NFC to nie tylko płatności mobilne

Bloger Mobilny

31-01-2013
NFC to nie tylko płatności mobilne

Dyskusja na temat NFC w Polsce rozpoczęła się przy okazji wprowadzenia przez banki oraz operatorów sieci komórkowych płatności mobilnych. Kampania T-mobile promująca usługę MyWallet była pierwszą, która pokazała jak łatwe jest korzystanie z technologii NFC w życiu codziennym. Jednocześnie z każdym dniem coraz częściej słyszymy o zastosowaniu NFC w działaniach marketingowych.

Pierwszym polskim przykładem było wykorzystanie NFC w Muzeum w Krakowie, gdzie wystarczyło zbliżyć telefon do tagu NFC,  a informacje o dziele i artyście wyświetlały się na ekranie telefonu w formie artykułu, zdjęć lub wideo. Nokia będąca organizatorem akcji udostępniła Nokię C7 dla osób nieposiadających smartfonów z NFC na czas zwiedzania Galerii Sztuki Dwudziestego Wieku. Niewątpliwie był to skuteczny zabieg reklamowy oraz edukacyjny.

Innym działaniem Nokii promującym technologie NFC i zachęcającym do zapoznania się z nią była akcja w sieci kin Multikino. Przy wejściu do kina stały standy z telefonami Nokia, wystarczyło przyłożyć telefon do miejsca oznaczonego NFC i odebrać kod uprawniający do odbioru darmowego biletu do kina. Akcję przeprowadzono w październiku 2012 i rozdano kilkaset biletów.

Kolejna opisywana na wielu portalach – w tym na GoMobi.pl – kampania z NFC to promocja imprezy muzycznej Red Bull Soundclash. Nie musieliśmy długo czekać, żeby zauważyć następną realizację z wykorzystaniem NFC. Nowo otwarte Centrum handlowe Auchan Łomianki przygotowało dla swoich klientów mapę mobilną galerii handlowej. Każdy, kto wchodzi do CH, może zeskanować z plakatu QR kod lub przyłożyć telefon do tagów NFC oraz wejść na stronę mobilną, na której sprawdzi, gdzie dokładnie znajduje się sklep, którego szuka. Strona jest zoptymalizowana pod smartfony, a dla zwiększenia użyteczności została poszerzona o intuicyjną funkcję zoomowania. Dzięki temu plan galerii jest znacznie bardziej czytelny dla użytkownika.

NFC na świecie

Klienci supermarketu Les Belles znajdującego się w eleganckiej 16. dzielnicy Paryża mogą korzystać z etykiet wyposażonych w znaczniki NFC. Dzięki temu na ekranie smartfona zobaczą szczegóły każdego z 25 tys. produktów w ofercie. Mogą też skanować artykuły w swoim koszyku, a następnie szybko złożyć zamówienie, przesyłając listę produktów za pomocą NFC w telefonie do czytnika podłączonego do kasy.

Ta sama sieć w Lyonie zamiast fizycznego sklepu, będzie prowadzić także witryny sklepowe na stacjach metra i przystankach autobusowych. Kupujący będą mogli skanować produkty z wyświetlacza (displey’a) poprzez tagi NFC, kody QR i kody kreskowe, a następnie sprawdzić ich właściwości za pośrednictwem tego samego silnika m-commerce używanego w sklepie w Paryżu. Konsumenci mogą kupić produkty i odebrać swoje zakupy w lokalnym sklepie lub wybrać dostawę na adres domowy.

Kolejny przykład to sieć sklepów GAP. W Tokio sklepy GAP rywalizowały ze sobą o najlepszy styl. Do oceny stylu osób pracujących w danym sklepie zaangażowano klientów. Każdy, kto przyszedł do sklepu, mógł odebrać bransoletkę NFC z zalogowanym swoim kontem Facebook. Widząc pracownika sklepu w stroju, który mu się podobał “przybijał piątkę” swoją bransoletką do smartfona, który trzymał wybrany przez niego pracownik sklepu. Dzięki temu zdjęcie pracownika w wybranym przez niego stroju było dodawane do jego profilu na Facebooku, a sklep otrzymywał głos w rywalizacji o lepszy styl.

Liczba smartfonów z NFC dostępnych u operatorów wciąż rośnie (oto najbardziej aktualna lista tych urządzeń dostępnych na całym świecie oraz zapowiedzi zbliżających się premier).

Obecnie nie mamy jeszcze wielu przykładów kampanii z wykorzystaniem NFC w Polsce, ale trend ten ma wyraźny potencjał i na pewno możemy spodziewać się upowszechnienia tej usługi także u nas. Wczesne wykorzystanie narzędzi i technologii, które są nowością na rynku jest już naturalnym elementem procesu rewolucji usług marketingowych.

Autor

Marta Dzięgielewska, mobile marketing manager w Marketing House part of Havas Worldwide

Komentarze:

Comments

comments