“Narzędziownia” nowoczesnego handlowca – aplikacje wspierające proces sprzedaży

“Narzędziownia” nowoczesnego handlowca – aplikacje wspierające proces sprzedaży

Praca handlowca opiera się na zarządzaniu relacjami z klientami oraz zarządzaniu sobą w czasie. Oba te zadania stają się coraz trudniejsze, kiedy sprzedaż wzrasta, a biznes szybko się rozwija. Telefon i komputer to podstawowe narzędzia sprzedawców, jednak dzięki nowoczesnym technologią mogą oni wykorzystać mobilne aplikacje aby pomóc sobie w codziennych zadaniach. W artykule znajdzie się lista polecanych apek, która została podzielona pomiędzy poszczególne zadania handlowców – umawianie spotkań i kontakt z klientem, obsługa bieżących klientów, pozyskiwanie leadów, monitoring marki, czy zarządzanie czasem.

Kalendarz/Lista zadań

Spotkania z prospektami, bieżącymi klientami, członkami zespołu a do tego przygotowanie ofert, umów, raportów, wsparcie marketingu – lista zadań handlowaca potrafi być niekończąco się długa. Aby nic nie umknęło, kalendarz to must have – jednak zamiast ciągłego przewracania kartek i szukania długopisu warto postawić na rozwiązanie online. Dzięki temu łatwo zintegrować kalendarze całego zespołu i efektywnie planować pracę.

Google Calendar to najlepsza opcja jeśli pracujesz w systemie Google, alternatywnymi rozwiązaniami mogą być aplikacje: To-Do Calendar Planner, Calendar Plus Note Everything czy Calendar.AI.

Nie trzeba też pamiętać o wszystkich zaplanowanych na dany dzień obowiązkach – warto wspomóc się narzędziami do tworzenia list zadań i odhaczania wykonanych tasków. Tutaj również najlepiej sprawdzą się narzędzia do których dostęp może mieć cały zespół np. Trello, Asana, czy GoogleTask.

Budowanie bazy klientów i zarządzanie relacjami

Budowanie bazy klientów to nie tylko zebranie dużej liczby kontaktów, to także odpowiednie klasyfikowanie leadów, zbieranie informacji kluczowych w budowaniu relacji, a na dalszym etapie – zbieranie i archiwizowanie informacji o działaniach wykonanych dla klienta. Dobra baza pozwala na zarządzanie relacjami – wysyłanie powiadomień, ustawienie przypomnień o kontakcie, czy wprowadzanie zmian w profilu danych klientów.

Narzędzie ma za zadanie ułatwić codzienną pracę handlowca, więc powinno być proste w obsłudze, intuicyjne. z możliwością integracji z innymi aplikacjami używanymi przez dział sprzedaży.

Znalezienie odpowiedniego CRM (Customer Relationship Management) to trudne zadanie. Ten powinien spełniać indywidualne potrzeby działu sprzedaży firmy, jednak nie zawsze możliwe jest zbudowanie takiego systemu od zera. Z pomocą przychodzą rozwiązania dostępne na rynku m.in Hubspot, Pipedive, Salesforce czy Freshsales CRM.

W zapełnianiu bazy klientów, pomogą aplikacje służące do automatyzacji prospectingu Prospect.io, FindThatLead czy LinkedIn Sales Navigator.

Źródło: Business Linkedin

 

Umawianie spotkań

Spotkania z klientami to ważny element procesu sprzedażowego, okazja do nawiązania czy wzmocnienia relacji z potencjalnym kupującym. Jednak samo umawianie rozmów sprzedażowych lub spotkań może być frustrujące, mało efektywne i czasochłonne. Przy napiętych harmonogramach współczesnych ludzi biznesu trudno jest znaleźć wspólny termin psujący wszystkim zainteresowanym. Warto więc maksymalnie uprościć ten proces.

Umawiać spotkania można mailowo, telefonicznie, SMS-owo, ale można też wykorzystać narzędzie online, gdzie zainteresowany może sam zarezerwować najlepszy dla siebie termin na rozmowę w dogodnym dla siebie momencie w ciągu dnia.


Źródło: Calendly

 

Przykładem narzędzi dedykowanych do umawiania spotkań online są: Appointly i Calendly. Natomiast do realizacji spotkań online warto wykorzystać znane programy jak: Go To Meeting lub klasyczne już Zoom, Google Meet czy Microsoft Teams.

Zarządzanie czasem/Produktywność

Efektywność i optymalizacja czasu pracy to wyzwania przed którymi stoją działy handlowe – rozmowy z klientami potrafią wysysać energię, a piętrząca się lista zadań nie pomaga w odzyskaniu motywacji. Aby zachować czysty umysł i werwę do działania warto odpowiednio dzielić sobie dzień pracy i wykorzystywać metody do zwiększania codziennej produktywności.

Do mierzenia czasu, który jest poświęcony na poszczególne zadania z pomocą przyjdzie – EverHour lub Clockify. Natomiast aby zarządzać poszczególnymi zadaniami i pracować w większym skupieniu wsparciem dla handlowca będzie zastosowanie techniki Pomodoro i wykorzystane dedykowanych do tego aplikacji – Focus To-Do: Pomodoro & Zadań lub Forest.

Monitoring internetu

Monitoring internetu to sposób na zbadanie opinii publicznej na temat Twojej marki czy produktu, a także na dotarcie do osób potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. Śledząc to, w jaki sposób klienci odnoszą się do Twojej marki w internecie, można wyciągać wnioski i ulepszać oferty oraz sposoby w jaki kierować rozmowami z klientami. To cenna wiedza.

Narzędzia do monitorowania internetu warte polecenia to: Brand24, Unamo lub IMMapp.

Podsumowanie

Nowoczesne technologie dostarczają coraz więcej rozwiązań do zarządzania, zautomatyzowania i usprawniania zadań z listy obowiązków handlowca. Warto porównać kilka opcji aby dobrać rozwiązania które odpowiadają stylowi pracy i preferencją danego sprzedawcy. Na rynku dostępnych jest bardzo dużo opcji płatnych i bezpłatnych dlatego warto testować różne rozwiązania.

Autor

Aleksandra Połetek-Pszonak – Senior New Business Manager w DevaGroup

 

Komentarze:

Comments

comments