COVID-19 zaktywizował osoby starsze do korzystania z cyfrowych usług finansowych. Agetech w natarciu

Marta Zalewska

21-05-2020
Nectarine Health

COVID-19 zaktywizował osoby starsze do korzystania z cyfrowych usług finansowych, aplikacji czy płatności. Pandemia ogranicza możliwość wizyt w sklepach, dlatego usługi cyfrowe wypełniają tą lukę. PayPal twierdzi, że od marca do kwietnia osoby w wieku powyżej 50 lat były najszybciej rozwijającym się segmentem wśród ich klientów. Starsi użytkownicy, tzw. generacja „srebrnej technologii”, wykorzystali moment izolacji społecznej, aby w końcu zacząć eksperymentować z zakupami online, płatnościami czy cyfrowymi przelewami.

Bank Santander przeprowadził ankietę wśród Brytyjczyków (osoby powyżej 55 roku życia), która potwierdza ten trend. Osoby starsze zaczynają się przekonywać do technologii w zakresie korzystania z usług cyfrowych, transmisji, wideokonferencji czy zakupów w sieci.

Jednak według banku trend ten nie obejmuje bankowości internetowej i mobilnej. Santander twierdzi, że chociaż prawie jedna trzecia klientów w wieku powyżej 55 lat korzysta z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej, tylko 0,5% rozpoczęło bankowanie online od początku pandemii. Około dwóch trzecich badanych, którzy nie korzystają z bankowości cyfrowej, obawia się o bezpieczeństwo. Taka sama liczba przyznaje, że nigdy nie skorzystała z takich usługi.

Seniorzy napędzą wzrost konsumpcji w ciągu następnej dekady

Większość VC mówi o tym, w jaki sposób pokolenie millenialsów zmienia styl życia poprzez zastosowanie urządzeń mobilnych w wielu aspektach życia i prześcigają się w tworzeniu nowych rozwiązań dla tej grupy odbiorców. Jednak patrząc na sytuację demograficzną, która wskazuje, że liczba osób powyżej 60 roku życia ma gwałtownie wzrosnąć w ciągu najbliższych 30 lat, skupienie się na młodych może być mylnym kierunkiem. W efekcie, to grupa seniorów będzie napędzać wzrost konsumpcji w ciągu następnej dekady. W przeciwieństwie do millenialsów i pokolenia Z, posiada fundusze i oszczędności do wydania.

Według danych Deloitte liczba posiadanych smartfonów wśród dorosłych w wieku 55 lat i starszych wzrosła do 77%. Badania Pew nieco bardziej szczegółowo dzieli tę grupę wiekową: 79% 50-64-latków, podczas gdy nieco ponad połowa (53%) dorosłych w wieku 65 lat i starszych posiada smartfony. Odsetek tych osób spada do 40% dla 75-latków oraz osób starszych.

Co więcej, oczekuje się, że srebrna generacja będzie żyć dłużej i cieszyć się lepszym zdrowiem niż kiedykolwiek wcześniej. A na ten moment mamy do czynienia z sytuacją braku zaadresowania potrzeb tego sektora. Według Aleksandra Majchrzaka, prezesa Wealthonfund, firmy technologiczne bagatelizują ich potrzeby i umniejszają ich możliwościom korzystania z nowoczesnych rozwiązań. Niewiele firm adresuje swoje produkty zdrowym i doświadczonym cyfrowo osobom starszym. Dodaje, że z perspektywy firmy oferującej kredyty pomostowe na spłatę zaległości w ZUS czy w US, ta grupa charakteryzuje się większą sumiennością, przykłada wagę do każdego szczegółu i jest przede wszystkim grupą świadomych klientów, którzy chcą znać produkt na wylot. 

Według Marciela Sanchez starsi ludzie są najszybciej rozwijającą się grupą demograficzną. W zeszłym roku po raz pierwszy w historii było więcej osób w wieku powyżej 65 lat, niż w wieku poniżej pięciu lat. Pierwsze europejskie szacunki opublikowane w 2015 r. wyceniają wartość tzw. „srebrnej gospodarki” na 3,7 bln EUR. Według prognoz w 2025 r. osiągnie ona 5,7 bln EUR. 

Świat technologii skupia się na innowacjach medycznych mających na celu poprawę życia osób starszych i chorych. Jednak cały czas nie adresuje się potrzeb grup znających się na technologiach i cieszących się zdrowiem. Na europejskiej scenie istnieje kilka starupów choć nie są one rozchwytywane przez inwestorów.

Czy nadszedł czas na startupy agetech?

No Isolation to norweski startup, którego celem jest zniwelowanie samotności i izolacji społecznej. Ich produkt KOMP jest skierowany do osób starszych, stawia go wśród obiecujących startupów agetechowych w UE. KOMP to ekran z jednym przyciskiem, który odbiera zdjęcia, wiadomości tekstowe i połączenia wideo. Pomaga to osobom starszym w częstszym nawiązywaniu kontaktów z członkami rodziny. Startup nie został w pełni doceniony przez inwestorów. Do tej pory zebrał zaledwie 10 milionów euro w kilku rundach finansowania.

Szwedzki startup Nectarine Health (zdjęcie powyżej) to rozwiązanie AI do zdalnej opieki opracowane w celu wspierania starszych i niezależnych placówek mieszkalnych. Dyskretna, lekka i trwała opaska na rękę Nectarine zbiera dane przesyłane bezpośrednio na platformę w chmurze. Łatwa w obsłudze aplikacja oparta na sztucznej inteligencji, pozwala monitorować sytuacje kryzysowe i subtelne zmiany w codziennej rutynie. Alerty i informacje są następnie dostępne za pośrednictwem aplikacji mobilnych i internetowych. 

Birdie, londyński startup założony w 2017 r., to holistyczna platforma opieki zapewniająca osobom starszym indywidualną opiekę profilaktyczną, aby zadbać o ich niezależność we własnych domach. Birdie używa aplikacji i urządzeń podłączonych do domu w celu śledzenia dobrostanu osób starszych w czasie rzeczywistym. Dba o profilaktykę analizując dane na podstawie raportów opiekunów. Zbiera także informacje z podłączonych czujników. Birdie ma cztery kluczowe funkcje: menedżera leków, planowania zadań, aplikacji opiekuna i aplikacji rodzinnej. W listopadzie 2019 roku Birdie uzyskał finansowanie w wysokości 7 milionów euro z serii A od Kamet Ventures i AXA.

 

Komentarze:

Comments

comments