Dane z mobile kluczem do wzrostu jakości i wartości reklamy

Jacek Dymkowski

07-11-2017
Dane z mobile kluczem do wzrostu jakości i wartości reklamy

Temat nieproporcjonalności wydatków na mobile jest ważny, ale nie jest niczym nowym w branży mediów. Przykład? Wieloletnie przeszacowanie wydatków na prasę, podczas gdy ta przeżywała dramatyczne spadki sprzedaży i czytelnictwa.

Za reklamą mobile przemawia wiele czynników, jak mniejszy clutter reklamowy, brak konkurencji, mniejsza retencja i bardzo często wyłączność na odsłonę. Reklama śródtekstowa, która użytkownikom desktopów ginęła wśród dziesiątek reklam, na mobile zwykle zajmuje ponad połowę widocznego ekranu. Także wskaźnik CTR jest w mobile wyższy. Na wybranych, porównywalnych z desktopem formatach, bywa wyższy nawet 11-krotnie.

Wielka kariera reklamy mobilnej dopiero się zaczyna. Smartfony przez cały dzień są „świadkiem” tego, co robimy online i offline. Stanowią brakujące ogniwo prawdziwej komunikacji omnichannel, która dopiero się rozkręca. Budowane w oparciu o dane z urządzeń mobilnych scenariusze komunikacji dostarczą w przyszłości marketerom danych i insightów, które póki co możemy zobaczyć w serialach science-fiction.

Dane pokazują, że blisko 80 proc. czasu na mobile spędzamy w aplikacjach. To strefa tajemnicza i ciągle nie do końca poznana przez marketerów i wydawców, pozbawiona cookies. Jak polscy wydawcy mają walczyć z tysiącami aplikacji, które kradną czas dotąd spędzany na portalach WWW? Social media, gry, wideo – to te treści są dziś najpopularniejsze na mobile, co pokazują zarówno wewnętrzne dane Selectivv, jak i badania, np. ComScore. Pamiętać należy również o dwóch globalnych graczach, którzy zdominowali ranking aplikacji. Google i Facebook posiadają bowiem 9 z 10 najpopularniejszych aplikacji na świecie (dane Statista).

Dziś praca, jaką muszą wykonać dostawcy rozwiązań mobilnych, skupiona powinna być na edukacji agencji, domów mediowych i marketerów w zakresie wykorzystania danych do podniesienia jakości działań reklamowych. Wąskie, precyzyjne targetowanie wg demografii i danych behawioralnych, wykorzystanie danych o lokalizacji w czasie rzeczywistym (geotargetowanie), danych historycznych (geotrapping) oraz proximity marketing to obszary, które w kolejnych miesiącach zdominują rozmowy o mobile marketingu.

Ja jestem podekscytowany i liczę na szybki wzrost udziału mobile w rynku reklamy.

Autor

Jacek Dymkowski, commercial director, Selectivv Mobile House

 

Komentarze:

Comments

comments