Potencjał marketingowy i zakupowy smart głośników jest ogromny

Krzysztof Heyda

21-05-2018
Potencjał marketingowy i zakupowy smart głośników jest ogromny

Personalny asystent w zasięgu ręki każdego gospodarstwa domowego to nie pieśń przyszłości, ale fakt. Mówię tu oczywiście o asystentach głosowych, jak Google Home czy Amazon Alexa, którzy są tak popularni na zachodzie. Alexa jest już dostępna w oficjalnej dystrybucji (co prawda po angielsku) w Polsce, natomiast jedną z nowinek na Google I/O była informacja, że asystent firmy z Mountain View zawita (prawdopodobnie) w polskiej wersji językowej jeszcze w tym roku. Dlatego warto byśmy już teraz poznali kim są użytkownicy smart głośników, by jeszcze lepiej wykorzystać ich potencjał marketingowy.

Rodzice

Google, badając swoich użytkowników, doszedł do ciekawych wyników. Okazało się, że to rodzicie są prawdziwymi power userami smart głośników, korzystając z nich częściej i inaczej niż osoby bez dzieci w domu.

Rodzice częściej tworzą głosowo listy zadań (71% w stosunku do 52% u nie-rodziców), zarządzają kalendarzem (70% do 52%) czy wykorzystują do liczenia, tłumaczenia itp. (68% do 48%). Rodzice chętniej też wykorzystują głośnik do kontaktu z markami chcąc znaleźć nowe brandy, zadzwonić na infolinię czy wyszukać jakąś informację. 72% rodziców posiadających smart głośnik deklaruje, że planuje z niego skorzystać przy zakupach w ciągu najbliższego miesiąca. To znacznie więcej niż 51% użytkowników bez dzieci, którzy składają taką samą deklarację.

Dzieci, w których domach jest smart głośnik, często wykorzystują go jako źródło rozrywki i pomoc edukacyjną. 54% korzysta z głośników do… słuchania muzyki, 53% do grania w gry, a 43% jako źródło informacji. 35% przesyła treści za pomocą głośnika na swój telewizor (wideo, zdjęcia itp.). 31% wykorzystuje go do obliczeń i tłumaczeń.

Zakupowicze

Ludzie zmęczeni są zakupami – wycieczkami po galeriach w poszukiwaniu idealnych jeansów, codziennymi zakupami po mleko, świeże pieczywo. Dlatego użytkownicy smart głośników chętnie testują je jako narzędzie zakupowe. Dla marek, za którymi stoi porządna logistyka, dająca możliwość szybkiej i bezproblemowej dostawy, smart głośniki stanowią idealny kanał sprzedaży. Ich użytkownicy kupują spontanicznie – kończy się mleko? Za pomocą kilku zdań zamawiam paczkę kartonów nowego, które za godzinę będzie mi dostarczone. Łatwość samego zakupu przyczynia się też do zwiększenia koszyka – raz podpiętej karty nie trzeba autoryzować za każdym zakupem, wystarczy tylko powiedzieć „Alexa, zamów…”.

Co więcej użytkownicy są otwarci na to, by to marki same sugerowały produkty, byleby to nie było wymuszone i współgrało z tym, czego użytkownik w danej chwili oczekuje. Jest to duże pole do popisu dla marek, ale jest to też pole minowe. 52% użytkowników głośników chętnie otrzyma z nich informacje o promocjach i wyprzedażach. 48% liczy na spersonalizowane porady. Informacje o zbliżających się wydarzeniach chce otrzymać 42% z nich. 39% interesowałaby informacja o marce, godziny otwarcia czy lokalizacja sklepów, a 38% chciałoby mieć dostęp do wsparcia i obsługi klienta za pomocą smart głośnika.

“Baby boomers”

Przy wejściu na rynek nowej technologii zazwyczaj pierwszymi użytkownikami są ludzie młodzi. I tak jak tym razem – to millenialsi wiodą prym wśród posiadaczy smart głośników. Ale też “baby boomers”, czyli osoby urodzone w latach 1946-64, chętnie z nich korzystają. Co więcej, uważają smart głośniki za super łatwe w obsłudze. Osoby po 55 roku życia widzą w głośnikach przede wszystkim towarzysza. „Nazywam to e-wnym” mówi jeden z ankietowanych, posiadający dwa głośniki od pół roku. Głośnik „jest jak elektroniczny krewny”.

Starsze osoby zauważyły też potencjał głośników w obszarze bezpieczeństwa i zdrowia. Smart głośnik może podpowiedzieć, kiedy wziąć pigułki, doradzić w kwestii dbania o zdrowie czy zaalarmować, gdy usłyszy „boli mnie serce”.

 
😉

51% użytkowników po 55 roku życia twierdzi, że główny powodem, dla którego korzystają z inteligentnego głośnika, jest „wzmocnienie wynikające z natychmiastowego otrzymania odpowiedzi i informacji”. Baby boomers jeszcze chętniej niż millenialsi chcą otrzymywać informacje o promocjach i wyprzedażach.

Ogromny potencjał

Niewątpliwe potencjał zakupowy jaki drzemie w użytkownikach smart głośników jest ogromny i już teraz warto zastanowić się, jak go wykorzystać, gdy pojawią się one w polskich domach. Najważniejsze by pamiętać, aby nasz przekaz był oryginalny, spersonalizowany oraz dostarczony w odpowiednim momencie.

 

Komentarze:

Comments

comments