Formaty reklamowe Shoppable Ads na Instagramie, Facebooku, TikToku

Agnieszka Dobrenko

31-10-2023
Formaty reklamowe Shoppable Ads na Instagramie, Facebooku, TikToku

W trendach płatnych reklam mediów społecznościowych e-commerce coraz bardziej widoczne są reklamy katalogowe, które dzięki pewnym zwrotom z inwestycji są obecnie kluczowe w planach marketingowych różnej wielkości biznesów e-commerce.

Reklamy oparte o katalog nazywane są Shoppable Ads. Co to znaczy?

Shoppable Ads to formaty reklamowe, które bezpośrednio zachęcają użytkownika do zakupu z poziomu formatu reklamowego bez konieczności przekierowania intencji zakupowych na stronę sklepu. Format ten ogranicza więc ingerencję użytkownika i konieczność odwiedzenia dedykowanej strony www, ponieważ wybiera on produkt najbardziej potrzebny w tym przypadku z listy tych przedstawionych mu z poziomu reklamy wykorzystującej katalog.

Reklama Shoppable Ads jest już dostępna na platformach takich jak: Meta czy TikTok, a do  rozpoczęcia kampanii reklamowych potrzebny jest zawsze katalog produktowy, który spełnia co najmniej wymagania potrzebne do serwowania reklam w Google Ads. Najbardziej rekomendowane oprócz podstawowych wymagań (takich jak – nazwa produktu, marki, link do produktu, opis, cena, obrazki, dodatkowe parametry) jest uzupełnienie kategorii, ponieważ służą one bardzo często do segmentowania całej gamy produktów dostępnych u danego sprzedawcy. Często jest więc to parametr, który także pomaga algorytmom danej sieci w precyzyjnym dotarciu do użytkowników w oparciu o dane zgromadzone w Pixelu czy katalogu produktowym.

Jakie formaty reklamowe Shoppable Ads dostępne są w Meta?

Katalog produktowy to najbardziej podstawowe wymaganie Shoppable Ads, dlatego w tym miejscu warto zastanowić się i sprawdzić, jakie wymagania mają dokładnie sieci społecznościowe w kontekście opisywanego formatu reklamowego. Rozważając start takiej kampanii w ramach Meta Ads, by móc wyświetlać się z reklamą na Instagramie i Facebooku, oprócz wykorzystania feedu produktowego możemy również podejść kreatywnie do kreacji, która “otworzy” nam taką reklamę w tych aplikacjach. Co to znaczy? Zakładając, że posiadacie swój fanpage i macie konto reklamowe, w Meta Ads mamy możliwość stworzenia następujących formatów reklamowych, realizując sprzedaż na podstawie katalogu: karuzeli, kolekcji czy post z linkiem.

Post z linkiem jest najprostszy i oprócz feedu produktowego i copy nie potrzebujemy nic więcej do opublikowania takiej reklamy. Kolejnym ciekawym formatem do wykorzystania jest karuzela, która również może opierać się jedynie o feed produktowy, ale także może wykorzystywać dodatkowe kreacje w pierwszym kafelku reklamy. Jako pierwszy kafelek możliwe do wykorzystania jest więc dedykowane dla kategorii, czy kampanii wideo lub stworzony key visual do danej promocji w formie obrazu statycznego.

Kolekcja jest bardziej skomplikowanym formatem, który dostępny jest jedynie na mobile. Zakłada on, że do obrazka bądź wideo podłączamy katalog i mamy kreację, nad którą góruje nam wybrany aspekt wizualny, a dalej zaciągają się nam wybrane produkty z katalogu produktowego. Format ten zajmuje więcej miejsca niż kolekcja czy post z linkiem oraz jest bardziej zachęcająca wizualnie. Wygląd rozwijanej kolekcji można dostosować pod swoje wymogi, dodać call to action czy też logo, by było bardziej spójne wizerunkowo. Format jest dostępny jako Instant Form i można tworzyć oraz testować różne wersje dla danej grupy produktów.

Wymienione formaty są bardzo popularne na platformie Meta, warto więc wykorzystać je w swoich działaniach z racji ich wysokiej skuteczności. Formaty te pomagają nam też zautomatyzować rozszerzanie danej kategorii o produkty czy wykluczenia, gdy ich zabraknie, ponieważ te dane zawierają również feed produktowy. Odpowiednio ustawiona aktualizacja katalogu, to absolutna podstawa, by nie dostarczać użytkownikom błędnych informacji o danej rzeczy (np. zła cena, nazwa, dostępność, link).

Jakie formaty reklamowe Shoppable Ads dostępne są na TikTok?

TikTok to platforma wideo, gdzie przede wszystkim użytkownicy szukają rozrywki, inspiracji, trendów wykazując duże zaangażowanie w treści.

Podstawowe narzędzie do pracy z Video Shopping Adsami pozostaje to samo – tutaj również opieramy się o wykorzystywanie feedu produktowego. Jak sama platforma wskazuje, możemy być bardziej kreatywni, gdyż w oparciu o feed możemy stworzyć różne szablony wyświetlania produktu i emitować je w ramach danych wideo odpowiadających zainteresowaniom. Możemy doprecyzować, co pokazujemy (cenę, nazwę, call to action), jak i sposób przedstawienia produktu, by nagle z mało atrakcyjnego statyka móc animować coś nowego. Reklama produktu jest towarzysząca, czy nawet bardziej dosadnie “podpinana” przez platformę do wideo, które np. są w targecie osób zainteresowanych branżą beauty.

W ramach platformy TikTok Ads polecałabym jednak inwestowanie w taki format dopiero przy spiętej aplikacji z TikTok SDK lub jakimkolwiek MMP (mobile measurement partner), gdyż w ten sposób w panelu reklamowym, ale też w danym narzędziu zobaczymy przychody, które generuje reklama.

Podsumowanie

Według mnie najlepszym sposobem, by sprawdzić, co może dać najlepsze rezultaty, jest ciągłe testowanie i przygotowanie np. 10% budżetu miesięcznie na testy nowych rozwiązań. W ten sposób zawsze pozostaje miejsce, by zrobić coś, czego jeszcze nie robiliście lub wykorzystać formaty, które wspominam tutaj w artykule. Gdy na małym budżecie rozwiązanie się sprawdzi, wtedy można je odpowiednio stopniowo skalować, cały czas pilnując rezultatów, aż w pewnym momencie rozwiązanie może dołączy do stałej strategii w BAU (business as usual).

Autor

Agnieszka Dobrenko, Paid Social Manager, SalesTube

 

Komentarze:

Comments

comments