Płatności kodami QR w automatach vendingowych

Juliusz Stawiński

04-10-2019
Płatności kodami QR w automatach vendingowych

Kody QR stały się częścią naszej codzienności – co więcej, każdego dnia znajdują coraz ciekawsze zastosowanie. Czym są i jak się ich używa?

W dużym skrócie, QR oznacza Quick Response, czyli szybką odpowiedź. Jedynym wymaganiem do skorzystania z zaszytej w kodach QR informacji, jest zainstalowanie na telefonie lub tablecie aplikacji do jej odczytu. W Polsce kody QR zaczęły się pojawiać pod koniec ubiegłego wieku. Obecnie najczęściej można je spotkać w SMS-ach i mailach informujących o możliwości odbioru paczki, fakturach sprzedaży, czy mobilnych aplikacjach bankowych. W tych ostatnich kody QR zawierają informacje o numerze konta i kwocie przelewu, dzięki czemu pozwalają użytkownikowi na niemal natychmiastowe zlecenie transakcji.

Płacenie kodami QR zyskało dużą popularność w Chinach, gdzie jest obecnie dostępne wszędzie i dla każdego, a przede wszystkim nie wymaga posiadania telefonu z funkcją NFC. Lokalny rynek płatności mobilnych wykorzystujących kody QR został zdominowany przez WeChat Pay i Alipay, dzięki którym tego typu transakcji można dokonywać nawet na ulicznych bazarkach.

Z ciekawą inicjatywą opartą o kody QR wyszła firma Tpay, która we współpracy z VendingMetrics uruchomiła niedawno pilotażowy projekt płatności kodami QR w automatach vendingowych obsługiwanych przez Ravend.pl.

Jak działa zaproponowane przez naszego rodzimego dostawcę płatności rozwiązanie? Zeskanowanie kodu QR umieszczonego na maszynie vendingowej powoduje uruchomienie strony internetowej, na której wybieramy kwotę „kredytu” np. 1,50 zł (cena batonika). Następnie wpisujemy w odpowiednie pole kod BLIK i zatwierdzamy transakcję w aplikacji bankowej. Jeżeli płatność zakończy się sukcesem, na ekranie automatu ujrzymy informację o kwocie jaką możemy przeznaczyć na zakupy. Teraz pozostaje już tylko wybrać interesujący nas produkt.

Opisany powyżej proces jest szybki i prosty. Do dokonania transakcji wystarczy telefon, skaner kodów QR i aktywacja BLIK.

Polska liderem rozwoju vendingu w UE

W 2019 roku wartość tego rynku oszacowano na około 900 milionów złotych – podało Polskie Stowarzyszenie Vendingu – co było najlepszym wynikiem w Europie. Kto wie, być może to właśnie automaty przyczynią się do popularyzacji płatności mobilnych z wykorzystaniem kodów QR?

A tak to wygląda w praktyce – testowy kod OR.

Autor

Juliusz Stawiński, New Business Development Director w Tpay

 

Komentarze:

Comments

comments