Dlaczego projekty tworzenia aplikacji kończą się niepowodzeniem? Najczęstsze błędy i jak ich unikać

Agata Frontczak

17-11-2021
Dlaczego projekty tworzenia aplikacji kończą się niepowodzeniem? Najczęstsze błędy i jak ich unikać

Czasami zdarza się, że projekty związane z tworzeniem oprogramowania (aplikacji) w pewnym momencie upadają. Niezależnie od tego, czy jest to aplikacja mobilna czy platforma webowa, błędy, które popełniamy mają tendencję do powtarzania się i często są powodem, dla którego projekty ostatecznie kończą się niepowodzeniem. Dlaczego tak jest? Jakie są to błędy i jak ich unikać? Poznasz odpowiedzi w tym artykule.

Błędy i problemy przy tworzeniu oprogramowania

Powszechnie panuje przekonanie, że priorytetem jest jak najszybsze stworzenie produktu i wypuszczenie go na rynek. Właściciele firm często uważają, że to wystarczy, aby zarobić na danym produkcie.

Ale na ile użyteczne jest oprogramowanie pełne błędów? Cóż, nie nadaje się do użytku. A nawet zakładając, że jest prawie bezbłędne. Jak duży zysk możesz osiągnąć z “doskonałym” produktem? Możesz nic nie zyskać, jeśli nie istnieje na niego zapotrzebowanie.

Zatem pośpiech nie jest zalecany podczas tworzenia oprogramowania, ponieważ może on doprowadzić tylko do produktu z błędami w działaniu. Bez dogłębnej analizy rynku także możesz tylko wdrożyć pomysł, którego nikt nie kupi. Rada jest prosta: poświęć czas na badania i nie próbuj przyspieszyć procesu na siłę, żeby jak najszybciej wypuścić produkt na rynek. Sprawdźmy jak radzić sobie z tymi i innymi błędami.

Brak analizy rynku

Wracając do badań rynku: niezwykle ważne jest, aby dokładnie zbadać wszystkie obszary, które mają wpływ na sukces twojej aplikacji. Są to na przykład:

1. Konkurencja — sprawdź wszystkie podobne produkty oferowane przez konkurencyjne firmy. Zdefiniuj funkcje aplikacji. Czym będzie się wyróżniał twój produkt? Jak sprawić, żeby był lepszy od konkurencyjnych?

2. Grupa docelowa — upewnij się, że istnieje grupa osób, która rzeczywiście potrzebuje twojego rozwiązania. Przygotuj opisy użytkowników produktu i dostosuj wszystkie funkcjonalności z myślą o nich. Stwórz 2-4 persony użytkowników, aby zrozumieć swoich potencjalnych klientów, ich potrzeby i motywacje.

3. Szata graficzna (designy) — musi być dopasowana do grupy docelowej i sprawiać, że aplikacja będzie czytelna i łatwa w obsłudze. Przeglądając rozwiązania konkurencji zwróć uwagę jak wyglądają. W grafikach przeważają stonowane kolory? A może duże czcionki? Spróbuj znaleźć zależności.

Na początku każdego projektu kluczowe jest przemyślenie całej strategii biznesowej, ustalenie modelu biznesowego, zdefiniowanie person użytkowników i wiele innych. Nawet najlepiej napisany kod, najbardziej wydajna technologia i najpiękniejszy design nie wystarczą, aby odnieść sukces.

Analiza rynku może być przeprowadzona na różne sposoby. Czynniki, które powinieneś wziąć pod uwagę podczas analizy rynku to na przykład: wielkość rynku, trendy i konkurencja. Analiza SWOT to także coś, co może się przydać przy planowaniu strategicznym.

Wszystko to są rzeczy, które warto zbadać, ponieważ pomogą Ci określić, czy istnieje wystarczająco dużo potencjalnych klientów na rynku, co oferują konkurenci, jak można wyróżnić się z tłumu i jaką wartościową propozycję należy zaoferować. Podsumowując, to wszystko pomoże określić czy twój biznes może być rentowny i w jakim kierunku powinien zmierzać.

Niedopasowanie do potrzeb klienta

Jest to jeden z najczęstszych powodów niepowodzeń projektów tworzenia aplikacji, ponieważ właściciele firm często mają tendencję do forsowania swojego pomysłu bez analizy rynku. Zrozumienie klientów, ich potrzeb i problemów, które chcemy rozwiązać za pomocą naszego produktu jest równie ważne jak analiza rynku. Jaką wartość chcemy im dostarczyć? Czy problem, który zamierzamy rozwiązać za pomocą naszej aplikacji jest na tyle ważny i bolesny, że klienci będą chcieli zapłacić za nasze rozwiązanie i z niego korzystać?

Przygotowanie person użytkowników

Stworzenie persony użytkownika aplikacji (lub kilku person) jest potrzebne do podjęcia decyzji o poszczególnych funkcjach aplikacji, a także jest przydatne do pozycjonowania i targetowania reklam i treści w taki sposób, aby produkt trafił do właściwej grupy odbiorców.

Zasadniczo, podczas planowania funkcji, cała uwaga powinna być skupiona na personie użytkownika.

Najlepsza rada to: zbadaj i zdefiniuj problemy użytkownika, jego cele, motywacje i pochodzenie, a także ustal informacje demograficzne. Mając to wszystko, będziesz gotowy do stworzenia rozwiązania idealnego dla określonej grupy odbiorców (twoich person).

Brak dopasowania produktu do potrzeb na rynku

Jak opisano w drugiej części tego artykułu, musisz przeprowadzić analizę rynku, aby dowiedzieć się, czy są osoby, którzy potrzebują twojego produktu i będą go używać na co dzień. Bez tego, projekt może zakończyć się niepowodzeniem. Brak dopasowania produktu do rynku zazwyczaj wynika z braku zrozumienia potrzeb klienta.

Tak więc musisz zdefiniować problem, jaki mają twoi klienci, rozwiązać go za pomocą odpowiednich funkcjonalności i świetnego designu (UI/UX) w aplikacji oraz ustalić odpowiednią cenę.

Brak promocji/marketingu

Bądźmy szczerzy. To, że aplikacja istnieje, nie gwarantuje jeszcze, że świat dowie się o tym samoistnie i zdobędziesz klientów. Kiedy już ustalisz, kto może być zainteresowany twoim produktem, musisz zastanowić się, jak możesz dotrzeć do odbiorców. Bez działań promocyjnych znalezienie klientów może być trudne.

Istnieje wiele możliwości promowania swojej aplikacji (nawet jeszcze przed jej wydaniem), są to na przykład:

– płatne reklamy w Google, na Facebooku, Instagramie, YouTube i innych

– zaangażowanie influencerów w mediach społecznościowych

– App Store Optimization (ASO), czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych

– tworzenie angażujących treści i budowanie społeczności za pomocą blogów, postów w mediach społecznościowych, podcastów, filmów na YouTube itp.

– tworzenie landing pages i teaserów

– budowanie zaufania poprzez zbieranie opinii i zachęcanie użytkowników do oceniania aplikacji, na przykład w sklepach z aplikacjami (Google Play, App Store)

– nominowanie do konkursów i zbieranie nagród

– bezpośrednia komunikacja z (potencjalnymi) użytkownikami poprzez grupy w mediach społecznościowych, e-mail i inne

– oferowanie zniżek i kuponów.

Projekty tworzenia oprogramowania upadają w końcowej fazie, gdy brakuje użytkowników. Bez względu na to, jak świetna jest twoja aplikacja, jeśli ludzie nie wiedzą o jej istnieniu i nie są zachęcani do korzystania z niej, mogą nigdy nie odkryć jej zalet.

Nieznajomość specyfiki procesu tworzenia oprogramowania

Warto zrozumieć jak wygląda proces, aby móc zaplanować działania z wyprzedzeniem i już na wczesnym etapie być świadomym czasu trwania projektu oraz kosztów, jakie nas czekają. Niestety, bez tej wiedzy, na późniejszych etapach może okazać się, że budżet jest niewystarczający lub proces nie spełnia oczekiwań i cały projekt kończy się klęską. Niedoinformowanie może prowadzić do poważnych problemów.

Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, z jakich etapów składa się na budowa aplikacji, ile czasu etapy te mogą trwać i jakich działań wymagają.

Zatem masz pomysł i przeanalizowałeś wymagania klientów. Następnie, przychodzi czas na projektowanie designu aplikacji, tworzenie kodu przez programistów i testowanie go, a potem produkt jest publikowany (na przykład w sklepach Google Play i App Store). Każdy z tych etapów wymaga czasu i zasobów, dlatego odpowiednia wycena powie Ci, jak się do niego przygotować i czego się spodziewać.

Przygotowanie takiej wyceny w firmach tworzących oprogramowanie jest możliwe po szczegółowym ustaleniu wymagań kiedy już wiadomo, jakie funkcje będzie miała aplikacja.

Niejasny zakres prac i/lub złe zarządzanie projektem

Zanim zdecydujesz się rozpocząć pracę nad oprogramowaniem, musisz mieć jasną i silną strategię rozwoju produktu. Po przeprowadzeniu analiz, stwórz wraz z zespołem szczegółowy plan projektu. Gdy zakres projektu nie jest jasno określony, mogą pojawić się błędy i nieporozumienia, które stają się przyczyną niepowodzeń projektów.

W każdym przypadku bardzo ważne jest właściwe zarządzanie. Zespół programistów nie wystarczy, szczególnie jeśli nie masz dużego doświadczenia we współpracy z agencją wykonującą tego typu projekty. Kierownik projektu pomoże ci w analizie rynku i opracowaniu planu pracy, a także będzie koordynował projekt, aby wszystko przebiegało zgodnie z tym planem.

Wybór niewłaściwych ludzi

Projekty mogą zawieść również w przypadku, gdy wybierzesz niewłaściwych ludzi do stworzenia zespołu. Jeśli nie włożysz wysiłku i czasu w badanie i porównywanie różnych agencji, freelancerów lub pracowników do zespołu wewnętrznego, ryzykujesz utratą pieniędzy i czasu. Nie chodzi tylko o ich profesjonalizm (choć jest on ważny), z zespołem trzeba się po prostu dobrze dogadywać. Słaba komunikacja, niedoświadczeni członkowie zespołu i brak zasobów w zespole to przykłady oznak, że nie są to właściwi ludzie dla twojego projektu.

Jak więc znaleźć odpowiedni zespół do swojego projektu programistycznego? Znajdź przydatne wskazówki tutaj.

Częsta zmiana partnera

Czasami w pewnym momencie konieczna jest zmiana partnera do projektu. Jeśli współpraca nie układa się zbyt dobrze lub jakość pracy nie jest zadowalająca, prawdopodobnie będziesz musiał zmienić zespół tworzący twoją aplikację. Nie ma powodu do zmartwień, pod warunkiem, że nieszczególnie ci się spieszy i będziesz ostrożny przy kolejnym wyborze.

Jednak bez względu na powód tych zmian, ponowne wprowadzenie do projektu, weryfikacja napisanego kodu, wypracowanie sposobu współpracy i ustalenie warunków może spowodować pewien chaos, opóźnienia i utrudnić ukończenie aplikacji.

Nie można na siłę trzymać się konkretnego zespołu jeśli praca nie jest efektywna, ale należy być ostrożnym. Kiedy postanowisz już zmienić partnera, nie przesadź z nadrabianiem straconego czasu. Musisz zaplanować wszystko od nowa, z nowym zespołem.

Brak zabezpieczenia finansowego na etapie realizacji projektu

Ponownie, poświęć czas na analizę rynku i przygotowanie finansowe do projektu przed jego rozpoczęciem. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że nie uda się go zrealizować w połowie lub jakiejś części prac. Brak zabezpieczenia finansowego może być związany z tym, że nie wiesz, jak wygląda proces tworzenia aplikacji. Finanse mogą zostać źle policzone i skończyć się zanim produkt powstanie.

Jeśli chcesz sprawdzić rentowność produktu przed wdrożeniem pełnej wersji, powinieneś zainteresować się stworzeniem MVP (minimum viable product). Jest to świetny sposób na wypróbowanie produktu i zdobycie środków na dalszy rozwój. To znacznie ogranicza ryzyko.

MVP powinien zostać zaprojektowany tak, aby spełniał wymagania podstawowego działania aplikacji, ale miał możliwość rozbudowy.

Niska jakość produktu

To jeden z najbardziej oczywistych powodów, dla których projekty kończą się niepowodzeniem. Nieatrakcyjny design, źle napisany kod z błędami… Wszystko to może wpłynąć na wydajność aplikacji, a jeśli nie będzie ona działać poprawnie i płynnie, użytkownicy będą poirytowani i nie będą chętnie z niej korzystać.

Zadbaj o świetną jakość bardziej niż o to, żeby było tanio. Stworzenie produktu niskiej jakości może przynieść tylko straty, bo nikt nie będzie chciał go kupić i używać.

Dlatego oprócz programistów w każdym zespole powinien być specjalista ds. zapewnienia jakości, który przeprowadza testy i upewnia się, że produkt spełnia wszystkie wymagania i jest wolny od wad w takim stopniu, w jakim to tylko możliwe.

Zły wybór technologii

Zespół może pomóc Ci wybrać odpowiednią technologię do stworzenia danej aplikacji, ale warto wiedzieć, że ten wybór ma znaczenie. Bez względu na to, czy zdecydujesz się na pracę w zespole wewnętrznym twojej firmy, czy na skorzystanie z pomocy firm trzecich, zawsze ważne jest sprecyzowanie wymagań projektowych i wybór dostosowanej do nich technologii. Decyzja ta będzie miała wpływ na działanie produktu i jego przyszłość. Na przykład, jeśli wybrana technologia nie jest zbyt przyszłościowa, możesz być zmuszony do (zlecenia) przepisania całego kodu w ciągu najbliższych miesięcy lub lat.

Brak utrzymania i/lub aktualizacji

Oprogramowania wymagają tzw utrzymania i aktualizacji. Każda technologia stale się rozwija, zmieniają się systemy operacyjne, pojawiają się nowe rozwiązania, a niektóre starsze przestają działać lub stają się mało popularne z wielu powodów. Dodatkowo, użytkownicy oczekują nowych funkcjonalności zgodnych ze zmieniającymi się trendami. Tworzenie oprogramowania to ciągła praca, nie można przestać rozwijać aplikacji i liczyć na to, że wszystko będzie działać tak jak zaraz po premierze.

Jeśli przerwiesz współpracę z zespołem w momencie uruchomienia produktu, nie uda ci się go utrzymać, na przykład z powodu błędów. Z czasem każde rozwiązanie wymaga udoskonalenia i usprawnienia.

Wnioski

Podsumowując, sukces Twojego produktu zależy od wielu czynników: doboru odpowiednich ludzi do zespołu, analizy rynku oraz wymagań projektowych i wyboru odpowiednich rozwiązań technologicznych, zrozumienia procesu tworzenia aplikacji i planowania projektu pod kątem czasu i budżetu, a także od zarządzania projektem.

Klęski Projektu można uniknąć dzięki odpowiedniemu przygotowaniu. Wcześnie wykryte problemy można też szybko rozwiązywać.

Pamiętaj, że projekt software’owy będący głównym lub dodatkowym wsparciem określonej działalności nie różni się niczym od każdego innego. Właściwe przemyślenie strategii jest nie mniej ważne niż samo stworzenie produktu.

Autor

Agata Frontczak, Business Representative w FiveDotTwelve

 

Komentarze:

Comments

comments