Euro 2020: 9 przykładów ciekawego wykorzystania w komunikacji marketingowej

Kazimierz Piekarz

10-06-2021
Euro 2020: 9 przykładów ciekawego wykorzystania w komunikacji marketingowej

W piątek zaczyna się długo oczekiwany przez wszystkich wielki piłkarski spektakl – Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Odbędzie się on w dniach 11 czerwca – 11 lipca 2021 roku w 12 miastach 11 europejskich państwach. Turniej pierwotnie miał odbyć się w 2020 roku, jednak z uwagi na COVID-19 został przeniesiony na rok 2021, nie zmieniając jednak swojej nazwy. W turnieju wezmą udział 24 reprezentacje. Reprezentacja Polski trafiła do grupy E razem z Hiszpanią, Słowacją i Szwecją.

Od kilku miesięcy trwa już zacięty bój na polu marketingowym, który zapewne przybierze na sile w okresie Mistrzostw, aby więc przebić się z przekazem, trzeba mieć ciekawy pomysł na wyróżnienie się w natłoku przekazów.

Święto futbolu znów odbywa się głównie w telewizji, ale globalnym partnerem turnieju została aplikacja mobilna do publikowania klipów wideo TikTok. To znak czasu świadczący o tym, jak dalece pojęcie telewizji ulega przedefiniowaniu i jak będzie wyglądać telewizja najnowszej generacji, o czym więcej piszę w dalszej części felietonu.

Marki w skojarzeniu z Euro 2016

Zanim przejdziemy do przykładów na wykorzystanie jednego z największych wydarzeń sportowych w komunikacji marketingowej, zwróćmy uwagę na wyniki badań dotyczące poprzedniej imprezy we Francji w 2016 roku, z których wynika, że skojarzenia nazw sponsorów z Euro 2016 wśród konsumentów nie były do końca trafne.

9 przykładów ciekawego wykorzystania Euro 2020 w komunikacji marketingowej

1. Vistula w modzie

Firma uszyła garnitury dla naszej reprezentacji. Każdy fan futbolu może poczuć się tak elegancko, jak nasi piłkarze.

Współpraca PZPN i Vistula trwa od 2016 roku, w tym czasie marka przygotowała między innymi formalną kolekcję na Mistrzostwa Europy we Francji w 2016 i Mistrzostwa Świata w Rosji w 2018. W wybranych salonach Vistula istnieje możliwość uszycia na miarę stroju reprezentacji. Dodatkowo Vistula przygotowała zestaw inspirowany formalnym strojem na Euro 2020. Jest on dostępny w sprzedaży w salonach stacjonarnych i online.

2. Rodzinna kolekcja Lidla

Do wszystkich sklepów sieci Lidl w Polsce została wprowadzona rodzinna kolekcja UEFA z okazji nadchodzących piłkarskich mistrzostw Europy.

3. Limitowana edycja Heinekena

Aby uczcić Mistrzostwa Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2020, Heineken wprowadził na rynek limitowaną edycję opakowań. 24 wzory przedstawiają flagi 24 państw uczestniczących w turnieju. Marka zachęca do wspólnego kibicowania oraz wspierania każdej drużyny, niezależnie od preferencji. Każdy mecz to sportowe emocje, które powinny nas łączyć i jednoczyć.

4. TikTok globalnym sponsorem UEFA Euro 2020

To pierwszy raz w historii, kiedy platforma dostarczająca rozrywkę online sponsoruje międzynarodowy turniej UEFA. Jako oficjalny partner, TikTok ma zapewnić przestrzeń, dzięki której fani będą mogli obserwować twórców treści piłkarskich, dzielić się najlepszymi materiałami oraz tworzyć własne związane z turniejem. Na oficjalnym koncie UEFA Euro 2020 dostępne będą ekskluzywne materiały zza kulis oraz aktualne i archiwalne nagrania. W ramach sponsorowania transmisji, TikTok mieć będzie ekspozycję wokół programów meczowych na żywo we wszystkich europejskich kanałach przekazu. TikTok, jako globalny sponsor będzie współpracował z UEFA w celu wdrożenia szeregu rozwiązań technologicznych, w tym efektów rozszerzonej rzeczywistości (AR), Hashtag Challenges, TikTok Lives i Sounds. UEFA umożliwi marce dostęp do szerokiej biblioteki historycznych zasobów, aby opracować angażujące oraz innowacyjne treści.

5. “Cenię sobie piłkarskie emocje” z Ceneo

Teledysk stworzony do emisji w internecie, w którym młodzi bohaterowie uprawiają sport, kibicują ulubionym zawodnikom i jednocześnie dokonują przemyślanych zakupów za pośrednictwem porównywarki cen Ceneo.pl.

6. “Euro, Euro, Euro” Euro RTV AGD

Spot pod hasłem „Euro, Euro, Euro” nawiązuje do Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Wykorzystano w nim aranżację słynnej piosenki „Futbol, futbol”, wykonanej w 1974 roku przez Marylę Rodowicz podczas ceremonii otwarcia mistrzostw świata w piłce nożnej. W spotach występują między innymi Magda Gessler, Dariusz Szpakowski i Mateusz Borek. Zintegrowane działania marketingowe 360 stopni wykorzystują różne kanały dotarcia do konsumentów: ATL, BTL, social media, współpracę z influencerami i akcje ambientowe w sklepach oraz cyfrowe ekrany w sieci własnej.

7. Nietypowa akcja PZPN i Gadu-Gadu

Streaming promujący ważne piłkarskie wydarzenie, jakim jest ogłoszenie listy zawodników przygotowujących się do Euro 2020. Wydarzenie odbyło się w połowie maja br. na profilach PZPN „Łączy Nas Piłka” na Facebooku i YouTubie. Wykorzystano w nim ekran komputera selekcjonera narodowej reprezentacji Polski – Paulo Sousy – z listą jego kontaktów w GG z nazwiskami powołanych piłkarzy. W realizacji wykorzystano desktopową wersję GG, z klasycznym motywem, który bardzo często wybierany jest przez użytkowników komunikatora z uwagi na sentyment do historycznego interfejsu i dźwięków Gadu-Gadu.

8. Pyszne.pl i Lukas Podolski w jednej drużynie na Euro 2020

W Polsce miłość do piłki i jedzenia jest zakorzeniona w kulturze. Uwielbiamy dzielić się sportowymi emocjami tak samo, jak lubimy dobrze zjeść. W kampanii serwisu, wykorzystującej nawiązania do piłki nożnej i jedzenia, zagościł Lukas Podolski  – legendarny piłkarz polskiego pochodzenia, znany z występów w reprezentacji Niemiec, 1. FC Köln, Arsenalu i Bayernie Monachium. Podolski bierze udział w spocie telewizyjnym, promocji w mediach społecznościowych oraz akcji outdoorowej, która jest inauguracją partnerstwa z Euro 2020. Przygotowania do meczów idą w parze z realizacją zamówienia i dostawą, której finał wprawia w osłupienie kuriera, zaskoczonego spotkaniem ze sławnym piłkarzem.

9. BBC – Our Wait Is Over

Jak ciekawie może promować się nadawca telewizyjny transmitujący Euro 2020 dowodzi BBC – brytyjska telewizja publiczna. Animowany spot opowiada o tym, czym zajmują się piłkarze w czasie przedłużonego oczekiwania na piłkarskie święto.

A o czym jest hymn Euro 2020…

Oficjalna piosenka We Are The People Martina Garrixa, z udziałem Bono i The Edge to hymn, który możemy śpiewać wszyscy, który ma wywoływać poczucie jedności, zwłaszcza tu, w Europie, na której od najbliższego piątku będzie skupiać się uwaga całego świata i gdzie po raz pierwszy turniej będzie rozgrywany na całym kontynencie.

zdjęcie w nagłówku: uefa.com

Komentarze:

Comments

comments