Instatrend. Kilka wskazówek na temat promocji na Instagramie

Instatrend. Kilka wskazówek na temat promocji na Instagramie

Cieszący się rosnącą popularnością Instagram udostępnił niedawno aplikację na Windows Phone. W 2012 roku, kiedy zrealizowana została wersja na Android, liczba użytkowników wzrosła z 30 do 150 milionów. Coraz większy udział w rynku systemu spod szyldu Microsoft oraz rosnącą popularność samego serwisu Instagram, to dobra okazja, by bliżej przyjrzeć się możliwościom promocji w tym kanale.

Znaczący udział platformy Windows Phone na polskim rynku (we wrześniu korzystało z niej ok. milion użytkowników) warto uznać za sygnał do działania dla marketerów. Za sprawą wspomnianej premiery rozwój społeczności skupionej wokół serwisu Instagram nabierze zapewne większej dynamiki.

Marka w obrazach

Instagram to idealne narzędzie pozwalające na pokazanie marki, jej otoczenia oraz elementów z nią kojarzonych za pośrednictwem obrazów. Z badań wynika, że stanowią one blisko 90 proc. informacji transmitowanych do mózgu. Ich przetworzenie następuje 60 tysięcy razy szybciej niż w przypadku tekstu. W celu skutecznego budowania wizerunku marki warto bazować np. na fotografiach określanych mianem behind the scenes, zdradzając na przykład kulisy powstawania produktu (General Electric). Przydatne mogą się też okazać ujęcia oddające filozofię marki, z którymi odbiorcy nie mają na co dzień do czynienia. Obierając właśnie taką strategię, sukces w portalu Instagram odniosła nawet marka, której grupą docelową nie jest masowy odbiorca. Maersk Line obserwowana jest obecnie przez niemal 25 tys. użytkowników.

#konkurs

Ważnym aspektem aktywności w obszarze serwisu Instagram są konkursy. Ich niemal nieodłączny element stanowią hashtagi. Większość kampanii realizowanych w tym kanale opiera się o mechanizm wymagający od użytkownika zrobienia zdjęcia zgodnego z ideą zabawy oraz jego publikacji wraz z ustalonym w zasadach znacznikiem. Organizując akcje konkursowe w tym medium warto pamiętać, że w kwestii ewentualnej promocji nie jest ono szczególnie rozbudowane. Administratorzy profili mają do dyspozycji właściwie tylko publikacje grafik informujących o konkursie.

Synergia kanałów

W celu zwiększenia zainteresowania użytkowników, marketerzy bardzo często decydują się na łączenie aktywności w tym obszarze z działaniami na portalu Facebook. W przypadku niektórych branż rozgłos wydarzeniu można nadać również angażując w działanie liderów opinii danej społeczności. Taki mechanizm sprawdza się szczególnie w przypadku marek modowych, ponieważ największą popularnością na Instagramie cieszą się profile osób związanych właśnie z tą branżą. Podobna strategia odniosła skutek m.in. w przypadku firmy Mercedes. Do akcji “Take the Wheel” zaangażowanych zostało pięciu najpopularniejszych użytkowników serwisu Instargam, którzy rywalizowali o nagrodę – Mercedesa CLA.

Z uwagi na typowo mobilny charakter społeczności, Instagram w wersji desktopowej ma ograniczoną funkcjonalność. Nie uwzględnia ona na przykład możliwości wyszukiwania po hashtagach. Jest to sporym utrudnieniem zwłaszcza dla organizatorów i uczestników konkursów. Często decydują się oni zatem na realizację odrębnych stron konkursowych. Takie rozwiązanie wybrała m. in. firma Triumph przy kampanii www.comampodspodem.pl. Pomimo że uczestnictwo w konkursie możliwe było wyłącznie poprzez dodanie zdjęcia za pośrednictwem serwisu Instagram, strona konkursowa zbierała dodane zgłoszenia i przybliżała zasady konkursu.

Społeczność mobilna

Realizując działania za pomocą serwisu Instagram warto pamiętać o specyfice społeczności tam zgromadzonej i wykorzystać jej mobilny potencjał. Daje to możliwość włączenia do działań np. aktywności w przestrzeni miejskiej. Pozwoli to nadać kampanii niestandardowy charakter, a jednocześnie – zyskać nowych obserwatorów marki. Przykładem takiego działania może być kampania firmy Aldo w Izraelu. Zrobienie zdjęcia swoich butów w wyznaczonym miejscu i udostępnienie go na Instagramie z odpowiednim hashtagiem było nagradzane nową parą obuwia tej marki.

Jak zacząć działania marki na Instagramie? Najlepiej od sprawdzenia, czy czasami już jej tam nie ma. Jak? #nazwamarki.

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments