Mobile głównym trendem w sprzedaży internetowej
W zeszłym roku mogliśmy obserwować pewnego rodzaju ewolucję w płatnościach, którą wywołało zaprezentowanie usługi Apple Pay. Na wczorajszej konferencji dowiedzieliśmy się, w jaki sposób przebiega ekspansja tego produktu. Pozyskanie nowych partnerów pozwoliło Apple na zaplanowanie uruchomienia płatności mobilnych w Wielkiej Brytanii. Należy się spodziewać, że po tym kroku sukcesywnie będą dodawane kolejne kraje europejskie. Jest to jedno z wydarzeń, które z pewnością ma spory wpływ na handel online, a właściciele firm będą musieli skonfrontować się z wieloma tendencjami by być na bieżąco.
Już teraz możemy zaobserwować, że ilość internautów korzystających z urządzeń mobilnych, przewyższyła tych, którzy uzyskują dostęp do sieci za pomocą komputerów. Według prognoz prezentowanych przez Goldman Sachs Group Inc., wydatki konsumentów na m-commerce wzrosną w 2018 roku do 626 miliardów dolarów.
Istnieje wiele sektorów, na które można podzielić handel mobilny:
– sklepy internetowe dostępne za pomocą urządzeń mobilnych
– strony responsywne, gdzie można za pomocą smartfona, tabletu złożyć zamówienie
– płatności mobilne w punktach sprzedaży detalicznej
– aplikacje typu Uber, gdzie zamawia się mobilnie usługę
– mobilne zakupy w social media (Facebook, Twitter)
– aplikacje – programy lojalnościowe, kupony rabatowe
Mobilnie znaczy wygodnie
Smartfon niewątpliwie stał się niezbędnym elementem zakupów realizowanych online. Klienci nie tylko sprawdzają informacje o produktach za ich pomocą, ale realizują realny zakup dokonując płatności w aplikacji mobilnej lub przez responsywną stronę www. W tej sytuacji, kiedy notuje się tak znaczny wzrost użycia urządzeń mobilnych, zwłaszcza branża retail, powinna być czujna i zmieniać swoje podejście do usług przez realizację strategii omnichannel.
Aplikacje mobilne w ścieżce zakupowej
Raport Google Mobile App Marketing Insights podaje, że przeciętny użytkownik ma zainstalowanych 36 aplikacji. Największą popularnością cieszą się aplikacje społecznościowe oraz gry, natomiast te z sektora retail stanowią 19 proc. spośród wszystkich wykorzystywanych.
Jedną z kluczowych informacji dla sprzedawców jest to, że jeden na dwóch użytkowników podejmuje decyzję zakupową za pomocą aplikacji mobilnej, 29 proc. finalizuje w ten sposób zakupy. Znaczny procent (18 proc.) deklaruje także chęć zainstalowania mobilnej aplikacji zakupowej, jeżeli dzięki temu dostanie dostęp do różnego rodzaju bonusów. Oferowanie różnego rodzaju zniżek w aplikacjach, okazuje się być także środkiem zapobiegawczym, by użytkownicy nie usuwali aplikacji ze swoich urządzeń.
Raport Criteo z pierwszego kwartału tego roku jasno mówi, że wzrost m-commerce jest w bieżącym roku wręcz gigantyczny i bardzo ekspansywny. W skali globalnej szacuje się, że 34 proc. transakcji handlowych odbywa się za pomocą kanału mobile, a wskaźnik ten z końcem 2015 roku wzrośnie do 40 proc., przy czym większościowy udział mają tutaj smartfony. Ta tendencja będzie miała kierunek wzrostowy, czego dowodem jest Japonia z 90 proc. udziałem smartfonów w sektorze m-commerce.
Pod względem kategoryzacji produktu najwięcej sprzedaje się w ten sposób dóbr luksusowych, a najmniej tych z sektora wyposażenia domu.
Rynek m-commerce w Polsce
Jak podaje raport mShopper Polacy na zakupach mobilnych, zakupy online deklaruje 75 proc. internautów. Kanał mobilny wybiera 24 proc. z nich. Użytkownicy mobilni to 33 proc. konsumentów robiących zakupy w sieci, z czego 23 proc. sięga po smartfona, 16 proc. po tablet. 5 proc. użytkowników realizuje zakupy tylko i wyłącznie za pomocą smartfona, natomiast jest dość spora grupa używająca w procesie zakupowym co najmniej 2 urządzeń. Dla nich warto tworzyć zintegrowane narzędzia i strategie zakupowe.
Dane pokazują, że Polacy szybko i chętnie adoptują nowoczesne technologie, podejmując różne działania i zadania, w tym zakupy, za pomocą urządzeń mobilnych, zyskując tym sposobem wygodę i atrakcyjniejsze ceny.
Tyle ode mnie. Prezentację na ten temat miał też Łukasz na tegorocznym Kongresie Mobilnym. Jest ona dostępna tu.
Komentarze:
Comments