Generatywna sztuczna inteligencja najważniejszym trendem według “State of Mobile 2024”

Emil Waszkowski

01-02-2024
Generatywna sztuczna inteligencja najważniejszym trendem według “State of Mobile 2024”

W ciągu ostatniej dekady globalny rynek mobilny doświadczył bezprecedensowego boomu, ewoluując w zdumiewającym tempie. Według raportu “State of Mobile 2024” opracowanego przez data.ai, wydatki konsumentów na aplikacje mobilne gwałtownie wzrosły z niecałych 3 mld dolarów w 2014 roku do 64 mld dolarów w 2023 roku. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy użytkownicy mobilni na całym świecie pobierali na minutę ponad 489 000 aplikacji mobilnych.

Wśród 10 największych rynków “mobile-first” na świecie, użytkownicy telefonów z systemem Android spędzali aż 5 godzin dziennie przyklejeni do ekranów swoich smartfonów, co daje łącznie 5,1 biliona godzin w 2023 roku. Przekłada się to na 14 mld godzin dziennie. Z kolei sama wartość rynku mobilnego w 2023 roku osiągnęła kwotę 533 mld dolarów.

Twórcy raportu zwrócili również uwagę na kilka dominujących trendów, które będą kształtować rynek w nadchodzących latach. Najważniejszym z nich, tak jak można było się spodziewać, jest generatywna sztuczna inteligencja (AI).

Dane przedstawione w tegorocznym raporcie data.ai wskazują na globalną stabilizację rynku mobile. Po boomie spowodowanym przez COVID-19 sektor się ustabilizował. Mobile notuje jednocyfrowe wzrosty, jeśli chodzi o liczbę pobrań, czas spędzony na urządzeniu, wydatki w aplikacjach i reklamę. Gdyby był gospodarką, plasowałby się wśród trzydziestki największych na świecie z wartością 533 mld dolarów.

Czy to oznacza, że mobile osiągnął swój szczyt i czeka nas nowy interfejs? Po ostatnich latach stabilizacji w tym roku Gen AI ma potencjał zapewnić ciekawy rok jeśli chodzi o rozwój funkcjonalności urządzeń mobilnych. Samsung wraz ze swoim pakietem Galaxy AI wskazuje kierunek zmian. Podsumowania dowolnych treści, większe możliwości edycji zdjęć czy tłumaczenie i transkrypcja w czasie rzeczywistym to funkcje, których powinniśmy się spodziewać w tym roku od Apple i Google.

Co więcej, dzięki modelom LLM giganci technologiczni w końcu mogą spełnić wizje naturalnego głosowego interfejsu, którego oczekiwaliśmy już kilka lat temu. Dlatego należy bacznie obserwować konferencje WWDC Apple oraz Google I/O, które mają się odbyć w czerwcu.

Rozwój Gen AI spowodował również inną ciekawą zmianę – powstała nowa kategoria urządzeń AI-First. Twórcy urządzeń takich jak Humane AI Pin czy rabbit r1 prezentują asystentów głosowych, którzy znają nas i kontekst, w którym się znajdujemy. Dzięki temu komunikacja przebiega w naturalny sposób. Czy to oznacza, że zastąpią smartfony? Na razie większość z tych technologii wykorzystuje aplikacje zainstalowane na naszych urządzeniach mobilnych. Co oznacza tylko jedno – wciąż trzeba tam być.

A jak tam zaistnieć? Wykorzystywać różne formy angażowania użytkowników, co przekłada się na dłuższy czas spędzony w aplikacji i wyższą sprzedaż. Pokazują to dwie najpopularniejsze aplikacje zakupowe w 2023 r., czyli Temu i SHEIN.

Autor

Emil Waszkowski, Head of Strategy w Future Mind

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments