Linkowanie wewnętrzne w SEO – na czym polega? Jak je wykonać?

Szymon Słowik

08-03-2024
Linkowanie wewnętrzne w SEO – na czym polega? Jak je wykonać?

Linkowanie wewnętrzne to świadomie zaprojektowana struktura odnośników linkujących w obrębie jednej witryny. Jest ona przydatna nie tylko z punktu widzenia użytkowników, ale i robotów indeksujących Google. Dobrze zbudowane linkowanie wewnętrzne może pozytywnie przełożyć się na widoczność strony w Google. Sprawdź, jak je wykonać i jakie są jego pozostałe funkcje.

Jak działają roboty indeksujące Google?

Roboty indeksujące Google, czyli Googleboty, to tzw. web crawlery. Eksplorują one strony internetowe i analizują ich zawartość – w tym meta dane, media, czy strukturę nagłówków. Następnie w oparciu o algorytm decydują, czy przesłać przeanalizowaną zawartość do indeksu Google. Boty odwiedzają istniejące strony, odkrywają nowe witryny, ale i wracają na te zaktualizowane. W ten sposób wyszukiwarka dba o aktualność wyników wyszukiwania.

Googleboty poruszają się głównie za pomocą linków – tzw. odnośników hipertekstowych. Mowa tu zarówno o odnośnikach z innych stron, jak i linkach wewnętrznych. W tym wypadku wykorzystują one:

– sitemapę,

– plik robots.txt,

– wewnętrzną strukturę linków,

– inne odniesienia do adresów URL w kodzie (np. hreflang, canonical).

Jeśli jakaś podstrona nie zostanie zawarta w mapie witryny lub nie zostanie wewnętrzne zalinkowana z innej podstrony, Googlebot najprawdopodobniej nie będzie w stanie jej odnaleźć i odwiedzić.

Linkowanie wewnętrzne – sieć dróg wewnątrz serwisu

Dlaczego zaczęliśmy ten tekst od wyjaśnienia mechanizmów działania robotów indeksujących Google? Ponieważ linkowanie wewnętrzne, czyli zaplanowana struktura odnośników na poszczególnych podstronach, tworzy sieć dróg w obrębie witryny. To właśnie po tych drogach poruszają się Googleboty i użytkownicy. Ich budowa – wraz z innymi czynnikami – może przekładać się na widoczność w wynikach wyszukiwania. Dlatego też analiza linkowania wewnętrznego to jeden z najważniejszych elementów audytu SEO.

Funkcję linkowania wewnętrznego można rozpatrywać w kontekście:

– technicznym,

– przekazywania autorytetu (także z uwzględnieniem tzw. PageRank sculpting),

– klasteryzacji i budowania silosów tematycznych.

W aspekcie technicznym jest to nic innego jak omawiane już łatwiejsze poruszanie się po stronie. Na gruncie SEO linkowanie wewnętrzne pomaga w indeksowaniu stron, wspiera proces pozycjonowania i może zwalczać (lub źle prowadzone – pogłębiać) zjawisko kanibalizacji.

Wyniki wyszukiwania są wyświetlane na podstawie dopasowania strony do frazy, autorytetu witryny oraz czynników personalizowanych. Pojęcie autorytetu strony nie jest do końca jasne, ale można przypuszczać, że składa się na niego autorytet tematyczny i linkowy.

Autorytet linkowy, jak można się domyślić, przekazywany jest na podstawie odnośników. Każda strona dysponuje pewną określoną mocą, którą może przekazywać linkowanym podstronom. PageRank sculpting polega na wzmacnianiu tych, na których pozycji najbardziej nam zależy, np. popularnej kategorii w sklepie internetowym.

Z kolei budowanie autorytetu tematycznego odbywa się poprzez klasteryzację i tworzenie silosów. W tym celu treści na stronie grupuje się tematycznie, a następnie łączy w obrębie jednego silosa, np. sukienki w paski z sukienkami w groszki, a nie ze spodniami w romby i koszulkami w kwiaty.

Jak zbudować strukturę linków wewnętrznych na stronie?

Sposobów na budowę struktury linków wewnętrznych i strategii linkowania jest tyle, ilu specjalistów SEO. Każdy z nich ma swój przepis, który modyfikuje ze względu na specyfikę danej witryny.

Ogólnie przyjętą zasadą jest jednak opieranie linkowania wewnętrznego o strukturę drzewa. Zaczyna się od strony głównej, do której zalinkowane są najważniejsze podstrony, a następnie przechodzi na kolejne i kolejne, tworzące silosy.

Do budowania powiązań można wykorzystać m.in.:

– menu okruszkowe,

– anchory w opisach kategorii,

– listy produktów,

– produkty powiązane,

– linki exact match do kategorii podrzędnych,

– linki w kartach produktów,

– zdjęcia i grafiki,

– odnośniki do polecanych lub powiązanych wpisów.

Często przyjmowaną strategią linkowania jest wspomniane już umieszczanie odnośników do produktów czy artykułów dotyczących tego samego silosa tematycznego. Nie należy jednak przesadzać z liczbą linków wewnętrznych na jednej podstronie.

Autor

Szymon Słowik, założyciel butikowej agencji Takaoto.pro, specjalista SEO, bloger, prelegent, wykładowca i trener prowadzący szkolenia dedykowane dla firm.

 

Komentarze:

Comments

comments