Chytry dwa razy traci. Część 2

Kinga Dyakowska

21-11-2012
Vogue, grudzień 2011

Jak zacząć publikowanie treści na urządzeniach mobilnych? Od czego zacząć? O co zapytać deweloperów i na co zwracać uwagę? Dziś druga część przewodnika poświęconego wydawaniu prasy na tablet.

7. Wsparcie techniczne 

Sprawdź czy twórcy rozwiązania oferują w standardzie indywidualne wsparcie techniczne, jeśli tak, w jakich godzinach działa. Godziny pracy wydawców przesunęły się daleko poza „9-17”.  Jeśli deweloper znika na urlopie, a support działa „tylko w godzinach pracy” w razie problemów możecie liczyć tylko na siebie.

8. Aktualizacje i rozwój narzędzia

To nic innego jak szybka reakcja na wszelkie zmiany i nowości na rynku, ale też szybkie poprawianie błędów. Sprawdźcie jak często dokonywane są aktualizacje i czy nie będą wiązały się z dodatkowymi, nieprzewidzianymi kosztami. Aktualizacje narzędzia powinny być dla klientów bezpłatne.

9. Gwarancja niezmiennego modelu sprzedażowego

Wielu twórców narzędzi do publikacji na tabletach zbyt optymistycznie podchodzi do modelu sprzedażowego. W najlepszym wypadku podnosi ceny, aby utrzymać produkt na rynku, w najgorszym, zwija żagle. Skutki dla wydawców?: konieczność zmiany platformy, a więc dodatkowa praca i koszty oraz dezorientacja czytelników.

Sprawdzajcie czy niski, miesięczny koszt utrzymania aplikacji nie obowiązuje tylko w przypadku podpisania np. pół rocznego kontraktu, albo możliwości publikowania tylko na jednej platformie. Niski koszt, to też najczęściej niska jakość – czyli możliwość publikowania przysłowiowych “PDF’ów”, nie zoptymalizowanych do wyświetlania na urządzeniu mobilnym, np. iPadzie mini.

10. Last but not least, czyli referencje, reputacja i reklamy

Każdy z twórców narzędzi może pochwalić się portfolio – jedni setkami publikacji na świecie w pełnym przekroju wydawców i tytułów, inni mniejszymi, ale znaczącymi projektami. Wasze wątpliwości powinna budzić krótka lista referencji albo ich brak. Nikt nie chce, albo inaczej, nie powinien sobie pozwolić na bycie królikiem doświadczalnym. Ceną za nieudany eksperyment jest utrata zaufania czytelników i reklamodawców, które trudno odbudować.

Zaletą wyboru popularnego rozwiązania jest też możliwość dołączenia gotowego formatu reklamy do wielu, obecnych na rynku tytułów z gwarancją, że w każdym z nich interaktywna reklama będzie wyglądała tak samo. Pamiętajcie, że interaktywne wydania to nie tylko większa atrakcja dla czytelników ale i większe możliwości dla reklamodawców. Zawsze podkreślam, że wydanie na tablet “powinno zarabiać”, a zyski ze sprzedaży pojedynczych wydań czy prenumeraty stanowią tylko część przychodów z wersji na tablet. Nie traktujcie więc obecności swojego tytułu na tablecie, jako działania czysto wizerunkowego, tym bardziej jeśli wasza decyzja pociąga za sobą pracę całego zespołu.

W kolejnym odcinku, dość prowokacyjnie. „Jeśli papierowa prasa umiera, to czy projektowanie prasowe ma przed sobą jakąkolwiek przyszłość?”

Pierwsza część przewodnika znajduje się w tym miejscu.

Komentarze:

Comments

comments