Jak często należy aktualizować aplikację mobilną?


Marcin Drozdowski

22-05-2023
Jak często należy aktualizować aplikację mobilną?


Odpowiedź na powyższe pytanie wcale nie jest taka oczywista. W tym artykule postaram się naprowadzić na właściwe tory i udzielić możliwie najdokładniejszej odpowiedzi. Skierowany jest on do obecnych oraz przyszłych właścicieli aplikacji jak i programistów. Skupimy się na dwóch największych sklepach: Google Play i Apple AppStore.

Co to jest “aplikacja mobilna”?

Jest to oprogramowanie działające na urządzeniach przenośnych takich jak telefony komórkowe, tablety, smartfony oraz wielu innych posiadających ekran dotykowy. Dla uproszczenia i zawężenia definicji można uznać, że aplikacja mobilna to taka która działa na wszystkich lub na jednym z systemów operacyjnych takich jak Android i iOS (iPhone OS lub iPad OS). Według portalu Statista na grudzień 2022 – sklep Google Play posiadał w swoich zasobach około 2,7 miliona aplikacji. Apple AppStore w lipcu 2022 udostępniał 3,8 miliona aplikacji.

Dlaczego powinniśmy aktualizować naszą aplikację mobilną?


Aplikacje mobilne stały się nieodłączną częścią naszego życia. Trudno sobie wyobrazić poruszanie po mieście, jazdę samochodem, utrzymanie kontaktu i interakcje ze znajomymi, rodziną i przyjaciółmi bez korzystania z różnego rodzaju aplikacji mobilnych. W związku z tym, oczywiste jest, że skoro tak mocno na nich polegamy – tak samo istotne jest aby były niezawodne i przydatne a tego nie da się osiągnąć bez aktualizacji i utrzymania.

1. Opinie i oceny użytkowników


Google Play I Apple AppStore pozwalają użytkownikom na wystawianie ocen aplikacjom mobilnym w skali 1-5 wraz z tekstową wiadomością. Użytkownik jest najważniejszym elementem całej aplikacji mobilnej dlatego bardzo istotne jest aby słuchać opinii swoich użytkowników i wprowadzać nowe funkcje i usprawnienia zgodnie z ich wskazówkami. Proszę mi wierzyć, użytkownicy bardzo szybko napiszą co ich denerwuje i bardzo często także opiszą jak to można usprawnić. Jak w życiu – im wyższa ocena usługi – tym chętniej z niej skorzystamy. Aplikacja mobilna jest usługą i jeśli nasza aplikacja ma słabe oceny i mnóstwo negatywnych komentarzy w sklepach – wtedy bardzo prawdopodobne jest, że użytkownicy odinstalują naszą aplikację i wybiorą aplikację konkurencji.

2. Interfejs użytkownika (UI), warstwa graficzna, doznania użytkownika (UX)


Istnieje mnóstwo rodzajów urządzeń mobilnych na których można znaleźć systemy mobilne: Android i iOS. Urządzenia te posiadają różne warianty wielkości ekranu, zagęszczenia pikseli, rodzaju matrycy. Ostatnio zyskują popularne urządzenia składane tzw “foldables” czyli urządzenia pozwalające na składanie na pół – mamy wtedy urządzenie z którego możemy korzystać w dwóch trybach – rozłożone i złożone. Czy masz pewność, że warstwa graficzna twojej aplikacji wygląda i działa bardzo dobrze na tych urządzeniach oraz na każdym wariancie urządzeń opisanych wcześniej ? Warstwa graficzna oraz doznania użytkownika to dwie najważniejsze kwestie. Użytkownik za ich pomocą korzysta z naszej aplikacji. Powinniśmy cały czas ulepszać wygląd doznania naszych użytkowników.

3. Marketing, reklama, baza użytkowników


W kontekście ilości dostępnych aplikacji w obu sklepach oraz dużej ilości aplikacji zainstalowanych na urządzeniach użytkowników – częste aktualizację z pewnością zwrócą uwagę na naszą aplikację. Obie aplikacje sklepów Apple AppStore i Google Play posiadają listę ostatnio zaktualizowanych aplikacji, Bardzo często także zostanie wyświetlone powiadomienie informujące o procesie aktualizacji danej aplikacji.

Często aktualizowane aplikacje w połączeniu z pozytywnymi ocenami – będą chętniej promowane i wyżej pozycjonowane (wyświetlane) w obu sklepach. Oznacza to, że sklep zacznie nam pomagać w dotarciu do nowych użytkowników a to oznacza, że oszczędzimy na budżecie reklamowym.

4. Redukcja liczby odinstalowań


Brak dbałości o poprawki błędów, usprawnienia, nowe funkcje może spowodować, że część użytkowników zdecyduje się odinstalować naszą aplikację. Aby możliwie maksymalnie zredukować ilość odinstalowań należy słuchać użytkowników, dbać i rozwijać aplikację. Zadowoleni użytkownicy bardzo rzadko odinstalują aplikację.

5. Wsparcie dla najnowszych wersji systemu operacyjnego


Google I Apple raz na rok wypuszczają wielką aktualizację swoich systemów operacyjnych. Lista przyszłych zmian jest publikowana odpowiednio wcześniej tuż przed wielkim wydarzeniem na którym prezentowana jest nowa wersja systemu wraz z nowymi funkcjami. Bardzo często poza nowymi funkcjami wprowadzane są także zmiany mające wpływ na to jak poszczególne elementy naszej aplikacji będą działać lub wyświetlać się naszym użytkownikom na najnowszej wersji systemu. Może się okazać, że niektóre funkcje już nie działają tak dobrze lub w ogóle przestaną działać na najnowszej wersji systemu. Trzeba bacznie zwracać na to uwagę. Istotny jest też fakt, że bardzo często nowa wersja systemu wprowadza pewne uproszczenia dla programistów w niektórych obszarach co oznacza, że możemy uprościć a czasami zredukować kod naszej aplikacji co oznacza, że zredukujemy koszt obsługi i aktualizacji naszej aplikacji w przyszłości.

6. Zgodność z zasadami i wytycznymi sklepów Google Play i Apple AppStore
 


Oba sklepy raz na jakiś czas aktualizują wytyczne i zasady dotyczące tego co musi posiadać aplikacja mobilna i jak ta dana funkcja ma działać. Jeśli nasza aplikacja nie będzie spełniać nowych wytycznych może się okazać, że nowa aktualizacja nie zostanie zaakceptowana a w najgorszym przypadku nasza aplikacja może zostać usunięta ze sklepu. Najbardziej popularnym i najciekawszym przypadkiem była nowa wytyczna dotycząca możliwości usuwania kont użytkowników w aplikacjach. Oba sklepy wprowadziły taką wytyczną jednocześnie informując do kiedy ta zmiana musi być wprowadzona we wszystkich aplikacjach.

Jak często powinna być aktualizowana nasza aplikacja mobilna?
 


Częstotliwość aktualizacji powinna zależeć od typu i ilości zmian jakie będą wprowadzane w aplikacji. Im większa aplikacja tym więcej czasu będzie zajmowała implementacja nowych funkcji i tym więcej będzie błędów. Najpopularniejsze aplikacje aktualizowane są średnio co 5-7 dni.

1. Poprawki błędów


Aktualizacje zawierające poprawki błędów powinny być udostępniane jak najszybciej ale nie później niż raz na 5 do 7 dni. Należy pamiętać o tym, że błędy są najczęstszym powodem do narzekania i wystawiania niskich ocen przez użytkowników.

2. Usprawnienia
 


Usprawnienia od strony interakcji z użytkownikiem lub od strony kodu aplikacji – takie aktualizacje powinny być udostępniane od 7 dni do 1 miesiąca.

3. Nowe funkcje


W tej kwestii wszystko zależy od indywidualnego charakteru aplikacji, problemu jaki rozwiązuje oraz od rodzaju i wielkości nowych funkcji. Moim zdaniem 2 do 6 miesięcy jest akceptowalnym przedziałem czasowym.

Autor

Marcin Drozdowski, CEO Flying Dynamite

 

Komentarze:

Comments

comments