Podsumowanie 2018 roku według Krzysztofa Heydy

Krzysztof Heyda

19-01-2019
Podsumowanie 2018 roku według Krzysztofa Heydy

Kolejny rok za nami. Telefony stały się znowu większe, ramki coraz węższe, a cztery aparaty w jednym smartfonie już nikogo nie dziwią. 2018 to kolejny rok, w którym mobile bije rekordy. 52,5% ruchu w internecie pochodzi z urządzeń mobilnych (w porównaniu do 50,3% w roku poprzednim). 3 na 5 użytkowników korzysta ze swojej skrzynki email przez telefon, a prawie 100% posiadaczy kont na Facebooku korzysta z niego również w mobile’u. W skali globalnej więcej ludzi posiada telefon komórkowy, niż szczoteczkę do zębów, codziennie spędzamy średnio 3,5h przed ekranem smartfona, a w Polsce penetracja kart SIM wynosi już 131% (czyli na jednego mieszkańca Polski przypada 1,31 karty SIM).

Mobile przyciąga kolejne branże i staje się tam wiodącym kanałem – w handlu 80% użytkowników korzysta z telefonu zamiast z fizycznego sklepu, by sprawdzić ofertę, porównać ceny czy poczytać opinie, a podczas okresu świątecznego 40% zakupów dokonanych było przez komórkę.

Wideo? 51% wszystkich materiałów filmowych w internecie odtwarzana jest w mobile’u. Płatności? Blik ma 25% udziału w rynku i jest trzecim najpopularniejszym produktem finansowym, jaki mają Polacy. To wszystko wskazuje na to, że mobile nie zwalnia, a wachlarz rzeczy, które możemy zrobić przez komórkę, tylko rośnie.

Asystenci głosowi (ale nie u nas)

Coś, co u nas zaczyna się pojawiać właściwie od tego tygodnia, na rynkach USA, Wielkiej Brytanii czy w Niemczech robi furorę i wpisuje się w codzienność konsumentów. Asystenci głosowi, temat, o którym często piszę, zintegrowane są dzisiaj w rekordowej liczbie urządzeń i mają coraz to nowsze funkcje. Asystent Google’a dostępny jest w kilkunastu językach, działa na ponad 10 tysiącach urządzeń od tysiąca producentów. Amazon Alexa dostępna jest już na 20 tysiącach różnych urządzeń. Nie zapominajmy o telefonach, dzięki którym do asystentów głosowych (głównie Google i Siri) ma dostęp kilkaset milionów ludzi. Już w samym styczniu 2018 roku odnotowano miliard wyszukiwań głosem, a do 2020 szacuje się, że będą one stanowiły 30% wszystkich wyszukiwań. Jak  zmieni to SEO oraz sposób, w jaki robimy zakupy, pokaże czas.

AI (tak jakby)

Sztuczna inteligencja to cel, który próbujemy osiągnąć od dawna. I tak, jak fani Terminatora mogą mieć obawę co do tego, jak to się dla nas skończy, to jednak wizja maszyny, która sama myśli, a przez to naturalnie wyczuwa nasze potrzeby i je zaspokaja, jest kusząca.

W tym roku bardzo dużo urządzeń skierowanych do konsumenta miało przyczepioną metkę AI. Telefony Huawei czy LG oparły na tym cały swój koncept marketingowy, wprowadzając sztuczną inteligencję gdzie się da – głównie do aparatów. Dzięki temu aparat nie tylko potrafi dopasować ustawienia do warunków, w których jest robiona fotografia/film, ale również rozpoznać, co jest fotografowane i pod to przygotować najlepsze parametry do zrobienia zdjęć.

Nie jest to chyba to co sobie wyobrażaliśmy jako sztuczną inteligencję, ale może za kilka lat…?

AR (aż chce się dotknąć)

W przeciwieństwie do AI, AR w mobile okazało się całkiem sprawnie działającym konceptem i kilka firm pokazało naprawdę fajne pomysły na jego wykorzystanie. Chociażby Apple. Dodał on do nowego iOS aplikację Linijka, dzięki której możemy wygonie zmierzyć rozmiar czegokolwiek w całości za pomocą telefonu. Facebook wdrożył AR w swoim Messengerze, dając markom rewelacyjne narzędzie do generowania ruchu, zabawy, ale i pomocy w sprzedaży i zwiększania konwersji.

AR wydaje się być bardzo praktycznym rozwiązaniem, które pozwala markom być bliżej potencjalnego klienta i pokazać swoje towary „bardziej”.

2019 (i później)

Z perspektywy Polski zaczęliśmy 2019 z przytupem – Google udostępniło nam swojej Asystenta po polsku i mimo, że ma on ograniczone funkcjonalności i nie obsługuje np. Android Auto czy smart głośników, to jest to ważny start. Teraz już będzie z górki.

Początek roku to też CES, na którym zobaczyliśmy wiele nowych pomysłów, które ukształtują trendy na ten i następne lata (np. 5G czy giętkie ekrany).

Co przyniesie nowy rok? To materiał na osobny artykuł, ale ja i tak wiem, że będzie to rok mobile?

 

Komentarze:

Comments

comments