Dylemat e-sklepu: Responsive Web Design czy strona mobilna?

Dagmara Szewczyk

13-12-2013
Dylemat e-sklepu: Responsive Web Design czy strona mobilna?

Responsive Web Design jest niewątpliwie coraz bardziej popularny. Sam koncept brzmi zachęcająco: tworzymy jedną stronę, która dostosuje wybraną stronę internetową tak, aby płynnie dopasowywała się do rozdzielczości ekranu. W teorii, ta jedna innowacja powinna pozwolić nam spełnić wszystkie wymogi zróżnicowanych rozmiarów ekranu, w praktyce jest to jednak, jak sama nazwa wskazuje, tylko design.

Responsive Web Design ma jednak kilka zalet. Najważniejszą jest to, że strony responsywne mają jeden URL, a używanie jednego adresu pozwala Google ją szybciej zaindeksować, dzięki czemu zostanie ona szybciej wypozycjonowana niż strona mobilna o innym URL. Kolejnym plusem RWD jest to, że gdy nie mamy jeszcze strony internetowej, a zależy nam na jednoczesnym wejściu na rynek e-commerce i m-commerce, ta opcja może być dobrym wyborem. Jeśli strona naszego e-sklepu nie ma wielu kategorii produktów czy też proces płacenia przebiega sprawnie na jednej stronie, to właśnie responsywna strona odpowiednio dostosuje nawigację oraz zawartość strony, aby była ona atrakcyjna dla klienta. Jednak gdy e-sklep ma szeroką ofertę produktów, z dziesiątkami kategorii i podkategorii, przeglądanie strony na smartfonie czy tablecie będzie uciążliwe dla użytkownika.

Strony mobilne są odpowiedzią na wschodzący rynek m-commerce w Polsce

Jeśli chcemy być dobrze przygotowani na dynamicznie rozwijający się rynek m-commerce, strony mobilne są trafnym wyborem. Możemy je znacznie szybciej wdrożyć niż stronę responsywną, a odpowiednia nawigacja, dostosowana do potrzeb użytkowników, ułatwi użytkownikom zakupy i sprawi, że będą oni chętnie na nią wracać. Poniżej znajdują się dwa przykłady stron mobilnych wykonanych przez firmę Shopgate.


Możliwość dostosowania treści strony internetowej do wersji mobilnej, jest tu dużym plusem, zwłaszcza gdy strona naszego sklepu jest bardziej rozbudowana. Długość ładowania strony mobilnej jest również dużo krótsza niż strony responsywnej, ponieważ ta pierwsza jest odpowiednio kompresowana, aby nie obciążała transferu. Ceny stron mobilnych są w granicach kilkuset złotych a responsywnych w granicy nawet kilku-kilkunastu tysięcy.

Strony mobilne są zdecydowanie bardziej przyjazne użytkownikowi i właśnie dlatego sprawdzą się lepiej niż Responsive Web Design w kontekście wersji mobilnej e-sklepu. Wystarczy spojrzeć na takie sklepy jak amazon czy ebay, które mają właśnie strony mobilne.

Przy podjęciu ostatecznej decyzji, musimy pamiętać o zasadzie im prościej, tym lepiej i myśleć przede wszystkim o mobilnych użytkownikach, którzy najbardziej cenią przecież komfort. Więcej informacji na ten temat znajdziecie z poradników Shopgate dostępnych na jego stronach. Są tam również informacje na temat aplikacji e-sklepów w tym aplikacji na tablet.


Autor:

Dagmara Szewczyk, pracuje w dziale marketingu Shopgate. Ta dynamicznie rozwijająca się firma ma już ponad 5200 klientów w Europie i USA.

Komentarze:

Comments

comments