Inwestowanie coraz popularniejsze – zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet z pokolenia Z

Marta Zalewska

04-10-2022
Inwestowanie coraz popularniejsze – zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet z pokolenia Z

Inwestowanie nie jest już domeną wąskiej grupy ekspertów giełdowych – od momentu kiedy zaczęło być dostępne dla szerokiego grona odbiorców, zwłaszcza młodych, jest nieodłączną częścią ich finansów osobistych. Według badań ponad połowa (54%) dorosłych przedstawicieli pokolenia Z już zainwestowała – z czego 26% na giełdzie.

Pokolenie Z – nazywane także pokoleniem internetowym – jest też bardziej świadome finansowo, zarówno swojej wiedzy jak i obszarów, w których potrzebuje się doszkolić. Zaledwie jedna na cztery osoby uważa, że ​​rozumie rynek giełdowy na tyle dobrze, by wyjaśnić jego działanie innym.

Chociaż przedstawiciele tej grupy czują się najbardziej pewnie, jeśli chodzi o wydatki na konsumpcję i aspekty oszczędzania, to prawie jedna trzecia uważa, że ​​ma tylko początkującą wiedzę na temat podstaw zarządzania finansami, takich jak płacenie podatków i zaciąganie pożyczek czy zarządzanie długiem (The 2022 Investopedia Financial Literacy Survey).

Wybory inwestycyjne Z-etek

Czym kierują się młodzi przy wyborze inwestycji? Dane Bloomberg wskazują, że już w 2021 roku gen Z wybierała „firmy z określonym celem” i był to kluczowy czynnik wpływający na ich decyzje inwestycyjne. Z kolei jak wynika z danych platformy inwestycyjnej Shares, która w Q4 2022 roku debiutuje w Polsce, w Wielkiej Brytanii Gen Z inwestują w spółki „dla lepszego jutra”. Wybierają zrównoważone firmy oraz te wspierające gospodarkę opartą na usługach. Inwestują mniejsze kwoty ale robią to regularnie, co miesiąc. Inwestowanie stało się społeczne i dostępne dla każdego, niezależnie od posiadanego budżetu, dające moc sprawczą poprzez wspieranie rozwoju tych firm, z których wizją zgadzają się użytkownicy. Co potencjalnie, może doprowadzić do zmian strukturalnych w globalnym inwestowaniu i wyjściu na prowadzenie zrównoważonych finansów.

Technologie w inwestowaniu

Pokolenie Z to pierwsza generacja, która dorasta ze smartfonami i mediami społecznościowymi jako nieodzowną częścią życia. W efekcie, korzysta z technologii około 6,5 godziny dziennie. Wbrew przekonaniom, młodzi nie szukają w sieci tylko rozrywki, skupiają się na zdobywaniu informacji. Według firmy Pearson zajmującej się edukacją cyfrową, YouTube i ogólnie formaty wideo są preferowanymi platformami edukacyjnymi pokolenia Z, plasując się na drugim miejscu po nauczycielach, jako narzędziu do nauki.

Aspekt edukacyjny jest jednym z ważniejszych, często podkreślanym przez młodych użytkowników platformy. Co więcej, ta grupa lubi rozmawiać o pieniądzach i uczyć się od swoich rówieśników. Dzielenie się informacjami i ciągłe poszerzanie horyzontów jest cechą charakterystyczną tego pokolenia, które otwarcie rozmawia o inwestycjach, śledzi trendy ale również dzieli się informacjami o swoich porażkach i zyskach. Pieniądze nie są dla nich tematem tabu.

Czy inwestowanie ma płeć?

Według raportu “Fidelity 2021 Women and Investing Study” 67% kobiet inwestuje, i jest to stosunkowo dobry wynik w porównaniu do 44% w 2018 roku. Kobiety również konsekwentnie osiągają lepsze zwroty z inwestycji niż mężczyźni, zarówno jako inwestorzy indywidualni, jak i instytucjonalni. Choć jest to dobry wynik, to kwestie niższych płac i braku pewności siebie osłabiają możliwości kobiet do odnoszenia tak spektakularnych sukcesów jako inwestorów. W samej przestrzeni inwestycyjnej jest też mniej widocznych kobiet. Fidelity informuje też, że od 2021 r. tylko 33% kobiet faktycznie postrzega siebie jako inwestorki. A tylko 42% czuje, że ma odpowiednie zdolności i wiedzę potrzebną do oszczędzania.

Virginie Maisonneuve, założycielka i dyrektor generalna MGA Consulting twierdzi, że przyciągnięcie kobiet do zarządzania aktywami ma absolutnie kluczowe znaczenie dla sukcesu całej branży. Jest to podstawa budowania bardziej zróżnicowanej, zrównoważonej i odpornej branży z korzyścią dla wszystkich.

Według brytyjskich danych kobiety stanowią jedną trzecią aktywnie inwestujących użytkowników. Ich wybory inwestycyjne są często skierowane na spółki prowadzone przez kobiety lub te wspierające różnorodność w miejscach pracy, jak również oferujące ekologiczne rozwiązania. Kobiety z zasady unikają podwyższonego ryzyka, co widać w danych rynkowych. Około jedna czwarta inwestorów z pokolenia Z posiada zarówno kryptowaluty, jak i akcje oraz co dziesiąty własny NFT. Jednak to mężczyźni dwa razy częściej niż kobiety decydują się na kryptowaluty i NFT.

Sam obszar digital fashion, metaversum czy NFT to dynamicznie rosnący trend, który jest wyjątkowo doceniany przez Z-etki. Motywacje posiadaczy takich dóbr cyfrowych – głównie z branży mody – zbadał Boston Consulting Group (BCG) we współpracy z Vogue Polska. Z badania wynika, że dla ponad połowy zainteresowanych kupnem mody cyfrowej w formie NFT, to nie tylko inwestycje, ale również sposób na wyrażanie siebie, a dla jednej trzeciej – metoda kreowania swojego wizerunku w sieci.

W modę cyfrową, ubrania w metaversum wchodzą coraz częściej największe marki modowe (m.in. Adidas czy Nike) i światowe domy mody (m.in. Gucci, Dolce Gabanna). Sprzedają cyfrowe odpowiedniki produktów dostępnych w tradycyjnych sklepach m.in. sneakersy, ubrania. Według raportu BCG i Vogue, spośród 120 największych domów mody 25 wypuściło swoje własne NFT. Adidas wygenerował największą wartość wypuszczając „Into the Metaverse” – kolekcję NFT, która w momencie wydania warta była około 24 mln USD, co oznacza, że Adidas odpowiedzialny był za większość wartości rynkowej tokenów modowych w 2021 roku, wynika z danych BCG i Vogue.

 

Komentarze:

Comments

comments