Lokalny biznes w dużej mierze zależy od wolnych miejsc parkingowych. Jak będziemy parkować w przyszłości?

Marzena Kamińska

24-11-2021
Lokalny biznes w dużej mierze zależy od wolnych miejsc parkingowych. Jak będziemy parkować w przyszłości?

Aranżacja powierzchni parkingowych dostępnych dla mieszkańców i turystów to jedno z głównych wyzwań urbanizacyjnych coraz bardziej zatłoczonych miast. Miasta się rozwijają, powstają kolejne gęsto zaludnione osiedla mieszkaniowe, zwiększa się również podaż powierzchni biurowych. Stale rosnąca liczba samochodów nie idzie niestety z większą podażą miejsc parkingowych, a co istotne, w wielu miastach istniejące parkingi są likwidowane pod nowe cele urbanizacyjne. I tym razem, technologia podaje nam rozwiązanie, które umożliwi kierowcom szybsze znalezienie miejsca parkingowego.

Jako jeden z głównym problemów podawanych przez mieszkańców dużych miast w różnego rodzaju ankietach satysfakcji, są zatłoczone ulice oraz brak miejsc parkingowych. Jest to o tyle poważny problem, ponieważ stykają się w z nim codziennie, powodując stres i obniżając jakość życia. Samorządy w zależności od chęci bądź możliwości, dostrzegają problem i pracują nad systemowym jego rozwiązaniem, lub odkładają go na później, realizując chwilowo pilniejsze zadania. Jednak rzeczywistości nie da się oszukać, i kierowcy pozostawiani są sami sobie z wyzwaniem jakim jest znalezienie wolnego miejsca parkingowego. Sprawę komplikuje fakt, iż wraz ze zmianami klimatycznymi, coraz częściej do głosu dochodzą też zieloni aktywiści, którzy forsują pomysły radykalnego zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego. O ile wszyscy jesteśmy zainteresowani zmianami, mającymi wpływ na to czym oddychamy, to jadąc na pilne spotkanie lub zawożąc dzieci do szkoły, ciężko przesiąść się nam na coś innego niż wygodny i szybki samochód.

W wielu miastach prowadzone są regularne badania ruchu samochodowego, dzięki którym można zweryfikować jak dynamicznie zmienia się sytuacja. Wg danych ZDM, w samej stolicy z płatnych miejsc parkingowych korzysta około 120 – 150 tyś. pojazdów dziennie. Sprawia to, że statystycznie kierowcy codziennie przez około 8 minut muszą szukać wolnego miejsca do zaparkowania. Sumując te poszczególne minuty w skali jednego roku okazuje się, że w najlepszym przypadku kilka godzin naszego życia poświęciliśmy tylko i wyłącznie na czynność, która nie wnosi żadnej wartości dodanej do naszego życia. Wręcz przeciwnie, z badań prowadzonych przez amerykańską firmę Parknav wynika, że ponad 60% ankietowanych kierowców stwierdziło, że problemy z parkowaniem powodują u nich poczucie stresu, a ponad 20% wskazało na pojawiające się zachowania agresywne na drodze, właśnie ze względu na problemy z zaparkowaniem. Do tego dochodzi kwestia ominiętych wizyt lekarskich, czy innych zaplanowanych aktywności, które przez czas poświęcony na znalezienie miejsca parkingowego niedoszły do skutku.

Wracając do wspomnianego powyżej aspektu ekologicznego, należy pamiętać, że długie poszukiwania wolnego miejsca zwiększają emisję gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń powietrza, którym oddychają mieszkańcy. Zwłaszcza w centrach miast, nagminnie przekraczane są normy jakości powietrza, co spowodowane jest nadmiernym ruchem samochodowym. Badanie, które zostało przeprowadzone na przełomie lutego i marca 2021 r. w 5 polskich miastach przez aktywistów antysmogowych wyraźnie pokazuje, że stężenie dwutlenku azotu okazało się przekraczać unijną i polską normę, wynoszącą 40 µg/m³, w niemal połowie (48%) przypadków. Również WHO włącza się do walki ze smogiem, publikując nowe, bardziej restrykcyjne normy dla 6 substancji zanieczyszczających, tj. pyłów zawieszonych PM10 i PM2,5, dwutlenku azotu (NO2), dwutlenku siarki (SO2), ozonu (O3) oraz tlenku węgla (CO).

Wolne miejsce parkingowe a ekonomia

Lokalny biznes w znacznej mierze zależy od możliwości swobodnego parkowania w bezpośrednim sąsiedztwie docelowej lokalizacji. Brak miejsc parkingowych wpływa na wartość nieruchomości – pracodawcy i właściciele punktów handlowo-usługowych coraz częściej zwracają uwagę na to, czy w bezpośredniej okolicy są dostępne miejsca parkingowe dla pracowników bądź kontrahentów. Sami kierowcy deklarują, że unikają zakupów lub spotkań w miejscach, gdzie występuje problem z zaparkowaniem. 

W celu minimalizacji skutków nadmiernego ruchu samochodowego, wdrażana jest np. mikro mobilność, łącząca ludzi z opcjami transportu ostatniego kilometra, takimi jak autobusy, tramwaje, skutery, czy rowery miejskie. Docelowo jednak problemu braku miejsc dla przybywających samochodów to nie rozwiązuje, dlatego do głosu dochodzą inne rozwiązania, które umożliwiają płynne zarządzanie strefami parkingowymi w miastach, czyli tzw. inteligentne rozwiązania parkingowe. Warto dodać, że to istotny kierunek zwłaszcza w miejscach, w których niemożliwa jest dodatkowa podaż miejsc dla samochodów. W tym rozwiązaniu, ciężar zarządzania lokalnymi parkingami spoczywa w głównej mierze na technologii, która efektywnie wspomaga wykorzystanie istniejących zasobów przestrzeni. Technologia ta, głównie rozwijana w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej, dostępna jest też już na polskim rynku. Z danych producenta wynika, że aplikacja informująca o dostępnych miejscach parkingowych pozwala na zaoszczędzenie czasu od 15% do 400%, co w mocno zatłoczonym obszarze miasta redukuje czas potrzebny na znalezienie wolnego miejsca z 20 do 5 minut.

Parking znajdzie aplikacja mobilna

Choć funkcjonalność nie jest obecnie dostępna na terenie całej polski, to w kilku miastach w Polsce można już skorzystać z aplikacji, które wskazują kierowcy obszary o największym prawdopodobieństwie znalezienia wolnego miejsca parkingowego. Każda z aplikacji opiera się na innym modelu analitycznym. Jedną z możliwości jest system bazujący na danych z parkometrów, analizujący ilość wykupionych biletów parkingowych vs. ogólną liczbę miejsc dostępnych dla kierowców. System ten daje kierowcom ogólny obraz stopnia zajętości w docelowym obszarze. Inną technologią jest funkcjonalność oparta na Big Data, gdzie aplikacja w czasie rzeczywistym dostarcza wiarygodnych danych o zajętości miejsc parkingowych na konkretnie wybranej ulicy.

Jedną z takich aplikacji jest AnyPark – od września 2021 roku dostępna jest jej wersja premium: AnyPark+, która posiada m.in. funkcjonalność Znajdź Parking. Zintegrowana z aplikacją mapa dostępności parkingów Parknav wykorzystywana w AnyPark+, korzysta z opatentowanej technologii uczenia maszynowego, rozwijanej w Stanach przez ostatnie 25 lat. Koncept systemu, podobnie jak Google Maps opiera się na masowym przetwarzaniu danych z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów, analizując natężenie ruchu. Parknav zbiera jednocześnie dane z kilku źródeł – m.in. z uruchomionych nawigacji samochodowych, danych telefonii komórkowej, car sharingu, sensorów IoT satelit czy miejskich systemów monitorujących ruch uliczny. Informacje są osadzane na siatkę, na której oznaczone są miejsca parkingowe, dzięki czemu z ponad 85% prawdopodobieństwem, przekazywana jest użytkownikom informacja, o dostępności miejsc parkingowych. 

Ważną dla kierowców jest informacja, że aplikacja precyzyjnie określa ulice z co najmniej jednym dostępnym miejscem parkingowym, co okazuje się być przydatne zwłaszcza w przypadku tzw. ulic trudnych do zaparkowania. Użytkownicy aplikacji, dzięki takiej funkcjonalności otrzymują informacje o dostępności w czasie rzeczywistym – dane bowiem, są aktualizowane co minutę. Algorytmy zastosowane w parknav są odporne na anomalie, takie jak np. dane pochodzące od kurierów, czy taksówek. Również, jeśli na drodze wystąpi nieoczekiwane zdarzenie drogowe (np. wypadek), już po około 20 minutach pojawiają się zaktualizowane w aplikacji dane. Podobny czas reakcji jest również we wspominanych wcześniej Google Maps. Warto dodać, iż dane zbierane są anonimowo, z wdrożonymi restrykcyjnymi procedurami ochrony danych użytkowników. Dodatkowo można wybrać bezpłatny lub płatny rodzaj parkowania na docelowym obszarze. Aplikacja uwzględnia również informacje o ograniczeniach, takie jak obszary, na których parkowanie jest zabronione.

Problem braku miejsc parkingowych już od jakiegoś czasu jest jednym z elementów, branych pod uwagę w różnego rodzaju rankingach związanych z ruchem samochodowym w miastach. W opracowywanych zestawieniach i rankingach, brane są pod uwagę takie elementy jak ilość miejsc parkingowych w danym mieście, w tym ilość miejsc bezpłatnych vs. płatnych, koszt opłat czy obecność ulg. W tegorocznej edycji rankingu najbardziej przyjaznych miast dla kierowców, realizowanego przez serwis Oponeo, we współpracy z Yanosikiem, jednym z kryteriów branych pod uwagę, były m.in. warunki parkowania i dostępność miejsca parkingowych. Zwycięzcami zostały dwa miasta: Szczecin, zajmujący po raz 4 podium w kategorii parkowania oraz Łódź, która zdobyła miejsce na podium, dzięki konkurencyjnym wysokościom opłat za parkowanie.

Parkowanie przyszłości

Inteligentne rozwiązania parkingowe stanowią remedium nie tylko na bieżące problemy kierowców. Miasta, które wdrażają u siebie tego rodzaju technologie, mogą sprawniej zarządzać swoimi działaniami również w zakresie predykcji wzrostu zapotrzebowania na miejsca parkingowe. Gromadzone dane mogą wskazywać lokalnym samorządom, które obszary wymagają większej uwagi lub wspierać je przy podejmowanych decyzjach o terminie czy godzinie prac remontowych lub konserwacyjnych, w oparciu o godzinowe dane o ruchu. Wg Parknav, w miastach, w których zainstalowane zostały sensory mierzące ruch, jak np. w Wiedniu, skuteczność aplikacji w dostarczaniu danych o wolnych miejscach parkingowych się aż 95%. Ma więc to istotny wpływ na przepływy samochodów i sprawność funkcjonowania ruchu ulicznego.

Zakrojone na szeroką skalę rozwiązania systemowe to niestety melodia przyszłości, dlatego więc nie czekając na większą mobilizację miast czy samorządów, już teraz można wziąć sprawy w swoje ręce. Zaopatrzeni we wsparcie technologiczne jakie dają nam zainstalowane w naszych samochodach aplikacje, możemy minimalizować stres i efektywniej zarządzać czasem spędzanym za kierownicą. Czas pokaże, jak w dłuższej perspektywie Big Data wesprze kierowców w codziennych zmaganiach na miejskich ulicach.

Autor

Marzena Kamińska, managing partner w Up&More

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments