Kryzys prędzej czy później się skończy. Stworzyliśmy serwis pomocowy PolandGo

Aleksandra Fajęcka

08-05-2020
Kryzys prędzej czy później się skończy. Stworzyliśmy serwis pomocowy PolandGo

Czas kryzysu, weryfikuje siłę i realną wartość przedsiębiorstw. Na koniec marca według danych z GUS około 40 tys. firm zamknęło lub zawiesiło swoją działalność. Te, które prosperują, to albo biznesowi giganci, którzy zwiększają swój zasięg, albo mniejsze spółki, które umiejętnie prowadzą komunikację marketingową. A co za tym idzie skuteczną, nawet w czasach pandemii sprzedaż. 

Realizacja aktywności biznesowych, reklamowych to na co dzień standard. Jednak Ci, którzy mają odwagę i siłę komunikować markę w czasie kryzysu, to niekwestionowani zwycięzcy. 

Bacznie obserwujemy rynek w czasie pandemii. Poczynania biznesowe średnich i największych graczy. Czym większa korporacja, tym bardziej spektakularne działania. Komunikacja adekwatna do tego, co dzieje się na świecie. Działania charytatywne, pomocowe podkreślające wartość i niekwestionowaną pozycję tych podmiotów. 

Przykład idzie od marek

Skuteczna, inteligentnie opracowana kampania marketingowa, przeprowadzona w dobie kryzysu, zwiększa zainteresowanie firmą, podnosi jej rangę, jednocześnie pozycjonuje markę zdecydowanie wyżej, niż pozostałe brandy na rynku. Przykładem są potentaci biznesowi Polsat, Philip Morris Polska, TVN, czy inni, którzy oprócz oczywistych pobudek związanych z chęcią pomocy, swoim działaniem budują także własną wiarygodność.

Grupa Polsat, Cyfrowy Polsat, Polkomtel wykonały spektakularny ruch – wsparły działania medyczne nie tylko dwoma milionami złotych od Fundacji Polsat na zakup sprzętu medycznego, ale również osobiście właściciel Zygmunt Solorz i Grupa Polsat za 16 mln zł kupili dla Ministerstwa Zdrowia 200 tys. testów na koronawirusa. 

Philip Morris Polska natomiast, najbardziej znana marka tytoniowa w kraju, również nie próżnuje. Prezes Michał Mierzejewski, poinformował, w wywiadzie dla Rzeczpospolitej, że firma powoli całkowicie wycofuje się z produkcji papierosów. Zastępuje je produktami mniej szkodliwymi – systemem podgrzewania tytoniu IQOS. Spółka przeznaczyła też 4 mln zł na wsparcie polskiej służby zdrowia. Dodatkowo rozpoczęto produkcję płynu odkażającego oraz szczepionki.

TVN natomiast fokusuje się na przedsiębiorcach „w potrzebie”, udostępniając czas antenowy w kanałach tematycznych za przysłowiową złotówkę. 

Mniejsze firmy wspomagają lokalnie, produktowo, szyjąc maseczki, dowożąc towar. Dzięki temu zyskują w oczach konsumentów. Jednocześnie utrzymując przewagę na rynku. 

AFA MEDIA natomiast stworzyła serwis pomocowy PolandGo, który oprócz niezbędnych informacji, porad dotyczących prosperowania firm w trakcie i po pandemii, oferuje pomoc biznesową, marketingową oraz koncepcyjną. Bierzemy pod uwagę wszystkie podmioty, które same nie są w stanie przetrwać w dobie kryzysu. Na chwilę obecną spółka opracowuje plan aktywności biznesowej dla 16 przedsiębiorstw. 

Myślmy “na zaś”

Aktywność biznesowa, marketingowa, komunikacyjna w czasie kryzysu daje przewagę w późniejszych działaniach. Marka jest zapamiętana, pozytywnie odbierana i wyróżnia się na tle konkurentów, którzy w tym czasie niejednokrotnie panikują. 

Analiza marek „BrandZ” agencji Kantar po kryzysie gospodarczym w 2008 roku wskazuje, że silne marki, które nie zrezygnowały z komunikacji, odzyskują swoją pozycję dziewięć razy szybciej niż pozostałe. Dlatego tak ważne są działania reklamowe w czasie kryzysu. Największy błąd, popełniany przez firmy w tego typu sytuacjach, to całkowita rezygnacja z reklamy. 

Zgodnie ze starą zasadą „jeśli o Tobie nie mówią, nie istniejesz”, podmioty nie komunikujące się przez dłuższy czas z rynkiem, wypierane są przez inne, silniejsze brandy. Warto jednak podkreślić, że wszelkie działania reklamowe trzeba umiejętnie komunikować, wybierając skuteczne w obecnej chwili kanały. Od marca do kwietnia 2020 roku Polacy do przeglądania internetu wykorzystywali telefon komórkowy 5 razy częściej, niż dotychczas!

Również wedługh raportu “Meaningful Brands” Havas Media Group, w obecnej sytuacji Polacy spędzają więcej czasu przed telewizorem, grają w gry i komunikują się online. Aż 46,7% badanych przyznaje, że więcej niż zwykle ogląda telewizję, a 41,4% częściej przegląda portale. 

W związku z tym dobra komunikacja to umiejętne wykorzystanie dostępnych form reklamowych, w tym kampanii telewizyjnych, display, SMS, MMS, akcji influencerskich. Dzięki temu oraz właściwemu, adekwatnemu do sytuacji przekazowi marketingowemu, marki zwiększają szansę na sprzedaż produktów, budują wizerunek oraz zaufanie.

Polska liderem Europy

Warto mieć na uwadze, że kryzys prędzej czy później się skończy. Jak zwykle w tego typu sytuacjach będą zwycięzcy, którzy zauważyli w kryzysie element szansy oraz przegrani, którym ciężko będzie wrócić na poprzednią pozycję biznesową. 

Według najnowszej analizy Komisji Europejskiej PKB Unii spadnie w tym roku o 7,4%. Największa recesja ma być spodziewana na południu Starego Kontynentu. Polska w unijnej analizie wypada najlepiej. Recesja będzie u nas najniższa (-4,3%), a w przyszłym roku czeka nas odbicie.

Autor

Aleksandra Fajęcka, prezes zarządu spółki AFA Media

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments