Helpful content czy SXO – który czynnik jest ważniejszy w pozycjonowaniu

Paweł Grabowski

06-09-2022
Helpful content czy SXO – który czynnik jest ważniejszy w pozycjonowaniu

W sierpniu 2022 Google ogłosiło przystąpienie do wdrażania kolejnej z aktualizacji algorytmu swojej wyszukiwarki, tym razem zmiana przy ustalaniu rankingu wyszukiwań organicznych ma brać pod uwagę jakość oraz użyteczność tekstów zawartych w serwisach. Jest to kolejny update mający na celu zapewnienie docelowym użytkownikom wyszukiwarki dostępu do jak najlepszych treści, stanowiących jednocześnie możliwie najdokładniejszą odpowiedź na wyszukiwane zapytanie. W jaki sposób nowa aktualizacja może wpłynąć na pozycje stron w organicznych wynikach wyszukiwania oraz co wspólnego z tym może mieć SXO? Tym zagadnieniom przyjrzę się w niniejszym tekście.

Helpful content update – co już wiemy?

Aktualizacja Helpful Content zostanie w pierwszej kolejności wprowadzona dla treści i wyszukiwań w języku angielskim. Google zapowiedziało, iż będzie ona miała charakter ciągły – oznacza to, iż nowy algorytm będzie sukcesywnie udoskonalany oraz w przyszłości dostosowywany również do innych języków. 

Oficjalnie poinformowano również jakie warunki powinny spełniać treści aby pozytywnie przejść weryfikacje przez nowy algorytm. Cały komunikat udostępniony użytkownikom znajduje się na oficjalnej stronie centrum wyszukiwarki Google – https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update 

Jakie informacje znajdziemy w komunikacie? Według nich treści zawarte w serwisie powinny spełniać następujące warunki:

– Teksty powinny być tworzone z myślą o udzieleniu jak najlepszej odpowiedzi na zapytanie użytkownika,

– Powinny przekazywać użytkownikowi użyteczne informacje,

– Ważne, aby były powiązane tematycznie z całością treści publikowanych w serwisie,

 Tworzenie treści powinno być nakierowane przede wszystkim na użytkownika, a nie na boty wyszukiwarki,

 Zaleca się zachowanie ostrożności w korzystaniu z narzędzi automatyzujących proces tworzenia tekstów,

– Podkreśla się również znaczenie unikatowości treści oraz fakt, aby tekst, jeśli odnosi się do poruszanego wcześniej tematu, stanowił jego rozwinięcie oraz wnosił kolejne informacje, a nie był jedynie podsumowaniem treści już dostępnych. 

Jak widać dostarczone przez Google informacje są dość zdawkowe. Jednak wydaje mi się, że możemy z nich wywnioskować głównie, iż treść powinna być unikatowa, stanowić odpowiedź na pytania nurtujące naszych użytkowników i w sprawny sposób dostarczać na nie odpowiedzi. Kwestia tworzenia treści w pierwszej kolejności z myślą o użytkowniku, nie o botach wyszukiwarki może sugerować większe skupienie algorytmu na zagęszczeniu występowania fraz kluczowych oraz zgodnym z naturalnym użytkowaniem języka, szykiem zdania, słownictwem. Wskazywałby na to fakt, iż w aktualizacjach dotyczących zagadnień związanych z tworzeniem treści często przewijał się temat NLP (Natural Language Processing). Co prawda nowa wersja algorytmu nie dotyczy jeszcze wyszukiwań w języku polskim, ale warto pomyśleć już dziś o przygotowaniu się na jego polską wersję. 

Czym jest SXO i w jaki sposób powiązać je z Helpful content?

Termin SXO w ostatnich latach zyskał na popularności. W zasadzie można wskazać na jego dwa główne znaczenia. SXO rozumiane jako skupienie się na doświadczeniach użytkownika związanych z korzystaniem z wyszukiwarki oraz sposobem prezentacji wyników. Wielu bardziej uważnych użytkowników z pewnością odnotowało jak na przestrzeni ostatnich lat zmienił się wygląd SERP. Czasy kiedy w wyniku skorzystania z wyszukiwarki Google otrzymywaliśmy jedynie listę linków do serwisów zawierających treści, których poszukujemy, minęły. Obecnie wprowadzono wiele udogodnień z myślą o komforcie docelowego użytkownika. Możemy zaliczyć do nich m.in.:

1. Box z Direct Answer – czyli tzw. pozycja zerowa, gdzie już z poziomu wyszukiwarki użytkownik dostaje odpowiedź na swoje zapytanie, która, przynajmniej w teorii, powinna w sposób skrótowy przekazać mu najważniejsze, poszukiwane przez niego informacje.

2. FAQ – jeśli dana podstrona zawiera sekcje pytań i odpowiedzi oraz są one odpowiednio oznaczone za pomocą mikroznaczników, część z nich zostanie wyświetlona zaraz pod linkiem prowadzącym do podstrony.

3. Prezentowanie użytkownikowi podstawowych danych dotyczących wyszukiwanego produktu takich jak: cena, dostępność, oceny innych użytkowników.

Termin SXO w szerszym rozumieniu jest połączeniem SEO z elementami UX dotyczącymi aspektów On-page stron. Zaliczamy do nich np. czas ładowania strony – im więcej czasu nasz serwis potrzebuje na całkowite załadowanie, tym użytkownicy będą bardziej skłonni do cofnięcia się do wyników wyszukiwania i wybrania innego wyniku, architekturę informacji – jeśli użytkownik ma problem ze znalezieniem treści/produktów, których poszukuje, tym mniejsze prawdopodobieństwo zaistnienia konwersji w postaci dokonania zakupu, możliwość interakcji ze stroną i jej intuicyjność – użytkownicy są przyzwyczajeni do pewnych rozwiązań dotyczących np. wyboru wariantu kolorystycznego produktu, dodania go do koszyka, finalizacji transakcji, wprowadzanie rozwiązań niestandardowych może częstokroć odbijać się negatywnie na doświadczeniach użytkownika związanych z przebywaniem na naszej stronie. 

Elementem SXO w takim ujęciu jest również UX writing, pojęcie to jest w zasadzie zbliżone do tego, co możemy rozumieć jako Helpful content. Docelowy użytkownik trafiając na naszą stronę powinien w możliwie najbardziej sprawny sposób otrzymywać poszukiwaną przez siebie informację oraz komunikat, który chcemy mu przekazać. Teksty powinny mieć więc charakter użytkowy, zastosowany język powinien być dopasowany do grupy potencjalnych odbiorców oraz pozbawiony niepotrzebny ozdobników. Przykładowo jeśli opis produktu ma spełniać zasady contentu wspierającego użytkownika w podjęciu decyzji zakupowej, to powinien on w czytelny sposób komunikować główne cechy  i wyróżniki  danego towaru, jego zastosowania oraz przekazywać je w kolejności od najistotniejszych do mniej istotnych. Podobnie sprawa ma się z treściami blogowymi czy poradnikami – użytkownik powinien możliwie najszybciej otrzymać najważniejsze informacje i odpowiedzi na nurtujące go kwestie, dodatkowe sekcje rozwijające dane zagadnienie powinny być prezentowane na późniejszym etapie treści.

Podsumowując obecnie obserwujemy w świecie SEO coraz większe zainteresowanie i nacisk na optymalizowanie nie tylko samej strony internetowej, ale również na optymalizowanie doświadczeń użytkownika związanych z korzystania z niej. Zwracanie coraz większej uwagi na to, aby potencjalny klient opuszczał nasz serwis z poczuciem satysfakcji i kompletem poszukiwanych przez siebie informacji może sprawić, że chętnie do nas powróci, jest to szczególnie istotne dla branży e-commerce, ponieważ w ostatnich latach daje się zaobserwować wydłużenie ścieżki zakupowej i internauci przed finalizacją transakcji często porównują ze sobą oferty wielu sklepów, chętniej zaglądają do recenzji pozostawianych przez innych użytkowników oraz oczekują otrzymywania zestawu informacji o produktach, którymi są zainteresowani.

Możemy więc powiedzieć, że Helpful content w oczywisty sposób przenika się z tym, co rozumie się obecnie jako SXO i obydwa te elementy są w tym samym stopniu istotne w budowaniu relacji z potencjalnym klientem. 

Autor

Paweł Grabowski, senior SEO specialist w DevaGroup

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments