Agencja SEO – na czym polega jej praca i jak może pomóc Ci w rozwoju biznesu

Mateusz Kowolik

27-08-2020
Agencja SEO – na czym polega jej praca i jak może pomóc Ci w rozwoju biznesu

Wielu osobom SEO kojarzy się z prostym procesem polegającym na kupowaniu dużej liczby linków. Nic bardziej mylnego. Jest to skomplikowany działanie, które obsługiwać może nawet kilkanaście osób. Czym jest SEO i jak wygląda praca agencji zajmującej się pozycjonowaniem?

Czym jest SEO?

SEO jest procesem zwiększającym widoczność strony w wyszukiwarkach. Pod tym skrótem skrywa się anglojęzyczny termin search engine optimization. Można go przetłumaczyć jako optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Na polskim rynku przyjęło się określanie tego procesu także jako pozycjonowanie. Działania związane z SEO możemy wyraźnie podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich jest związana z wykonywaniem czynności optymalizacyjnych przeprowadzanych na stronie internetowej, czyli onsite. Zalicza się do nich wszelkie prace związane z kreacją i redagowaniem treści, wyeliminowaniem błędów czy rozbudowę witryny o niezbędne podstrony. Do drugiej grupy działań należą te wykonywane poza stroną. Są to tak zwane działania offsite, czyli wszystko to, co jest związane z linkami. Wśród nich możemy wymienić analizę profilu odnośników prowadzących do strony, wyszukiwanie wygasłych lub wygasających domen, czy w końcu pozyskiwanie linków z wartościowych domen.

Słowa kluczowe, czyli podstawa każdej kampanii SEO

Umiejętna analiza fraz pod kątem SEO jest pierwszym krokiem do skutecznego pozycjonowania. Wybrane słowa kluczowe umieszcza się w elementach strony. Mogą to być tytuły, nagłówki, adresy URL czy alternatywne opisy obrazów oraz sam tekst – opis usługi czy produktu.  Czasy, kiedy liczyło się powtórzenie odpowiedniej liczby fraz w danej długości tekstu, bezpowrotnie minęły. Dlatego znalezienie kompromisu między potrzebami SEO a naturalnością tekstu nie jest tak trudne, jak wydaje się w pierwszym momencie.

Struktura strony przyjazna pozycjonowaniu

Bezpośrednio ze słowami kluczowymi wiąże się zagadnienie struktury strony. Niedoświadczeni pozycjonerzy popełniają często błąd polegający na tworzeniu dodatkowych podstron pod wszystkie wybrane wcześniej słowa kluczowe. Prawidłowym rozwiązaniem jest przygotowanie grup tematycznych i następnie rozbudowywanie strony według nich, a nie pojedynczych fraz. W ten sposób uniknie się tak zwanej kanibalizacji. Jest to negatywne dla widoczności serwisu zjawisko, kiedy kilka podstron walczy o pozycje w wyszukiwarce na takie same słowa kluczowe.

Jaką pracę wykonują agencja SEO?

Do obowiązków agencji SEO należy przygotowanie strategii wspomnianych już wcześniej działań onsite i offsite. Jak już wspomniano, pozycjonowanie nie sprowadza się jedynie do kilku prostych czynności. Z tego powodu warto powierzyć je nie jednej osobie, lecz całemu zespołowi, czyli agencji SEO. Każdy z zatrudnionych przez firmę pracowników specjalizuje się w innej dziedzinie. Poszczególne osoby zajmują się audytami, raportami, doradztwem, content marketingiem czy link buildingiem.

Pomoc w wyborze optymalnych rozwiązań technologicznych

Sklepy internetowe oferujące tysiące produktów, strony agregujące oferty czy porównywarki wymagają analiz pod kątem rozwiązań technologicznych. Wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie, agencja SEO udzieli Ci porad dotyczących stosowanych na stronie technologii, rekomendując metody korzystne nie tylko dla pozycjonowania, lecz także dla user experience.

Audyt SEO – kompleksowa analiza strony

Agencja SEO proces pozycjonowania rozpoczyna od przygotowania audytu strony. Analiza ta stanowi obszerne badanie pod kątem każdej możliwej kwestii mającej wpływ na pozycjonowanie. Dzięki temu dowiesz się, jak rozbudować i ulepszyć witrynę pod kątem technicznym. Audyt SEO zawiera także wytyczne wskazujące, w jaki sposób rozbudować treść. Przedstawia również Twoją stronę na tle konkurencji. Niezbędnym elementem analizy jest raport dotyczący obecnego stanu witryny. Znajdują się w nim informacje o widoczności w Google, ruchu na stronie i profilu linków przychodzących. Analiza SEO stanowi dokument, który zawiera plan strategii działania oraz – co istotne – jej krótko i długofalowe cele.

Kreacja treści na podstawie analizy semantycznej

Na bazie audytu agencja SEO wdraża plan rozbudowy strony pod kątem treści. W obrębie witryny dokonuje się optymalizacji istniejących podstron lub tworzy całkowicie nowe. Mogą to być strony produktów, kategorii produktów, opisy usług czy po prostu strona główna serwisu. Zmiany na poszczególnych stronach przeprowadzane są według analizy semantycznej. Oznacza to, że poszczególne elementy optymalizuje się nie tylko pod kątem wybranych słów kluczowych, lecz według fraz z nimi powiązanych, czyli synonimów, wyrazów bliskoznacznych i związanych z daną tematyką. Treść powinna być zoptymalizowana tak, aby w całości pokrywała temat, do którego się odnosi.

W celu zdobycia wysokich pozycji na dane słowa kluczowe nieodzowne może być przygotowanie zupełnie nowych podstron ofertowych. Mogą to być na przykład – w przypadku sklepów internetowych – nowe kategorie produktów wyszczególnione ze względu na zastosowanie, typ czy wygląd. Z kolei na stronach firmowych analiza może wykazać

braki w opisach  usług czy oferty skierowanej na konkretny obszar czy dla danej grupy odbiorców. Agencja SEO kompleksowo zajmuje się przygotowywaniem treści na Twoją witrynę lub prześle wytyczne uwzględniające kluczowe przy realizacji tekstów zagadnienia.

Link building – analiza i pozyskiwanie odnośników

Agencja SEO zajmuje się obsługą wszelkich działań z zakresu offsite. Punktem wyjścia jest kompleksowa analiza profilu linków. Za pomocą specjalistycznych narzędzi bada się jakość odnośników, ich tematykę, liczbę oraz rodzaj anchorów kierujących do analizowanej strony. W Takaoto w tym celu korzystamy głównie z narzędzia Ahrefs. Następnie w zależności od budżetu i ustanowionych celów wdraża odpowiednią strategię link buildingu. Obejmuje ona przede wszystkim obsługę content marketingu, czyli kreacji wartościowej, tematycznie powiązanej treści linkującej do strony docelowej na witrynach spełniających określone warunki pod kątem wartości pozycjonowania. Ponadto specjaliści SEO wykonują research wartościowych blogów, a następnie nawiązują współpracę z blogerami w celu pozyskiwania linków. Przydatnym uzupełnieniem działań z zakresu link buildingu może okazać się marketing szeptany, czyli rekomendacja usług w wartościowych serwisach wytypowanych przez agencję.

Autor

Mateusz Kowolik, Head of SEO, agencja Takaoto

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments