6 trendów w EdTech

Daniel Parzych

26-01-2021
6 trendów w EdTech

W trakcie pandemii nauka zdalna stała się nową normalnością w naszych domach. Czy nauka zdalna to (r)ewolucja? Czy sama nauka to coś nowego? Absolutnie nie. Firmy z branży EdTech rozwijają się od dawna, a pandemia jedynie przyspieszyła proces łączenia nauki z technologią. Wg wielu źródeł wartość światowego rynku EdTech w 2020 r. przekroczyła 250 mld USD.

Czym jest EdTech?

Stowarzyszenie ds. Komunikacji Edukacyjnej i Technologii (AECT) określiło EdTech jako „ułatwianie uczenia się i zwiększanie wydajności poprzez tworzenie, używanie i zarządzanie odpowiednimi procesami i zasobami technologicznymi”.

Mówiąc wprost – jest to koncepcja przekształcenia tradycyjnego nauczania i uczenia się z książek w formę cyfrową. Główna różnica polega na sposobie dostarczania wiedzy (dzięki innowacjom technologicznym), aby nauczanie było bardziej efektywne. EdTech to proces integracji technologii z edukacją w celu tworzenia lepszych doświadczeń, które skutkują wyższymi wynikami w nauce.

Branża EdTech została dostrzeżona. Niewątpliwe korzyści wynikają przede wszystkim z tego, że młodzież, ale nie tylko,  dzisiaj wszystko chce robić za pomocą technologii. Technologia, smartfony, internet to naturalne otoczenie pokolenia Z. Mądre dostarczanie wiedzy za pomocą technologii powinno bardziej zaangażować, wzbudzić ciekawość i nie znudzić użytkownika. Edukacja za pomocą technologii to nie tylko szkoła, lecz również rozwój pasji, zainteresowań czy podnoszenie kompetencji.

EdTech, to nie tylko korzyści dla użytkowników, to też ułatwienie pracy dla nauczycieli/coachów, którzy za pomocą technologii tworzą kursy online. Kursy, w których użytkownicy mogą uczyć się we własnym zakresie i we własnym tempie. Uczniowie czy kursanci nie muszą chodzić na określone zajęcia i o wyznaczonej porze. Mogą uczyć się w dowolnym miejscu i o dowolnym czasie.

EdTech zmienia też podejście do nauki

Nauka dzięki technologii staje się przyjemniejsza i bardziej ekscytująca. Technologia sprawia, że edukacja jest mądrzejsza i skuteczniejsza, a tym samym bardziej zaspokaja potrzeby użytkowników. Zaangażowanie prowadzi do lepszego zapamiętywania, szybszego uczenia i łatwiejszego wykorzystywania wiedzy w późniejszym życiu. Rola nauczycieli też się zmienia. Dla Uczniów stają się oni mentorami, a ich praca zmienia się w bardziej konsultacyjną.

Jakie będą trendy w EdTech w 2021 r.? (R)ewolucyjne. Z bardzo wyraźnym trendem postawienia użytkownika w centrum, interaktywne, bardzo dostępne i wszechstronne. Rzućmy zatem okiem na 6, moim zdaniem, najwyraźniejszych  trendów w EdTech.

1. E-learning

W zasadzie nic nowego. W wielu korporacjach e-learning dostarczany jest jako wstępne szkolenie pracownika lub okresowe sprawdzenie jego wiedzy. W przypadku e-learningu w szkołach treści edukacyjne są dostarczane uczniom za pośrednictwem komputerów, laptopów, tabletów lub smartfonów.

E-learning nie tylko oszczędza czas, ale otwiera wiele drzwi do interaktywnej nauki. Zamiast biernego doświadczenia, słuchania często bez zaangażowania, 30-minutowego wykładu, uczniowie mogą szybko i łatwo wybrać to, czego chcą się nauczyć, gdziekolwiek się znajdują. Uczą się także poprzez bezpośrednie interakcje z informacjami wyświetlanymi na ekranie, na przykład poprzez przeciąganie treści segregując je na pasujące i niepasujące do odpowiedzi, rozwiązywanie quizów, interaktywnych zagadek itd.

Uczeń ma możliwość wyboru. Może wybrać, czego będzie uczył się w następnej kolejności, a to buduje zaangażowanie. Tego typu podejście możliwe jest również w prowadzeniu komercyjnych kursów i szkoleń online.

E-learning to różnorodność, która nie prowadzi do znudzenia. Użytkownik prowadzony jest przez różne formy nauki, od przeglądania i czytania treści, przez animacje, podcasty i wideo learning. Taki szeroki wachlarz możliwości daje multimedialne i bardzo praktyczne doświadczenia. Co więcej, daje możliwość nauczania synchronicznego – wszyscy użytkownicy łączą się w jednym czasie z wykorzystaniem transmisji na żywo lub spotkań grupowych przy użyciu popularnych platform typu Zoom, Meet czy Teams, oraz nauczania asynchronicznego, gdzie używa się nagranych wcześniej treści w połączeniu szeroką gamą wymienionych wcześniej możliwości, które wzbogacają proces nauczania.

Żeby nauczanie było bardziej efektywne, powstaje wiele kursów i lekcji mieszanych w formie Blended Learning. Cześć zajęć prowadzonych jest w formie online, a część w formie offline. Podczas tradycyjnych stacjonarnych zajęć prowadzone są sesje konsultacyjne i wyjaśniające. Prowadzący zajęcia mają możliwość poznania bardziej osobistych potrzeb i predyspozycji użytkowników.

Administratorzy, użytkownicy, nauczyciele czy nawet rodzice, mogą na bieżąco, również w multimedialnej formie, podglądać i analizować postępy w nauce.

2. Nauka wspomagana wideo

Kiedyś, aby lekcja nabrała bardziej multimedialnego charakteru, nauczyciel wjeżdżał z wielkim wózkiem i równie wielkim telewizorem do klasy. Przez 45 min młodzież oglądała przygotowany wcześniej film. Podczas kursów i szkoleń, również oprócz standardowych treści, wykładów czy zajęć praktycznych wykorzystuje się filmy wideo.

Filmy, bardzo często animowane, rozjaśniają trudniejsze zagadnienia i sprawiają, że treści są bardziej zrozumiałe. Tym samym wzbogacają proces nauczania oraz poprawiają wyniki. Raz przygotowany film, można wykorzystywać wielokrotnie, więc zmniejszają one również nakład pracy.

3. AI oraz analityka

O sztucznej inteligencji (AI) pisałem już wiele razy. W większości dlatego, że znajduje ona zastosowanie w coraz większej ilości miejsc. Nie inaczej jest w sektorze EdTEch. Znaczenie AI w procesie zarządzania cyklem nauki będzie nabierało coraz większego tempa i większego znaczenia. Już dzisiaj sztuczna inteligencja automatyzuje podstawowe czynności w edukacji – np. sprawdzanie wyników.

Sztuczna inteligencja może zastąpić nauczyciela czy wykładowcę, odpowiadając na najprostsze pytania w formie bota. Korepetytorzy AI są dostępni 24h na dobę 7 dni w tygodniu w każdym miejscu, z każdego urządzenia. Mechanizmy AI mogą analizować postępy w nauce i „wychwytywać” bardziej zdolnych uczniów, alarmować o problemach w nauce czy dostosowywać tempo nauki do preferencji i zdolności użytkownika. Sztuczną inteligencję można również wykorzystać do określania poziomu zaawansowania wiedzy początkowej, np. podczas nauki języków obcych zadając coraz trudniejsze pytania. Poza tym Sztuczna Inteligencja sama w sobie jest intrygująca i dodatkowo dodaje smaku w edukacji, co powinno przyciągnąć i utrzymać nowych użytkowników

Wykorzystanie mechanizmów Machine Learning w edukacji przynosi ogromne korzyści. Przygotowane algorytmy uczą się zachowań użytkowników, wychwytują próby „przechytrzenia” systemu i dają ogromne ilości materiałów z informacją zwrotną. Przygotowane analizy na podstawie ogromnych zbiorów danych mogą odpowiedzieć na pytanie, jakiego rodzaju treści (teksty, obrazy, wideo, quizy, infografiki) najbardziej podobają się użytkownikom. Które treści i kursy uruchamiane są w pierwszej kolejności.

Analityka ta pomaga tworzyć jeszcze bardziej spersonalizowane treści i dopasowane do potrzeb użytkowników. Pozwala również na odkrycie, które treści nie zostały przygotowane prawidłowo i odpowiednio przekazane, co pozwoli na późniejsze ich ulepszanie. Analityka ta, pozwala również na identyfikowanie osób, które mają problemy z przyswajaniem wiedzy. Mając taką wiedzę, osoby przygotowujące kursy, coachowie czy nauczyciele mogą pomóc w pełniejszym wykorzystaniu potencjału.

4. Gamifikacja – grywalizacja

W dzisiejszych czasach nie ma chyba lepszego sposobu, aby uczynić naukę bardziej zabawnym czy angażującym procesem niż grywalizacja. Branża edukacyjna wykorzystuje ją z pełną świadomością i dużymi sukcesami. W przypadku nauki języków obcych możemy rywalizować z użytkownikami z całego świata, zbierać korony, zdobywać kolejne poziomy, rozwijać i personalizować konto. Grywalizację, technologię i edukację również można połączyć w szkołach.

Ciekawym sposobem są elektroniczne podchody, gdzie po całej szkole rozlepia się kody QR, w których zaszyte są pytania, a odpowiedzi stanowią podpowiedź, gdzie znaleźć kolejny kod QR. Przykłady można mnożyć, bo sposobów wykorzystania grywalizacji w edukacji jest naprawdę dużo.

Elementy gier, pozwalają stworzyć zabawne i przyjazne środowisko do nauki, a uczniowie i użytkownicy mają dzięki temu pozytywne emocje, ekscytację i zaangażowanie, o które w szczególności na poziomie szkolnym jest bardzo trudno. Oczywiście wykorzystanie grywalizacji zarówno w szkolnictwie wyższym, jak i korporacjach również przynosi bardzo dobre efekty.

5. VR i AR

Virtual Reality (wirtualna rzeczywistość) i Augmented Reality (rozszerzona rzeczywistość) to nie tak bardzo popularne metody nauczania, ale zdobywające coraz większą liczbę fanów. Wirtualna rzeczywistość przez swoją immersyjność wykorzystywana jest w procesach szkoleniowych i nauce coraz częściej. Pełna immersja polega na założeniu gogli VR, które pozwalają na widok 360i przeniesienie się w zupełnie inne miejsce. Kontrolery trzymane w dłoniach, symulują w wirtualnej rzeczywistości prawdziwe ruchy rękoma. Tak przygotowane środowisko daje zupełnie nowe doświadczenia. W wirtualnej rzeczywistości można już przejść kursy pierwszej pomocy, bhp, czy szkolenie wstępne z miejsca pracy. Gogle VR pozwalają się przenieść do laboratorium chemicznego i wykonywać eksperymenty z kwasami, zasadami, pełnym stołem menzurek, kolb i podgrzewaczy.

AR znowu pozwala nam zobaczyć pełniejszy obraz tego, co widzimy w realnym świecie. Nie trzeba być super bohaterem, żeby widzieć przez ściany. Lekcje budownictwa można wzbogacić o pokazanie przekroju ściany na ekranie smartfona. Ale nie tylko lekcje, wyjaśnienie zagadnień budownictwa, elektroniki czy hydrauliki nigdy wcześniej nie było tak proste i zarazem podane w tak bardzo atrakcyjnej formie. W ten sposób technologia pozwala na wyjaśnienie bardziej złożonych koncepcji, które nie są dostrzegalne gołym okiem.

6. STEAM

Ten trend jest jeszcze mało popularny w Polsce, warto jednak go wdrożyć. Jest to trend wykorzystywany do nauki w szkole łączący zabawę i doświadczenie, czyli jeden z pierwszych sposobów, które dzieci wykorzystują do pochłaniania wiedzy o świecie. STEAM (science, technology, engineering, arts, maths) to najbardziej naturalny sposób poznawania świata.

Przez praktyczne zajęcia edukacyjne i kreatywne projekty uczniowie wykorzystują wiedzę w praktyce i rozwiązują rzeczywiste problemy. Konstruowanie turbin wiatrowych na lekcjach techniki, obliczanie powierzchni łopat na lekcjach matematyki z wykorzystaniem makiet i technologii, czy obsługa drukarek 3D na lekcjach informatyki. Metoda STEAM pomaga uczniom zaciekawić się otaczającym światem, pobudza kreatywność i tworzy bezpieczne środowisko do wyrażania swoich pomysłów.

Podsumowanie

Wiemy, że jeśli mówimy o trendach w technologiach edukacyjnych, to jest jeszcze dużo do zrobienia. Najbardziej popularny e-learning to ogromna wygoda, ciekawa i bardzo dostępna forma. Sztuczna inteligencja będzie wspomagała procesy nauczania i wydobywała prawdziwy potencjał. VR i AR będą uatrakcyjniały i wzbogacały treści o zupełnie nowe doznania, a grywalizacja będzie angażowała użytkowników jak nigdy wcześniej.

Sektor ten będzie rozwijał się w szalonym tempie, a pandemia jeszcze przyspieszyła proces łączenia technologii z edukacją. Technologia nadal będzie przenikała się z edukacją i mimo że pandemia kiedyś się skończy, to pewne nawyki i zachowania zostaną.

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments