Mini raport – digital publishing w Polsce w wersji na smartfona

Kinga Dyakowska

04-03-2014
Mini raport – digital publishing w Polsce w wersji na smartfona

Razem z popularnością prasy na tablety rośnie liczba wydań przygotowanych specjalnie w wersji dla smartfona. Dzięki tzw. “aplikacjom uniwersalnym” (umożliwiającym dystrybucję treści na tablet i na smartfon), wydawcy docierają do nowego użytkownika lub gratyfikują „tabletowego” dodatkową, bezpłatną wersją. Podłączenie tego samego identyfikatora płatności w aplikacji (In-App Purchase/In-App Biling), to jednorazowa płatność i dostęp do wersji na obydwu platformach.

Na iPhonie dostępny jest min. tygodnik Newsweek Polska oraz, wyselekcjonowane przez redakcję, materiały z miesięcznika BRIEF. Obydwie edycje jako jedne z pierwszych, dostosowane są do rozdzielczości iPhona5.

W App Store znajdziemy też przygotowane specjalnie dla iPhone’a, magazyny Agory: min. Wysokie Obcasy Extra!, Wysokie Obcasy, Metro na szpilkach, LOGO oraz Men’s Health z portfolio Motor-Presse Polska.

Kolejne nowości to udostępnienie tytułów, które nie mają swojego odpowiednika w druku: magazyny wydawnictwa Smart Publishing: iAM, Ego oraz MyMamy powstawały z myślą o tabletach, ale można je też pobrać na smartfona.

W styczniu Bonnier Business Polska zmienił periodyczność wydań w aplikacji Puls Biznesu+ z dziennika na tygodnik, wprowadzając wersję na iPhone’a oraz jako jeden z pierwszych, wersję na smartfony z Androidem. Niewielka waga wydania, doceniana przez użytkowników tabletowej wersji, jest też atutem wydania przygotowanego na smartfony. Więcej na ten temat doczytacie w tej informacji.

Oszczędne, ale dostosowane do wielkości ekranu, makiety, pozwalają na wygodne czytanie nawet bardzo długich artykułów, nierzadko wzbogacanych o materiały wideo i galerie zdjęć. Niestety wiele wydań dostępnych jest ciągle w wersjach „PDF”, chociaż osadzenie wersji przygotowanej do druku w systemowej przeglądarce nie spełnia oczekiwań użytkowników aplikacji. Standard został wyznaczony przez wiele tytułów prasowych już w 2012 roku (The New Yorker, Men’s Health, a w Polsce Wysokie Obcasy Extra!). Na niewielkim ekranie nie sprawdza się też funkcja zoomowania dużych stron.

Oprócz wprowadzania wydania od razu na tablet i smartfon (min. Mamy i MiniMini+ oraz magazyn dla fanów gier wideo GAMER) nowe tytuły pojawiają się na rynku jednocześnie w wersjach papierowych i w wersjach mobilnych (min. tygodnik Biznes i Prawo).

Katalogi i prasa custom publishing, w papierowych wersjach dostępne tylko w wybranych miejscach albo dystrybuowane do baz klientów, również przenoszą się na telefon. Magazyn sieci perfumerii Douglas Magazyn, magazyn dla klientów PKO BP Poradnik Bankowy, @mazing dla klientów Netia to tylko wybrane realizacje.

Jak to się przekłada na statystyki?

Publikacja magazynów w smartfonowej wersji może podnieść statystyki pobrań nawet o 50 proc., a nawet przewyższać ilość pobrań tabletowej wersji, o ile wydanie zostało dostosowane do czytania na małym ekranie, ma niewielką wagę, dzięki czemu można je szybko pobrać na telefon. Przede wszystkim jest też szansą na dotarcie do zupełnie nowego odbiorcy, który na co dzień nie korzysta z tabletu. Kluczowa jest też promocja, nawet najlepiej przygotowana aplikacja to dopiero początek jej sukcesu.

Prym w pobraniach wiedzie iOS, nie tylko ze względu na ilość magazynów dostępnych na iPhone’a, ale skłonność użytkowników iOS do płacenia za aplikacje. Nowością są edycje na smartfony z Androidem, i tu ciekawe, czy jak w przypadku tabletów – zależność między ilością dostępnych urządzeń, a ilością zakupów, będzie odwrotnie proporcjonalna.

Formaty reklamowe

Formy reklamowe to cały czas ewolucja tzw. „full page colour”. Podobnie jak w tabletowych wersjach, tzw. „full page” jest interaktywny/multimedialny, a więc wzbogacony o materiały audio, wideo czy galerie zdjęć. Korzyścią dla reklamodawcy jest możliwość stworzenia tzw. multiscreen lub multi full screen, czyli osadzenia kilku stron lub kilku warstw (odsłon) w jednej reklamie. Tym samym katalog klienta nie musi być oddzielną aplikacją, ale częścią wydania lub oddzielnym wydaniem w aplikacji wielowydaniowej danego tytułu.

Wydawcy oferują też mniejsze formy: banner, interstitial czy box, jednak ze względu na niewielką wielkość ekranu, moim zdaniem „full page” sprawdza się najlepiej. Tzw. branding wydania to miks dostępnych form: welcome screen (warstwy pojawiającej się na kilka sekund na okładce), full page’a interaktywnego, osadzenia materiałów wideo czy popupu w spisie treści. Welcome screen może mieć formę materiału wideo uruchamianego automatycznie po otwarciu wydania, chociaż sami użytkownicy często krytykują tę formę jako intruzywną. Biura reklamy są elastyczne i pakiety mogą być negocjowane indywidualnie, ale zasada umiaru jest tu kluczowa.

W wybranych rozwiązaniach do przygotowania aplikacji mobilnych, istnieje możliwość ustawienia priorytetu pobieranych artykułów. W trakcie pobierania magazynu przez użytkownika, wybrana reklama może wyświetlić się przed okładką, nawet jeśli w samym wydaniu umieszczona jest na końcu.

Reklama może być także częścią bezpłatnego podglądu płatnego wydania, w którym użytkownicy mają możliwość pobrania wybranych treści przed decyzją o zakupie. Funkcja wykorzystywana jest na razie głównie w wydaniach tabletowych. W Polsce korzystają z niej min. magazyny z portfolio Burda International (Gala, Focus, Glamour Polska).

Sposobem na dotarcie do większej liczby odbiorów jest też udostępnianie tzw. „free/sample issue” – samodzielnego mini wydania w tej samej aplikacji wielowydaniowej, zawierającego wybrane artykuły z pełnej wersji. Takie wydane też może być brandowane przez reklamodawcę. Standardem są też interpromocje, w wydaniach smartfonowych znajdziemy reklamy tabletowych wersji lub innych aplikacji tego samego wydawcy.

Podsumowując

– Edycje smartfonowe są szansą na dotarcie do zupełnie nowego odbiorcy, który na co dzień nie korzysta z tabletu, albo nie kupuje papierowych wydań,

– Publikacja smartfonowej wersji może znacząco podnieść statystyki pobrań, o ile wydanie zostało dostosowane do czytania na małym ekranie,

– Wersja przygotowana dla smartfona nie musi być wiernym odpowiednikiem wersji tabletowej (min. magazyn BRIEF),

– Na smartfon można tworzyć też wydania specjalne, albo zupełnie nowe tytuły (min. magazyn iAM),

– Koszty stworzenia wydania prasowego na smartfon we framework’u (rozwiązaniu do tworzenia aplikacji mobilnych, zintegrowanym z programem do składu treści InDesign) są znacznie niższe od tworzenia natywnej aplikacji (pisanej od początku dla systemu operacyjnego danego urządzenia).

Komentarze:

Comments

comments