iOS 6 na ratunek reklamie mobilnej

Anna Godek-Biniasz

12-12-2012
http://appleswitcher.com

Ten temat zainteresuje przede wszystkim użytkowników najnowszego iOS 6, którzy nie przeglądają informacji dotyczących właśnie instalowanego oprogramowania. A więc jeśli nie czytacie tego, co jest napisane “drobnym druczkiem”, mam dla was wiadomość. Reklamodawcy ponownie mogą precyzyjnie kierować przekaz reklamowy na Wasze urządzenia mobilne.

Do momentu wypuszczenia iOS 6, które nastąpiło we wrześniu bieżącego roku (wersja beta zaś w czerwcu), reklamodawcy borykali się z ogromnym problemem. Odkąd około rok wcześniej Apple uniemożliwiło odwoływanie się przez aplikacje do UDID, będącego unikalnym numerem urządzenia, możliwość śledzenia aktywności użytkownika, a także precyzyjne targetowanie przekazu reklamowego były znacząco utrudnione. UDID pozwalało identyfikować użytkownika z numerem seryjnym w sposób będący całkowicie poza kontrolą właściciela urządzenia. Zbierane dane mogły być przetwarzane na wiele sposobów. Jednak to, że użytkownik nie miał możliwości ograniczania owego śledzenia, było wyraźnie wbrew standardom, które na długo przedtem zostały przyjęte w sieci. Dlatego UDID musiało umrzeć. To były ciężkie czasy dla reklamy mobilnej. Uaktualnienie do iOS 6 ten smutny czas odmieniło. Wraz z najnowszą wersją oprogramowania pojawił się identyfikator odbiorcy reklam (ang. Advertiser Identyfier lub IDFA).

Czym jest IDFA? To unikalny kod generowany w sposób losowy i dzielony przez aplikacje zainstalowane na urządzeniu mobilnym. IDFA – w przeciwieństwie do UDID – może być kontrolowany przez użytkownika, jeśli ten tego sobie życzy lub o takiej możliwości wie. Dzieje się to analogicznie do ciasteczek (cookies) w tradycyjnym internecie.

Wraz z systematycznym pobieraniem nowego oprogramowania przez właścicieli urządzeń Apple, marketerzy odzyskują możliwość śledzenia aktywności użytkowników. Na chwilę obecną szacuje się, że iOS 6 zostało już pobrane i zainstalowane na około 75 procentach urządzeń. Rozwiązanie jest proste i przyjazne użytkownikom, a jednocześnie – podobnie jak w przypadku cookies – przewiduje się, że IDFA zostanie wyłączone przez naprawdę niewielu użytkowników, analogicznie do tego, jak dzieje się to w przypadku cookies.

W tym miejscu dochodzimy do sedna sprawy i „drobnego druczku”. Jak kontrolować IDFA w iPhonie? Otóż można to zrobić w kilku bardzo prostych krokach:

1. Wybierz: USTAWIENIA

2. Przejdź do: OGÓLNE

3. Wybierz: TO URZĄDZENIE …

4. Następnie: REKLAMY

Zależnie od własnych preferencji włącz lub wyłącz funkcję Ograniczaj śledzenie. W ten prosty sposób można odzyskać poczucie kontroli nad swoją prywatnością lub całkowicie świadomie uratować raczkującą reklamę mobilną. Miłej zabawy w wyszukiwaniu innych dobrze ukrytych ciekawostek dotyczących Waszych urządzeń!

Komentarze:

Comments

comments