Automatyzacja procesów marketingowych i biznesowych

Automatyzacja procesów marketingowych i biznesowych

Automatyzacja marketingu stanowi jedną ze strategii promocyjnych, która pozwala zdobyć i utrzymać konsumentów. Zbiera, magazynuje oraz przetwarza dane o klientach, aby później dostarczyć im w pełni spersonalizowany “kontekst zakupowy”. Dzięki rozwojowi technologii mobilnych jest ona w stanie wznieść się na jeszcze wyższy poziom integracji. Czym jest automatyzacja procesów marketingowych i biznesowych?

Ta w miarę nowa dyscyplina łączy ze sobą narzędzia i platformy oparte o SaaS z kanałami komunikacji, na które składają się urządzenia mobilne, social media, aplikacje mobilne, marketing internetowy, e-mail marketing, technologie beacon. Te wspólne rozwiązania określane jako Big Data, hurtownie danych oraz systemy typu Business Intelligence mają na celu zrozumienie intencji zakupowych konsumentów, jego relacje z marką, a ich skuteczność jest możliwa dzięki zastosowaniu technik wspierających komunikację w czasie rzeczywistym (real-time).

Jakie cele uzyskuje się dzięki automatyzacji?

– generowanie nowych leadów sprzedażowych;

– automatyczne zwiększenie konwersji zakupowej z aktualnych klientów (lead nurturing);

– ogólne zwiększenie sprzedaży;

– integracja zasobów wiedzy o konsumencie;

– zwiększenie wartości koszyka;

– udrożnienie ścieżki zakupu;

– poprawa customer experience;

– poprawa wizerunku – CSR/employer branding.

Automatyzacja jest sporym wyzwaniem stojącym zarówno przed dużymi korporacjami, jak również mniejszymi przedsiębiorstwami. Mimo, że systemy są coraz bardziej dojrzałe, wciąż kojarzona jest z pospolitością, nachalnością i małą rozwagą. Dostępne narzędzia oferują bardzo wiele, ale dopiero po pokonaniu bardzo dużego progu wejścia w dostępne systemy. Wyzwaniem więc są aplikacje „myślące” i podejmujące decyzje w czasie rzeczywistym, szukające insightów, wyręczające marketerów, które na podstawie danych z różnych źródeł, doradzą nam jaką kampanię przygotować.

– Rewolucyjne podejście do komunikacji zapewnią na przestrzeni najbliższych miesięcy wyszukane algorytmy, w które wyposażone są narzędzia wspierające omnichannel, łamiące barierę komunikacji dzielonej na online i offline. Współcześnie powinniśmy raz na zawsze zapomnieć o tego typu dychotomii. Automatyzacja marketingu, personalizacja wspierana przez proximity marketing, możliwy dzięki technologiom kontekstowym sprawia, że komunikacja prowadzona jest dziś wielowymiarowo – komentuje Jarosław Królewski, managing director w HG Intelligence, dostawcy platformy Synerise.

Współczynniki oraz narzędzia mobile

Lokalizacja/geolokalizacja/mikrolokalizacja – GPS, Wi-Fi, technologia beacon oraz odpowiednie oprogramowanie dostarczają w czasie rzeczywistym danych w oparciu o położenie konsumentów korzystających z aplikacji mobilnej.

Zachowanie i kontent – dostarczanie konsumentowi odpowiedniego kontentu w momencie jego aktywności w aplikacji mobilnej (a także, na stronie internetowej, czy nawet bezpośrednio w sklepie stacjonarnym).

Synergia – połączenie zautomatyzowanego kontentu oraz wiadomości i notyfikacji push w aplikacji mobilnej, tak by konsument otrzymywał powiadomienia we właściwym czasie i miejscu.

Optymalizacja – automatyzacja marketingu mobilnego w czasie rzeczywistym pozwala na ustawienie odpowiednich limitów, szybkości wysyłanych wiadomości i powiadomień w aplikacji mobilnej.

Cykl zakupowy – zrozumienie etapów cyklu zakupowego konsumentów pozwoli na śledzenie i dostarczanie im najlepszych rozwiązań poprzez wszystkie kanały i urządzenia (omnichannel).

Automatyzacja wzbogacona o mobile pozwala marketerom na tworzenie jeszcze lepszej ścieżki w dotarciu do klientów marki. Poprzez połączenie danych zebranych w kanałach komunikacji mobilnej z pozostałymi kanałami oraz w oparciu o pozostałe analizy marketingowe, uzyskujemy kompletny obraz potrzeb użytkowników.

Dzisiaj jesteśmy u progu jego rozkwitu, ale wkrótce może okazać się, że będzie to rozwiązanie, bez którego nie będzie można się obejść.

Komentarze:

Comments

comments