Jak branża fitness dostosowuje się do zmian wywołanych pandemią?

Przemysław Piekarz

06-04-2021
Jak branża fitness dostosowuje się do zmian wywołanych pandemią?

O czym mówiło się w Polsce najczęściej w przeciągu ostatniego roku ? Odpowiedź jest oczywista – pozycję numer 1 zajmuje nieustannie koronawirus. Podobnie było w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii czy Argentynie.

„Jak uszyć maseczkę?”,

„Jak zrobić płyn antybakteryjny?”,

„Jak zrobić maseczkę bez szycia?”.

To najpopularniejsze zapytania Polaków według danych Google Trends za 2020 rok. Widać wyraźnie, że mamy w sobie pierwiastek przedsiębiorczości, chcemy znaleźć rozwiązania odpowiadające na potrzeby życia w pandemii. W sieci szukamy informacji, dzięki którym będziemy mogli odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Co ciekawe, w Stanach Zjednoczonych, najpopularniejszym tematem były wyniki wyborów prezydenckich, a koronawirus znalazł się na drugim miejscu.

Rozwój rynku fitness

Z siódmej edycji raportu Deloitte „The European Health & Fitness Market 2020” wynika, że przed wybuchem pandemii, w 2019 roku w Polsce działało prawie 3 tysiące klubów fitness, do których uczęszczało nieco ponad 3 mln osób. Przychody polskiego rynku fitness wynosiły 986 mln euro (bez VAT), czyli 4,23 mld zł.

Eksperci Deloitte zwracają uwagę na wpływ digitalizacji na rozwój branży fitness, który był zauważalny już w 2019 roku. Pojawienie się wirusa SARS-CoV-2 jeszcze bardziej przyspieszyło ten proces. Trend, o którym mowa dotyczy sposobu konsumowania usług przez klientów. Korzystając z klubu fitness użytkownicy oczekują, że będą mogli w prosty i szybki sposób zapisać się na swoje ulubione zajęcia z wykorzystaniem smartfona, nie mówiąc o sprawdzeniu informacji dotyczących lokalizacji – od godzin otwarcia po liczbę miejsc parkingowych.

Na każdym kroku marki z różnych branż zachęcają klientów do zainstalowania swojej aplikacji mobilnej. Wystarczy spojrzeć na fenomen apki Rossmanna, z której korzystało ponad 6 mln 800 tysięcy polskich internautów. To więcej użytkowników niż ma Instagram (według badania Gemius/PBI z czerwca 2019)! Z kolei Lidl, w kwietniu 2019 roku wprowadził dla klientów apkę Lidl Plus, a po kilku miesiącach – w styczniu 2020, korzystało z niej już ponad 4 mln osób. Wchodząc na stację benzynową możemy zbierać wirtualne punkty poprzez zeskanowanie karty w aplikacji mobilnej. Swoją drogą – sprawdzaliście kiedyś, co możecie wymienić za sumiennie zbierane przez kilka lat punkty? To raczej nie będzie Ferrari 458 Italia, chyba że w wersji 1:18… Z kolei firmy telekomunikacyjne usilnie namawiają nas do realizowania płatności w ramach aplikacji oferując sprawne i proste rozliczenie lub szybki dostęp do historii transakcji.

Aktywność fizyczna w dobie pandemii

Nowa rzeczywistość zmieniła nasze postrzeganie codzienności. Kto by pomyślał, jeszcze kilkanaście miesięcy temu, że spacer po lesie będzie atrakcją porównywalną z wypadem do Jastarni, zakończonym obowiązkowym gofrem z bitą śmietaną? Dużo więcej czasu spędzamy w domu, trudniej nam oddzielić pracę od przyjemności i czasu z rodziną. W jaki sposób w planie dnia znaleźć czas na aktywność fizyczną? W jaki sposób dbać o zdrowie, samopoczucie, formę, kiedy kluby fitness są zamknięte, a sport na powietrzu może wiązać się z koniecznością zakładania maseczki?

Jak wynika z badania „MultiSport Index 2020”, w którym analizowano wpływ aktywności fizycznej na życie prywatne i zawodowe Polaków, w czasie wiosennego lockdownu poziom aktywności fizycznej społeczeństwa spadł o 4 p. p. (w poprzednich latach poziom aktywności fizycznej Polaków wzrastał o 2 p. p. w skali roku). Głównym powodem ograniczenia treningów było zamknięcie obiektów sportowych w całym kraju.

Obecnie 63 proc. Polaków podejmuje aktywność fizyczną co najmniej raz w miesiącu. Z kolei, jak pokazują dane monitoringu internetu prowadzone przez SentiOne, konsumenci zaczęli poszukiwać nowych form aktywności sportowej. Trend ten był wyraźnie zauważalny podczas pierwszej fazy pandemii, gdy popularnością wśród internautów cieszyły się takie marki jak chociażby Zdrofit. Sieć klubów fitness oferowała codzienne, regularne i zróżnicowane treningi na żywo, w efekcie czego w kwietniu wygenerowała 5-krotnie większy zasięg niż przed pandemią.

Nowe realia i możliwości treningowe

W jaki sposób do nowych warunków adaptuje się branża fitness? Oto kilka przykładów z polskiego rynku:

1. Platforma treningowa online Yes2Move

Największa tego typu platforma z treningami w Polsce została uruchomiona w kwietniu 2020 roku, około 3 tygodnie po wprowadzeniu pierwszego lockdownu. W pierwszej fazie oferowała kilkadziesiąt filmów treningowych i zajęcia LIVE. Obecnie na platformie Yes2Move można znaleźć ponad 800 treningów, zajęcia LIVE, zestawy ćwiczeń dla początkujących i zaawansowanych, programy dietetyczne z możliwością personalizacji czy sklep z suplementami i akcesoriami do treningu w domu. Koszt dostępu do platformy to 19,90 zł miesięcznie w modelu subskrypcyjnym. Jak w większości tego typu rozwiązań istnieje możliwość przetestowania platformy podczas 14-dniowego okresu próbnego. Link do platformy: https://yes2move.com.

2. Treningi w pokojach na wynajem Fytnest

Prywatne pokoje do ćwiczeń wyposażone w sprzęt fitness. Fytnest obecnie posiada jedną lokalizację w warszawskim hotelu Intercontinental, oferując swoim użytkownikom wykonanie treningu w indywidualnych warunkach. Za wynajem pokoju na 75-minutowy trening zapłacimy 59 zł. Link do strony: https://fytnest.pl/.

3. Treningi w boxach wolnostojących NRGBOX

Prywatna przestrzeń do treningów, zajęć wellness lub pracy biurowej. W ramach wynajmu można zrealizować trening wykorzystując dostępny w boxie profesjonalny sprzęt. Od października 2020 roku przydomowa siłownia stoi w Poznaniu niedaleko lotniska Ławica. Maksymalnie mogą korzystać z niej dwie osoby. Cena godzinnego wynajmu – 30 zł. Link do strony: http://www.nrgbox.pl/.

4. Siłownia mobilna

Mobilna siłownia ze sprzętem treningowym według pomysłu trenera personalnego, Mateusza Lewandowskiego. Koncepcja opiera się na możliwości transportowania wszystkiego, co potrzebne do treningu siłowego w dowolnie wybrane miejsce, bez konieczności przenoszenia sprzętu kilka razy dziennie, tak by następnego dnia prowadzić treningi w zupełnie innej dzielnicy, mieście czy nawet kraju. Więcej informacji o projekcie: https://www.facebook.com/trenerpersonalny24h.

Perspektywa dla rynku fitness

Kiedy sytuacja epidemiczna ulegnie poprawie, a ograniczenia związane z pandemią zostaną zniesione, nadchodzące miesiące zapowiadają się niezwykle obiecująco w kontekście rozwoju usług skupionych wokół aktywności fizycznej. Ponowne otwarcie sektora fitness pokaże, jak wielu konsumentów wróci do klubów i w jakim stopniu oferta zostanie oparta na synergii pomiędzy treningami w klubie, a ćwiczeniami online.

Autor

Przemysław Piekarz, Benefit Systems Oddział Fitness

 

Komentarze:

Comments

comments