, jak i w kontekście sumy pieniędzy wydanych na aplikacje. W pierwszej trójce w obydwu kategoriach znajdują się również Chiny i Japonia.

Stale rośnie liczba aplikacji, gdzie wydawanych jest ponad 10 milionów dolarów rocznie. Takich topowych aplikacji w roku 2012 w App Store było około 60, w 2017 – już 564. To jest prawdziwy skok! App Annie przewiduje, że tendencja jest wzrostowa i takich aplikacji będzie jeszcze więcej.

Najpopularniejsze aplikacje wszech czasów

W kategorii „Top Games by All-Time Worldwide Downloads” w raporcie App Annie wszystkie wymienione w rankingu aplikacje są bezpłatne z możliwościami In-App Purchases. Najbardziej popularną grą jest tutaj Candy Crush Saga. W ogóle większość gier z tego zestawienia jest typowymi zręcznościówkami. Do tej kategorii zaliczymy wicelidera Subway Surfers, a także Minion Rush czy dwie edycje Temple Run. Kultowe Angry Birds są dopiero na 7. miejscu.

Najwięcej pieniędzy w historii App Store gracze zostawili w Clash of Clans, Candy Crush Saga, Monster Strike, Puzzle & Dragons, Honour of Kings, Fantasy Westward Journey, Game of War – Fire Age, Fate/Grand Order, Clash Royale, Pokémon GO. Widzimy, że niektóre gry są obecne w obydwu rankingach, np. Candy Crush Saga czy Clash of Clans (lider w „Consumer Spend”).

Najważniejsze zestawienie, czyli listę dziesięciu najczęściej pobieranych aplikacji wszech czasów, otwiera Facebook. Przyglądając się rankingowi można stwierdzić, że największym powodzeniem ever cieszą się dedykowane aplikacje portali społecznościowych (FB, Instagram), aplikacje komunikatorów (FB Messenger, WhatsApp, Snapchat, WeChat, QQ, Skype). Wyjątkiem są mapy Google. Wszystkie wymienione wyżej aplikacje są darmowe.

Top aplikacją pod względem wydanej kasy jest platforma Netflix. W tym zestawieniu jest również obecny konkurent Netflixa, czyli HBO Now. Numerem dwa jest Spotify. Pozostałe miejsca zajmują Pandora Radio, Tencent Video, Tinder, Line, iQIYI, HBO Now, Kwai i QQ.

Na koniec

Ciekawe jest porównanie aplikacji, w których użytkownicy najchętniej zostawiali swoje pieniądze w 2010 roku i w 2018. Żadna z aplikacji z 2010 roku nie znalazła się w tegorocznym zestawianiu. Jaki z tego morał? Rynek się zmienia, a obecni liderzy za kilka lat mogą być zupełnie inni. Kto wie może w przyszłości doczekamy się polskiej aplikacji, która rozwali system i wejdzie na sam szczyt. Tego Wam życzę!

 

Pełny raport znajduje się na stronie App Annie.

 

Komentarze:

Comments

comments