Legaltech i Lawtech zmieniają oblicze branży prawniczej

Kazimierz Piekarz

03-10-2019
Legaltech i Lawtech zmieniają oblicze branży prawniczej

Długo oczekiwana rewolucja technologiczna w usługach prawnych urzeczywistnia się. Prawnicy muszą wyjść naprzeciw klientom i dostosować się do ich oczekiwań.

Gwałtowny postęp technologiczny widoczny w wielu branżach (np. FinTech) sprawił, że dużej zmianie uległy również oczekiwania konsumentów. W ostatnich latach tendencja ta jest wyraźnie widoczna również w branży prawniczej. Tradycyjny sposób świadczenia usług okazuje się niewystraczający. Współcześni klienci oczekują sprawnych i szybkich usług prawnych, przejrzystego systemu wynagrodzeń i wykorzystania nowych technologii. 

Oczekiwania te potwierdza badanie na temat trendów w świadczeniu usług prawnych “Future Trends for Legal Services”, przeprowadzone na zlecenie Deloitte Legal. 

Ponad połowa (55%) uczestników badania podjęła lub rozważała dokonanie gruntownego przeglądu swoich dostawców usług prawnych. 

Z kolei 52% badanych stwierdziło, że skłonni są do zakupu usług prawnych od nietradycyjnej firmy prawniczej, która oferuje szereg profesjonalnych i nowoczesnych usług. 

Tymczasem prawnicy skarżą się na konieczność czasochłonnego wykonywania szeregu żmudnych i niemerytorycznych prac – jak wynika z badania “Diagnoza potrzeb prawników w zakresie wykorzystywania narzędzi informatycznych w usługach prawniczych” przeprowadzonego na zlecenie LegalTech Polska. Prawnicy najczęściej skarżą się na konieczność rejestracji czasu pracy, rozliczeń zleceń oraz pozyskiwania klientów. 

Rosnące wymogi klientów i zapotrzebowanie branży prawniczej na odpowiednie dla niej narzędzia usprawniające codzienną pracę zaowocowały szeregiem innowacyjnych rozwiązań noszących miano LegalTech i LawTech.

LegalTech – innowacje technologiczne w służbie prawnikom

Choć od czasu zatrudnienia pierwszego robota w branży prawniczej minęły już trzy lata, to jednak nadal nie zanosi się na to, by sztuczna inteligencja miała wyeliminować ludzi z branży prawniczej. Przeciwnie, oprogramowanie typu SI – Sztuczna Inteligencja (angielski skrót AI – od Artificial Intelligence) może stanowić dla prawników nieocenioną pomoc. 

ROSS, czyli sztucznie inteligentny radca prawny stworzony przez IBM na bazie superkomputera Watson, został zatrudniony do przeszukiwania baz danych aktów prawnych, wyroków i historii spraw – wykonuje więc jedną z najżmudniejszych czynności, którą muszą zajmować się prawnicy. Sztuczna inteligencja robi to lepiej i szybciej niż człowiek – proces, który wcześniej zajmował tydzień, w przypadku ROSS-a został ograniczony do zaledwie 2 godzin. 

Wykorzystywanie SI do analizy big data pozwala na logiczną interpretację wyników, dając możliwe pełny obraz sytuacji i umożliwiając przewidywanie rezultatów. 

Predictive analytics (analizy prognostyczne) to coraz potężniejsze narzędzie w rękach kancelarii prawniczych. Pozwala na odkrywanie wzorów, nieprawidłowości i korelacji w dużych zbiorach danych, a następnie na wykorzystanie statystyk do generowania nowych strategii i przewidywania wyników spraw. 

Imponujące możliwości inteligentnych algorytmów potwierdza eksperyment przeprowadzony w 2017 roku w Wielkiej Brytanii, w którym aplikacja CaseCrunch Alfa stanęła w konkury z ponad setką prawników i zwyciężyła starcie, uzyskując skuteczność w przewidywaniu wyników spraw na poziomie 86,6% (skuteczność prawników wyniosła 66,6%). 

SI z pewnością nie zastąpi doświadczenia i poczucia sprawiedliwości prawników, jednak może znacząco poprawić ich wydajność i szybkość pracy. 

Oprócz międzynarodowych rozwiązań, takich jak Lex Machina – pozwalająca na szybkie i skuteczne uzyskanie informacji o sprawach czy Kira – służąca do odnajdywania powiązań pomiędzy różnymi dokumentami, napotkamy również obiecujące oprogramowanie na rodzimym rynku. System of Artificial Legal Intelligence (SalIN) to polski projekt, który pozwala na przetwarzanie i analizę aktów normatywnych oraz przedstawienie wstępnych możliwości rozwiązań prawnych wraz z oszacowaniem ich ryzyka.

LawTech – self-service dla klientów i MŚP

LawTech to z kolei technologie przeznaczone dla klientów zarówno indywidualnych, jak i z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Umożliwiają wykonywanie prostych czynności prawniczych bez konieczności konsultacji z kancelarią. Algorytmy zastępujące prawników, takie jak DoNotPay pozwalający na odwołanie się od mandatu za parkowanie potrafią być bardzo skuteczne (do tej pory pomógł odzyskać klientom 13 mln dolarów). Inteligentne oprogramowanie może np. precyzyjnie dopasować prawnika do sprawy klienta (jak Justice Toolbox) czy np. generować regulaminy sklepów internetowych i inne dokumenty wcześniej opracowane przez prawników (jak Dokrates).

Propagowanie innowacyjności w branży prawniczej

Rozpowszechnianie wiedzy z zakresu nowych technologii w świadczeniu usług prawniczych propaguje w Polsce Fundacja LegalTech Polska. Innowacyjność sektora prawniczego na świecie od lat docenia Financial Times, brytyjski dziennik koncentrujący się na tematyce ekonomicznej i finansowej, organizujący konkurs na najbardziej innowacyjne firmy prawnicze w Europie. 

Wśród wyróżnionych w 2019 roku firm europejskich znalazła się np. brytyjska kancelaria DWF, która od maja br. ma również biuro w Polsce. Firma została doceniona w dwóch kategoriach – za innowacyjność w nowych modelach prowadzenia działalności gospodarczej i świadczenia usług oraz za innowacje w zakresie danych, wiedzy i analiz. Kancelaria skupia się na nowych technologiach. Należy do niej firma badawczo-rozwojowa DWF Ventures pracująca nad innowacyjnymi rozwiązaniami dedykowanymi prawnikom i klientom. Wśród produktów rozwijanych przez DWF znajdują się np. aplikacje DWF Draft służąca do tworzenia umów oraz DWF Notify – do zarządzania ryzykiem (zapewnia natychmiastowe i bezpieczne przekazywanie powiadomień w całej organizacji).

Wyjście naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów i wprowadzenie nowych rozwiązań technologicznych stanowi wyzwanie dla dość konserwatywnej branży prawniczej. Z drugiej strony, inteligentne algorytmy mogą znacząco usprawnić, przyspieszyć i zwiększyć efektywność pracy kancelarii, szczególnie uwzględniając zadania proste, powtarzalne, acz niezbędne do gruntownego przygotowania do spraw prawnych.

fot. medium.com

 

Komentarze:

Comments

comments