Inteligentnie prowadzony e-commerce – czyli jak wykorzystać AI w sklepie internetowym

Marta Jabłońska

06-11-2023
Inteligentnie prowadzony e-commerce – czyli jak wykorzystać AI w sklepie internetowym

Temat sztucznej inteligencji jest obecnie przerabiany na milion sposobów, ale nie ma co ukrywać – wiele z nas z wypiekami na twarzy czeka na kolejne newsy i narzędzia. Na tym etapie zaawansowania technologicznego zdążyliśmy się już zorientować, że AI potrafi usprawnić i przyspieszyć wiele procesów, zostawiając nam przestrzeń na zajęcie się innymi, ważniejszymi sprawami. Być może zadasz sobie pytanie – ale czy do tego, żeby mój sklep działał, muszę wykorzystywać sztuczną inteligencję? Nie musisz. Ale możesz i powinieneś, a w tym artykule postaram się przekonać Cię, dlaczego warto.

AI ma wiele do zaoferowania dla branży e-commerce – personalizacja, rekomendacje produktów, chatboty, tworzenie opisów produktów i innych treści pisanych, a nawet… grafiki. Te usprawnienia są niezwykle pomocne, bez względu na to, czy prowadzisz mały i niszowy sklep internetowy, czy Twoja marka jest już rozpoznawalna na rynku. To prawdziwa rewolucja w codziennych obowiązkach. Oczywiście, treści pisane, chociażby przez ChatGPT trzeba weryfikować i niekiedy zredagować, ale przyznasz, że to niewiele w porównaniu do napisania samodzielnie od podstaw opisów setek produktów.

A skoro już o ChatGPT mowa… przejdźmy do wyjaśnienia, jak możesz z nim współpracować.

ChatGPT jako pracownik Twojego e-commerce

To narzędzie, od kiedy pojawiło się na rynku w 2022 roku, nieustannie zadziwia możliwościami, które oferuje. Jego podstawowa wersja, czyli GPT-3.5 wciąż dostępna jest za darmo i świetnie sprawdza się w podstawowych zadaniach takich jak research, tworzenie krótkich treści, edycja tekstu. Jak możesz wykorzystać go w swoim e-commerce?

– Do pracy z tekstem. Jeśli chcesz poprawić treść, która już jest gotowa lub napisać coś nowego, ChatGPT szybko dostarczy Ci gotową formę. Dodatkowo możesz poprosić go o optymalizację pod kątem SEO i słów kluczowych.

– Przygotowanie FAQ – to ważny element strony, który jest bardzo przydatny z perspektywy konsumenta. Jeżeli nie masz pomysłu, co powinno się tam znaleźć, opisz specyfikę swojej branży i działalności, a ChatGPT wygeneruje dla Ciebie gotowe pytania i odpowiedzi. Pamiętaj jednak, by przed zamieszczeniem ich na stronie sklepu dokładnie je zweryfikować i przerobić zgodnie ze stanem faktycznym.

– Opisy produktów, zwłaszcza jeśli masz w swoim sklepie bogaty asortyment, może być nużące, a z całą pewnością jest bardzo pracochłonne. Dlatego i do tej czynności możesz spokojnie wykorzystać ChatGPT.

– Regularność publikacji w social mediach jest ważna i pomaga w budowaniu świadomości marki. Ale by posty generowały reakcje i komentarze musisz wykazać się kreatywnością, której czasami może zabraknąć w zgiełku dnia. Na szczęście AI nigdzie się nie spieszy, więc może spokojnie wygenerować dla Ciebie kilka pomysłów.

To tylko niektóre z przykładów wykorzystania tego narzędzia w e-commerce. Pamiętaj jednak, że aby uzyskać jak najlepsze wyniki musisz odpowiednio zbudować prompt, czyli zapytanie, które wpisujesz do ChatGPT. Przygotuj klarowną instrukcję, trochę tak, jakby jej sens miało zrozumieć 3-letnie dziecko. Poproś też, by narzędzie wczuło się w rolę eksperta i dokładnie określ swoją grupę docelową i ton wypowiedzi. A jeśli nie będziesz zadowolony z pierwszego wyniku, zawsze możesz poprosić AI o wygenerowanie nowej wersji, zwracając uwagę na to, co powinno zostać zmienione.

Chat…bot, czyli Twój asystent 24/7

Wielu konsumentów zakupy online robi w weekend, czyli wtedy, kiedy zespół obsługujący Twój sklep ma czas na odpoczynek. Nie oznacza to jednak, że klient, który będzie miał pytania, spokojnie poczeka na otrzymanie odpowiedzi do poniedziałku. W dzisiejszych czasach decyzje podejmujemy szybko i jeśli nasze wątpliwości nie zostaną rozwiane, to istnieje spora szansa na całkowitą rezygnację z zakupu i przejście do konkurencji. Możesz jednak przygotować swój sklep na taką okoliczność,wykorzystując chatbot, który odpowie na pytania klientów 24/7. Narzędzia te oparte na AI są zaprogramowane tak, by znać odpowiedzi na najczęstsze zapytania i móc pokierować klienta do odpowiedniej części strony. Co więcej – rozwiązanie to nie tylko sprawdzi się w weekendy i święta, na co dzień także zautomatyzuje pracę działu obsługi klienta, ponieważ trafiać do nich będą te najpilniejsze sprawy, resztą zajmie się chatbot.

Wycena produktów i logistyka

Jeśli nie masz 100% pewności jak wycenić asortyment, skorzystaj z opartych na sztucznej inteligencji porównywarek cen. Sprawdź, jak ten lub podobny produkt wyceniła konkurencja i dopasuj swoją ofertę tak, by zapewnić konsumentom najlepsze doświadczenia zakupowe.

A co idzie za nowym asortymentem? Logistyka dostaw i organizacja zapasów. W tych dziedzinach AI również może być Twoim pomocnikiem, zwłaszcza jeśli prowadzisz naprawdę duży e-commerce. Sztuczna inteligencja pomoże śledzić zapasy (unikasz sytuacji, w której klient kupuje produkt, którego faktycznie nie masz już na stanie!), poprawić czas dostawy czy lepiej zaplanować wysyłki.

E-mail marketing w nowej odsłonie

E-mail marketing to podstawowe narzędzie każdego, kto zajmuje się prowadzeniem biznesu e-commerce. Jest kluczowe do zacieśniania i utrzymania relacji z klientami. Jednak stworzenie wiadomości, które będą angażujące i ciekawe jest wyzwaniem. Ale i z tym sztuczna inteligencja pomoże, przeprowadzając audyt treści, proponując chwytliwy temat wiadomości, przyciski CTA, a nawet… grafiki.

A narzędziem, które to wszystko dla Ciebie zrobi, jest Drag’n’Drop od edrone. Jak to działa? Pozwól, że opiszę to na przykładach:

– Temat wiadomości to klucz do sukcesu i wysokiego wskaźnika Open Rate. Nie zawsze jest jednak tak, że mamy na niego pomysł. Kreator newslettera może wygenerować kilka propozycji na podstawie krótkich haseł, które opisują cel Twojej wiadomości. Zadziała to jeszcze lepiej, jeśli wybierzesz ton wypowiedzi.

– Celem wiadomości marketingowej jest najczęściej zachęcenie konsumenta do przejścia na stronę sklepu i dokonanie zakupu. Oczywiście dobrze napisana treść jest szalenie ważna, ale uwagę musisz zwrócić także na chwytliwe CTA. I jeśli masz z tym problem, to edytor od edrone również Ci w tym pomoże, proces wygląda analogicznie do tego z tworzeniem tematu wiadomości.

– I na koniec – grafika. Czasem trudno znaleźć coś, co odpowiednio zilustruje Twój przekaz a AI może odpowiednie ilustracje po prostu… wygenerować. Dokładnie opisz, co powinno się na obrazie znaleźć i patrz, jak dzieje się magia!

Podsumujmy – czy warto postawić na AI w e-commerce?

Warto! Choć sztuczna inteligencja rodzi wiele obaw, chociażby o to, że zastąpi człowieka w pracy, nie powinniśmy się bać korzystania z możliwości, które oferuje. Jej użycie w codziennych obowiązkach nie ma na celu wyeliminowania czynnika ludzkiego, a usprawnienie zadań, które do tej pory zajmowały Tobie i Twoim pracownikom niepotrzebnie dużo czasu. Wprowadzając dopasowane do swojego biznesu narzędzia, sprawisz, że proces sprzedaży czy działania marketingowe staną się bardziej efektywne. Sprawdź też, co w zakresie sztucznej inteligencji ma do zaoferowania Twój system CRM i marketing automation. Bojąc się testowania tych możliwości, pozostaniesz daleko w tyle za konkurencją, a tego przecież nie chcesz.

O autorce:

Marta Jabłońska, Senior Content Designer

Z wykształcenia dziennikarka i specjalistka od komunikacji. Swoją karierę konsekwentnie buduje na pracy ze słowem. Pierwsze kroki w karierze stawiała w Public Relations, pisząc dziesiątki materiałów prasowych dla agencji takich jak Team Lewis czy Grayling.

Od kilku lat rozwija swoje umiejętności w marketingu, tworząc wszelkiego rodzaju treści – od kampanii SMS, przez newslettery po obszerne artykuły eksperckie.

W edrone jako Senior Content Designer wykorzystuje swoje lekkie pióro do dzielenia się wiedzą z właścicielami sklepów internetowych, pokazując nowe trendy i możliwe kierunki rozwoju e-commerce.

Komentarze:

Comments

comments