WWDC 2018: AR dla wielu graczy oraz NFC z nowymi możliwościami

Krzysztof Heyda

04-06-2018
WWDC 2018: AR dla wielu graczy oraz NFC z nowymi możliwościami

Dziś Apple pokaże swoje nowości na corocznej Worldwide Developers Conference (WWDC 2018). Jest wiele oczekiwań i plotek w temacie tego, co dokładnie zobaczymy. Praktycznie pewne jest zaprezentowanie nowych wersji systemów operacyjnych, może odświeżonego Apple Watch’a i coś nowego w kwestii smart głośnika Home Pod. Najciekawsze mogą być jednak nowości dotyczące AR i NFC.

ARKit 2.0

W internecie mówi się, że w poniedziałek Apple zaprezentuje narzędzie pozwalające dzielić rozszerzoną rzeczywistość na dwóch urządzeniach, przy jednoczesnym ograniczeniu przesyłania prywatnych danych użytkowników. Krótko mówiąc będzie to druga wersja API ARKit.

Google i Apple mocno rywalizują na gruncie AR, starając się swoimi rozwiązaniami przyciągnąć deweloperów. Obydwie firmy szukają rozwiązania, które pozwoli dwóm osobom dzielić dane, tak by mogły zobaczyć ten sam wirtualny obiekt, w tym samym otoczeniu, wykorzystując osobne urządzenia. Rozwiązanie to rodzi jednak obawy związane z prywatnością – jeśli aplikacje AR się upowszechnią to wszyscy będą skanowali swoje domy i inne prywatne pomieszczenia.

W przeciwieństwie do rozwiązania Google, rozwiązanie Apple pozwala dwóm graczom na przesyłanie danych między telefonami. Firma z Mountain View zaprezentowała w maju swoje rozwiązanie AR dla wielu graczy. System, tzw. Cloud Anchors, wymaga zeskanowania otoczenia przez pierwszego gracza i wrzucenie tych danych na serwery Google, gdzie przechodzą dalszą obróbkę. Dugi gracz przesyła skan z mniejszą ilością danych, wystarczających, by sparować telefony i pokazać te same wirtualne obiekty w tym samym realnym otoczeniu. Google twierdzi, że usuwa przesłane dane po siedmiu dniach.

Na razie nie znamy technicznych szczegółów tego, jak działa rozwiązanie Apple lub czy wspiera więcej niż dwa urządzenia jednocześnie. Jednak podejście polegające na komunikacji wyłącznie między telefonami, może skończyć się napotkaniem ograniczeń technicznych. Co się stanie, gdy np. odpadnie z gry osoba, którą ją zaczęła – czyli zeskanowała pomieszczenie – czy uda się wtedy utrzymać sesję?

Tak to może wyglądać:

 
Miłym dodatkiem do nowego ARKit 2.0 ma też być możliwość „położenia” wirtualnego obiektu w konkretnym miejscu, tak by system to zapamiętał, a obiekt pozostał tam nawet po zakończeniu i wznowieniu sesji.

NFC dogoni konkurencję

Obecnie dostęp do NFC na urządzeniach Apple jest mocno ograniczony systemowo i funkcjonalność tego rozwiązania daleko odstaje od tego, na co pozwala konkurencyjny Android. Wszystko wskazuje na to, że na WWDC 2018 Apple zaprezentuje rozszerzone wykorzystanie NFC w swoich smartfonach i smartwatchach – w tym momencie głownie wykorzystywane do Apple Pay.

Apple chce by iPhone był mocniej wykorzystywany w sytuacjach zbliżeniowych np. jako rozwiązanie do otwierania drzwi w hotelach czy jako wirtualny bilet komunikacji publicznej. Generalnie, w niektórych hotelach można już wykorzystać iPhone’a jako klucz do pokoju, jednak działa to w oparciu o Bluetooth (BLE), który nie jest tak bezpiecznym rozwiązaniem jak NFC.

Co więcej – Apple testuje już te funkcje, dając swoim pracownikom możliwość wejścia na campus za pomocą swoich telefonów. Natomiast wirtualna karta komunikacyjna przechodzi testy w Japonii oraz w Zjednoczonym Królestwie, gdzie wystarczy przyłożyć swojego iPhone’a, aby dostać się do metra.

WWDC 2018 już niebawem. Streaming z wydarzenia zobaczycie o godz. 19 w tym miejscu, a nasze podsumowanie z konferencji przeczytacie jutro.

 

Komentarze:

Comments

comments