Beacony i imprezy sportowe – bogatsze doświadczenie fanów

Monika Oliwiak

30-11-2015
Beacony i imprezy sportowe – bogatsze doświadczenie fanów

Beacony są coraz częściej wykorzystywanym narzędziem w wielu branżach od retailu, po lotniska, hotele czy restauracje. Jak się okazuje, ta technologia ma również duże grono zwolenników wśród marketerów zajmujących się organizacją eventów sportowych. Pierwsze wdrożenia tej technologii miały miejsce już na początku 2014 roku na 28 stadionach Major League Baseball (MLB), jak również innych obiektach i imprezach o sportowym charakterze: Japanese Baseball stadion, Wimbledon stadion, resorcie narciarskim Gunstock Mountain, czy torze wyścigowym Pikes Peak.

Case study Major League Baseball

Major League Baseball korzysta z technologii ibeacon od początku sezonu 2014 roku udostępniając to rozwiązanie swoim 30 drużynom. Każda z drużyn może sama decydować, w jaki sposób chce komunikować się i nagradzać swoich fanów przy wykorzystaniu tej technologii. MLB planując wdrożenie beaconów i połączenie ich z aplikacją miało na celu rozwiązanie kilku kluczowych problemów, między innymi chęć zautomatyzowania swojej aplikacji oraz wzbogacenie doświadczenia osób odwiedzających stadiony.

Zanim podłączono aplikację MLB pod beacony, fani na terenie danego stadionu meldowali się poprzez wejście na aplikację i wybranie odpowiedniej opcji, w tym przypadku check-in. Dzięki temu mieli dostęp do swojego konta, gdzie czekały na nich ciekawe oferty i promocje. Zdaniem specjalistów z MLB proces ten jednak był zbyt mechaniczny, dlatego zdecydowano się na wykorzystanie beaconów, co szybko okazało się trafnym wyborem. Beacony sprawiły, że po przejściu obok bramki proces rejestracji jest całkowicie automatyczny, a uczestnik otrzymuje na swojego smartfona informację np. o możliwości odebrania darmowej czapki czy t-shirtu. Dzięki tym zmianom liczba “check-ins” wzrosła trzykrotnie w 2015 w porównaniu do 2014 roku, co umożliwiło dotarcie do dużo większej grupy uczestników.

Kolejnym celem MLB było ułatwienie fanom dostępu do wiedzy na temat stadionów podczas ich odwiedzin. Lokalizując beacony w pobliżu kilku tzw. miejsc zainteresowania, najczęściej były to 3-4 lokalizacje. Uczestnik przechodząc obok tych miejsc, otrzymywał na swojego smartfona dedykowaną wiadomość lub filmik do odtworzenia. Okazało się to bardzo ciekawą metodą na pokazanie indywidualnego oblicza każdego z obiektów wzbogacając tym samym doświadczenie fanów. Dzięki pozytywnym wynikom wdrożeń beaconów, MLB będzie również korzystało z tej technologii w nadchodzącym sezonie w 2016 roku.

– Beacony pomogły nam rozwiązać problem dostosowania doświadczenia do indywidualnych potrzeb fanów oraz zautomatyzowania aplikacji MLB. Uważamy, że beacony mogą być świetnie wykorzystane do wzmocnienia doświadczania i są dla klubów okazją do stworzenia bardziej oryginalnego obrazu w oczach fanów – mówi Adam Ritter, wice-prezydent ds. e-commerce MLB Advanced Media.

Inne pomysły na wykorzystanie beaconów podczas imprez sportowych

Zapewnienie nawigacji ułatwiającej dojazd do stadionu i odnalezienie odpowiednich sektorów – rozwiązanie przydatne również dla osób niepełnosprawnych.

Udzielenie fanom dostępu do aktualnych informacji o graczach czy innych ciekawostkach podczas trwania spotkania.

Możliwości wysłania zamówienia do sprzedawcy przekąsek z prośbą o dostawę do odpowiedniego sektora podczas trwania meczu.

Zaoferowanie różnego rodzaju rabatów np. za zakup napoju lub innego rodzaju przekąsek przysługuje zniżka na parking.

Po zakończeniu wydarzenia szybko i sprawnie można otrzymać informację o stopniu zadowolenia uczestników oferując im dodatkową zniżkę na kolejny bilet za wypełnienie krótkiej ankiety.

Jak widać, istnieje bardzo wiele pomysłów na wykorzystanie beaconów podczas dużych wydarzeń sportowych, które mogą zdecydowanie uprościć i tym samym przyspieszyć wiele procesów związanych z udziałem w takim spotkaniu. Czekamy na kolejne takie wdrożenia, również na polskim rynku.

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments