Polskie debiuty w Newsstand

Kinga Dyakowska

09-01-2013
Polskie debiuty w Newsstand

App Store nie rozpuszczał czytelniczek szukających polskojęzycznej prasy kobiecej, chociaż paradoksalnie, to właśnie “Wysokie Obcasy Extra” (Agora) były pierwszym magazynem w Polsce udostępnionym w wersji na iPada. 

We wrześniu 2012 roku niszę wykorzystał wydawca “iAM” – tworząc bezpłatny magazyn dla kobiet tylko w tabletowej wersji. Cały czas brakowało jednak kontynuatorów: “Glamour”, “Elle”, “In Style” czy “Cosmopolitan” wciąż nie mają polskiej, tabletowej edycji. W polskim App Store nie znajdziemy też rodzimych: “Twojego Stylu”, “Pani”, czy “Zwierciadła”.

Mimo rosnącej popularności prasy typu people, ponad dwa lata od pojawienia się iPada musieliśmy poczekać na debiut pierwszego tego typu tytułu w App Store. I doczekaliśmy się – “Viva! Polska” (Edipresse Polska), pierwszy, polski eksluzywny magazyn typu people, jest też pierwszą tego typu, polskojęzyczną aplikacją. Tytuł obecny na rynku od 1997 roku jest znany przede wszystkim z niezwykłych reportaży i pięknych sesji zdjęciowych, których efektem są prestiżowe nagrody. Mocną stroną dwutygodnika są także autoryzowane wywiady, które niejednokrotnie wzbudzały spore zamieszanie w polskich mediach. Twórcą makiety tabletowej wersji jest Marek Knap, specjalizujący się w grafice prasowej i typografii, a obecnie dyrektor artystyczny wydawnictwa Edipresse Polska. Projekty Marka były wielokrotnie nagradzane na konkursach graficznych, jednak “Viva!” jest pierwszym tytułem, który zaprojektował w wersji na tablet.

Tabletowe wydanie magazynu jest dostępne w Newsstand (Kiosku). Jeden numer kosztuje 0,89 euro, a więc nieco więcej niż papierowa wersja (2,99 zł), jednak, zgodnie z matrycą cenową obowiązującą w App Store, to minimalna cena za jaką deweloperzy mogą sprzedawać pojedyncze wydanie. Ten minimalny ‘tier’ cenowy to cały czas spore wyzwanie dla wydawnictw, które w portfolio mają tytuły za 1,50-2 PLN i chcą stworzyć jego tabletowy odpowiednik. O popularność “Vivy!” w App Store jestem spokojna. Jestem też spokojna o reklamodawców, zainteresowanych dotarciem do odbiorów “Vivy!”, wśród których są nie tylko kobiety.

Do męskich polskojęzycznych tytułów w Newsstand (znajdziemy już tam min. “Logo”, “EGO”, “Magazyn Sukces” czy bardziej specjalistyczne “Magazyn T3” oraz “Auto Świat 4×4”) dołączyła niedawno polska edycja lifestylowego magazynu “Men’s Health” (Motor-Presse Polska), który obok “Vivy!” utrzymuje się na pierwszym miejscu najczęściej pobieranych wszystkich aplikacji dostępnych w Newsstand.

Wydawca “Men’s Health”, którego papierowa edycja jest liderem sprzedaży wśród miesięczników lifestylowych dla panów, podobnie jak wydawca “Vivy!” zamknął dostęp do treści nie oferując czytelnikom pierwszego numeru za darmo. Słusznie, bo obydwa tytuły są dobrze znane czytelnikom, pamiętajmy też, że drukowanych gazet “na zachętę” nie dostajemy w kioskach za darmo. Obydwie aplikacje zostały przygotowane w Adobe Digital Publishing Suite – rozwiązaniu do tworzenia i dystrybuowania aplikacji na tablety i smartfony. Dzięki narzędziom statystycznym dostępnym w ADPS, Alliance of Audited Media (Związek Mediów Audytowanych łączący kompetencje odpowiedników ZKDP, PBC i PBI), może kontrolować sprzedaż wydań prasowych na tablety i smartfony w Stanach Zjednoczonych.

Dobrej lektury!

Komentarze:

Comments

comments