Jak dotrzeć do smart konsumentów, nie tylko przy okazji sezonowych wyprzedaży?

Jak dotrzeć do smart konsumentów, nie tylko przy okazji sezonowych wyprzedaży?

Okres wyprzedaży w pełni, a według raportu „Smart Okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków” przygotowanego dla sieci AdRetail z promocji regularnie korzysta 43% badanych i aż 61% posiadaczy urządzeń mobilnych. Potwierdzają to również badania firmy KPMG, z których wynika, że prawie połowa Polaków (49%) odkłada zakupy i czeka na promocje oraz przyznaje, że kupiło dodatkowo rzecz tylko dlatego, że miała okazyjną cenę. Oczywiście konsumenci polują na okazje nie tylko w sklepach, podczas regularnych zakupów. Śledzą także gazetki, media społecznościowe, a nawet udostępniają swoje dane, aby korzystać z kuponów i kart lojalnościowych, dzięki którym mają dodatkowe rabaty lub zyskują wiedzę o zbliżających się promocjach.

Polacy są sprytnymi konsumentami i właśnie to masowe zjawisko warto wykorzystywać w komunikacji z nimi. Stacjonarnym sklepom i punktom usługowym nie jest łatwo przebić się ze swoją ofertą. W tym przypadku sprawdza się strategia sprzedaży oparta na możliwościach technologii mobilnych. Jest to pomysłowy sposób dotarcia do świadomości potencjalnych klientów i niezastąpiony metoda na „walkę” sprzedawców detalicznych z firmami specjalizującymi się w handlu ecommerce. 

Jak zatem w prosty i efektywny sposób pozyskać nowych odbiorców i zachęcić ich do korzystania z określonych produktów? Czy można wyróżnić się i nie zniknąć w zalewie innych marek i reklam? Jak dać się zobaczyć? 

Skutecznym i sprawdzonym rozwiązaniem są kampanie mobilne, które dają bogaty wachlarz narzędzi. Smart kampanie mają coraz większe możliwość efektywnej komunikacji, które pomagają dotrzeć do konsumentów i sprzedawać produkty niezależnie od reprezentowanej branży. 

Dlaczego reklamować się w mobile?

Oto 6 powodów, dla których warto być obecnym w kanale mobile.

1. Twoi użytkownicy są mobilni

Mobilność w tym wypadku oznacza bycie stale online. Jak mantrę można powtarzać, że prawie wszyscy korzystają z telefonów komórkowych. W Polsce już prawie 90% osób ma przynajmniej jednego smartfona. Prawdopodobnie pierwszą rzeczą jaką robi po przebudzeniu większość z nas jest spojrzenie na telefon. Podobnie przed zaśnięciem – zamykamy oczy i wyłączany ekran to ostatnia rzecz jaką widzimy. Najwięcej czasu spędzamy ze swoimi telefonami, wszędzie tam gdzie możemy szukamy informacji, czytamy, rozmawiamy z przyjaciółmi, komunikujemy się z instytucjami – wszystko na wyświetlaczu najbardziej osobistego urządzenia przenośnego.

2. Gdy liczy się szybkość

We współczesnym świecie najważniejsza jest prędkość. Czasami reklamodawcy chcą błyskawicznych rezultatów, a to oznacza, że muszą na bieżąco reagować na aktualne zainteresowanie ich ofertą, która przekłada się na generowaną sprzedaż. Jeśli nie do końca sprawdzają się dotychczasowe metody pozyskiwania klientów, warto zainteresować się potencjałem mobile. Przewagą tego kanału jest możliwość zrobienia kampanii w szybkim czasie. Z działaniami reklamowymi można wystartować nawet w ciągu kilku godzin.

Kolejną przewagą mobile jest sprawdzanie na bieżąco statystyk – realnych klików i wyświetleń, które są w pełni wystarczające do sterowania kampanią. Tu również liczy się czas reakcji.

Często spotykamy się z sytuacjami, gdzie klienci widząc zadowalające efekty przeprowadzanych działań, jeszcze dodatkowo „podkręcają” kampanie przeznaczając na nie dodatkowy budżet. Dzięki badaniu kampanii w czasie rzeczywistym, mają realny wpływ na sterowanie sprzedażą, co przekłada się na wyjątkową efektywność działań komunikacyjnych – przyznaje Marek Naruszewicz, Account Director w MOBIEM POLSKA.

3. Geolokalizacja – jesteś „tu i teraz”

Nie do przecenienia w kanale mobilnym są możliwości geolokalizacyjne. Dzięki tej technologii łatwo dotrzeć do konsumenta, który znajduje się w określonym miejscu np. w okolicy sklepu lub restauracji, a także w centrum handlowym. Strategia oparta o lokalizację, to nie jest nowy pomysł. Kiedyś posługiwano się ulotkami, obecnie dużo lepiej sprawdzają się reklamy mobilne, które przychodzą bezpośrednio na telefony komórkowe. Jeśli komunikat trafi w potrzeby użytkownika, wówczas można liczyć na to, że pod wpływem impulsu podejmie on decyzję o pożądanym przez nas zakupie. Reklamy oparte o lokalizację mają relatywnie wysokie konwersje, a punkty korzystające z takich rozwiązań odnotowują większy wzrost odwiedzin w swoich lokalach

4. Spersonalizowana komunikacja – klucz do konsumentów

Każdy marketer rozpatruje swoich potencjalnych klientów jako całościową grupę docelową. Reklamując się w bardziej tradycyjnych mediach trafia nie tylko do swoich odbiorców, lecz również do osób pobocznych, zupełnie niezainteresowanych konkretnym produktem lub usługą. W mobile można zawęzić tę grupę do konkretnej osoby – „persony”, która będzie otrzymywała spersonalizowany przekaz.

Jednym z moich ulubionych przykładów jest komunikacja telewizyjna i radiowa z matkami np. pieluchy, środki na kolki u małych dzieci. Jesteśmy bombardowani takimi przekazami. Oprócz młodych mam te reklamy trafiają również do osób, które dzieci nie mają, albo do tych, których pociechy dawno już z pieluch wyrosły. W przypadku mediów tradycyjnych to nie ma znaczenia, bo wszyscy słyszymy i widzimy, to co chce powiedzieć marketer „nielicznej” grupie odbiorców – mówi Eliza Durnakowska, General Manager w MOBIEM. O ile lepszym rozwiązaniem będzie np. wykorzystanie targetowanych reklam, które dzięki Big Data oraz analizie zachowania użytkownika trafią rzeczywiście do młodych matek? W takim wypadku każdy reklamodawca będzie w stanie dokładnie obliczyć, jaki był koszt dotarcia do realnej grupy docelowej – a nawet persony. To zdecydowanie bardziej efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego.

5. Angażujące i kreatywne przekazy 

Kreatywne i powodujące zaangażowanie użytkownika przekazy mają podwójną zaletę. Przede wszystkim jeśli reklama zaciekawi konsumenta, to uda się zatrzymać jego uwagę. A dłuższe obcowanie z reklamą powoduje, że prezentowane produkty mogą łatwiej zapaść w pamięć. I tu pojawia się cała gama konkretnych rozwiązań Rich Media, w których istnieje możliwość dodania m.in. dźwięku, interaktywnych map, przycisków call to action, a także popularnego wideo. I właśnie obraz jest obecnie trendem, na którym warto się skupić. Coraz lepsze możliwości techniczne urządzeń, a także szybkość transferu danych pozwalają na oglądanie w telefonach materiałów wideo w bardzo dobrej jakości. W komunikacji mobilnej najlepiej sprawdzają się materiały o długości 6 lub 15 sekund. To czas, w którym można odpowiednio zaciekawić użytkownika lub przekazać najważniejsze informacje. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez IAB Polska wynika, że ponad 70% użytkowników przynajmniej od czasu do czasu ogląda materiały wideo na swoim smartfonie. Interesujące jest to, że oglądanie nie odbywa się tylko w sytuacjach mobilnych tzn. w podróży, czy drodze, ale również w domu.

6. Wielofunkcyjne narzędzie nie tylko dla wymagających

Aplikacje mobilne, to z kolei wielofunkcyjne narzędzie, które doskonale sprawdza się do budowania trwałych relacji z konsumentami. Nie ma co ukrywać, że stworzenie aplikacji i jej utrzymanie jest zadaniem wymagającym. Nie tylko musi ona powstać – choć to coraz łatwiejsze zadanie, dzięki generatorom aplikacji. Ważna jest również konsekwentna strategia działań marketingowych, pomysł na jej funkcjonowanie oraz utrzymanie uwagi klientów, czyli treści. Jak pokazują przykłady największych marek, można stworzyć dobrą aplikację, dzięki której uzyska się stały kontakt ze swoimi klientami. Aplikacja Rossmann PL jest doskonałym przykładem sukcesu budowania strategii mobilnej w retailu. Od kwietnia 2017 roku została pobrana ponad 5 milionów razy i stała się jedną z najpopularniejszych aplikacji w Polsce w App Store i Google Play. Taka popularność aplikacji sieci Rossmann jest wynikiem spójnej strategii marketingowej, ale przede wszystkim spełnieniem oczekiwań klientów sieci drogerii. Program łączy w sobie funkcje platformy sprzedażowej, programu lojalnościowego – oferującego zniżki i spersonalizowane oferty promocyjne – a także poradnikowe. Ten przypadek pokazuje, że aplikacja może okazać się doskonałym sposobem na budowanie lojalności klientów – przyznaje Eliza Durnakowska, General Director MOBIEM POLSKA.

Mobilna reklama jest wielowymiarowa, tak jak wielowymiarowi są jej odbiorcy. Sprawdza się nie tylko w strategiach dużych korporacji, jest także skutecznym i efektywnym narzędziem dla mniejszych firm i lokalnych przedsięwzięć. Dzięki zaawansowanym możliwościom technologicznym i analitycznym pozwala na spożytkowanie nawet niedużych budżetów i dotarcie do tych osób, które z dużym prawdopodobieństwem w danej chwili z niej skorzystają. Wszystko zależy od pomysłu, a także tego, co, komu i gdzie chcemy pokazać oraz w jaki sposób uda się nam zachęcić do zatrzymania się nad tą konkretną ofertą.

 

Komentarze:

Comments

comments