Nie potrzebujemy nowych iPhone’ów co rok. Zero Waste

Łukasz Kłosowski

15-10-2020
Nie potrzebujemy nowych iPhone’ów co rok. Zero Waste

Trwa globalny kryzys spowodowany COVID. Cały świat się reorganizuje, a ze strony brandów / ze strony marek coraz bardziej czuć ideę społecznej odpowiedzialności biznesu.

Tuż przed zbliżającym się Black Friday Ikea inicjuje akcję, której celem jest zachęcenie społeczeństwa do powstrzymanie się od nadmiernej konsumpcji. Akcja będzie realizowana w 27 krajach na świecie, a w jej ramach sieć odkupi od klientów meble, których już nie używają. W zamian rozda bony zakupowe Ikea bez określonej daty ważności, aby zachęcić do wydania ich w momencie, kiedy będą czegoś naprawdę potrzebowali lub nie wydawać ich wcale. Akcja potrwa od 24 listopada do 3 grudnia tego roku.

Te akcje dzieją się właśnie teraz, a pandemia jest najlepszą porą do ich realizowania. Nie bez znaczenia będzie ich wpływ na poprawę środowiska. Zbiega się to z premierą filmu dokumentalnego David Attenborough: Życie na naszej planecie. Legendarny biolog, popularyzator wiedzy przyrodniczej pokazuje, jak zmienia się nasza planeta, ulega dewastacji, ubożeją jej zasoby naturalne i zatraca się dzikość przyrody.

Polecam do obejrzenia, jak mało jaki obraz daje do myślenia i wyznacza kierunek zmian. David Attenboroug w 5 postulatach nakreśla w nim także wizję odbudowy planety. Składają się na nią:

1. Spowolnienie przyrostu ludności

2. Inwestowanie w odnawialne źródła energii

3. Kontrola połowu ryb

4. Zmniejszenie terenów uprawnych i rolnych

5. Ochrona lasów

Recykling ubrań i inne przykłady pro-eko 

Inny pomysł ma H&M, jeden z największych producentów odzieży. Zbudował maszynę Looop, która przerabia stare ubrania na nowe. Od 12 października działa w jednym z salonów tej sieci w Sztokholmie w rodzimej Szwecji. Konsumenci mogą przynieść stare ubrania. Na ich oczach zostaną one wyczyszczone, a następnie rozdrobnione. Powstały z nich materiał posłuży do produkcji nowych ubrań.

Z kolei marka premium Gucci otwiera w internecie second hand The Real Real, gdzie będzie można pozbyć się starych ubrań. Pojawią się tam także ciuchy, które nie sprzedały się w bieżącej kolekcji. Za każdą rzecz, która otrzymała drugie życie, marka zadeklarowała, że zasadzi jedno drzew w ramach współpracy z organizacją One Tree Planted.

Gucci daje dobre przykłady w branży odzieżowej już od dłuższego czasu. To właśnie branża odzieżowa, jak żadna inna rządzi się sezonowością. W 2018 roku zapowiedział rezygnację z wykorzystywania naturalnych futer w swoich kolekcjach. Właśnie teraz Izrael jako pierwszy kraj na świecie wprowadza zakaz handlu futrami na całym swoi terytorium.

Zero Waste (zero odpadów) to styl życia, gdzie człowiek stara się generować jak najmniej odpadów, a tym samym nie zanieczyszczać środowiska. Przykład idzie od brandów. CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu) jak nigdy dotąd widoczna jest dzisiaj. Marki zastanawiają się nawet nad sezonowością w produkcji towarów (ten sam produkt w odświeżonej wersji co rok).

Czy zatem potrzebujemy nowych iPhone’ów od Apple co rok?

Przedwczoraj premierę miała seria iPhone 12, na którą składają się cztery produkty: iPhone 12 mini, iPhone 12, a także iPhone 12 Pro oraz iPhone 12 Pro Max, który w najdroższej wersji kosztuje 7199 zł. W tym roku Apple w kwietniu zaprezentował już iPhone’a SE 2, a rok temu miał premierę iPhone 11, iPhone 11 Pro i iPhone 11 Pro Max.

Jestem przekonany, że w tym roku spokojnie obejdziemy się bez nowego iPhone’a, a firma powinna zastanowić się nad wydawaniem ich w cyklu rocznym.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments