Recognize.IM – API rozpoznawania obrazu dla aplikacji mobilnych (wideo)

Bloger Mobilny

25-07-2012
Recognize.IM – API rozpoznawania obrazu dla aplikacji mobilnych (wideo)

GoMobi.pl prezentuje gościnny wpis Rafała Dubrawskiego z firmy iTraff Technology (aplikacja “SaveUp”) na temat Recognize.IM – platformy, dzięki której każdy będzie mógł stworzyć własną aplikację mobilną wykorzystującą rozpoznawanie obrazu. Obecnie usługa jest w fazie testów, jednak już za kilka dni stanie się ona ogólnodostępna.

Spółka iTraff Technology przygotowywała się do ruszenia z platformą API technologii rozpoznawania obrazu odkąd pozyskała od nowych inwestorów 1,8 mln złotych, do czego doszło w marcu tego roku. Oprócz Speedup Venture Capital Group do inwestorów należą Innovation Nest, Rafał Han oraz Stephane Senkowski. Firma rozwija technologię rozpoznawania obrazu już od ponad półtora roku – powstała na przełomie 2010 i 2011 roku w Poznaniu.

Rafał Dubrawski, iTraff Technology

Po zalogowaniu się do serwisu Recognize.IM użytkownik ma możliwość stworzenia własnego indeksu obrazów poprzez wysłanie ich na nasz serwer. W momencie, gdy określona baza obrazów zostanie już zbudowana za pośrednictwem platformy, staną się one możliwe do rozpoznania za pomocą zdjęcia zrobionego smartfonem. Wystarczy, że użytkownik pobierze przypisany do swojego konta klucz API i już będzie mógł wysyłać za pośrednictwem swojej aplikacji zapytania do serwera (w postaci grafik).

Możliwe jest także pobranie z platformy Recognize.IM kodu gotowej aplikacji, który można następnie dowolnie modyfikować. Tym sposobem można w kilka chwil stworzyć własną, brandowaną aplikację, która będzie wyglądem przypominała autorskie rozwiązanie danej firmy. Wystarczy wstawić własne makiety i zoptymalizować program pod kątem własnych odbiorców.

Liczba rozwiązań, które stają się możliwe dzięki opisywanej usłudze, jest ograniczona wyłącznie kreatywnością twórcy. Firma iTraff Technology wykorzystując swoje API stworzyła m.in. aplikację zakupową “SaveUp”. Jest to oryginalne rozwiązanie e-commerce, które pozwala użytkownikowi nabyć produkt, który został przedstawiony na reklamie w prasie, na plakacie, na billboardzie czy na dowolnej innej powierzchni.

Wystarczy, że zrobi on zdjęcie okładki książki, gry, filmu czy płyty z muzyką, by mógł natychmiastowo zamówić ją w jednym z ponad 50 największych polskich sklepów wysyłkowych. Dodatkowo produkty oferowane są w różnych wersjach – w wypadku książek są to zarówno wersje tradycyjne, jak i e-booki oraz audiobooki, filmy można znaleźć zarówno na płytach DVD jak i Blu-ray, a muzykę na płytach audio lub czasem nawet na winylach.

Ciekawymi, niekomercyjnymi przykładami zastosowania, również opracowanymi przez iTraff Technology, są aplikacje “Art4Europe” oraz “Art4Note”. Pierwsza z nich przygotowana została na międzynarodowy konkurs Fundacji Europeana (współorganizowany przez nią wraz z Komisja Europejską). Umożliwiała rozpoznawanie dowolnych dzieł sztuki (obrazów, płaskorzeźb itp.) z bazy danych Fundacji liczącej blisko 19 milionów rekordów. Zwyciężyła we wspomnianym konkursie w kategorii “Oprogramowanie o największym potencjale biznesowym”, a nagrodę programistom firmy przyznała w Brukseli sama Neelie Kroes, czyli komisarz ds. agendy cyfrowej.

Druga z wymienionych aplikacji, “Art4Note”, również służy do rozpoznawania dzieł sztuki. Nie wykorzystuje jednak bazy danych Fundacji Europeana, ale materiały powszechnie dostępne za pośrednictwem Wikipedii. Przygotowana została na konkurs Evernote, w którym startuje firma iTraff Technology. Nie dobiegł on jeszcze końca, a jego wyniki zostaną ogłoszone w przeciągu najbliższych dni.

Algorytm technologii rozpoznawania obrazu proponowanej przez iTraff Technology radzi sobie nie tylko z rozpoznawaniem idealnie płaskich obiektów 2D. Rozwijany jest także pod kątem rozpoznawania obiektów 3D. Już dziś jest w stanie zidentyfikować przedmiot, jeżeli jest on nieco wygięty. Przykładowo bez problemu poradzi sobie z etykietą na butelce lub z nadrukiem na koszulce.

Tu przykładem może być aplikacja “Tribal Employee”, którą firma przygotowała na międzynarodowe spotkanie agencji Tribal DDB. Aplikacja umożliwiała robienie zdjęć wcześniej przygotowanym, unikatowym obrazom, które zostały nadrukowane na koszulki pracowników agencji. Podczas imprezy każdy mógł zrobić aplikacją fotografię owym nadrukom, by poznać imię i nazwisko, pozycję oraz listę klientów obsługiwanych przez danego pracownika.

Jak widać liczba zastosowań dla technologii dostępnej na platformie Recognize.IM jest nieograniczona. Może ona służyć zarówno do sprzedaży produktów, do tworzenia skutecznych kampanii reklamowych, jak i rozrywce.

Twórcy usługi przygotowali dla jej klientów również specjalne nagrody. Ci, którzy podzielą się swoją opinią – bez względu na to, czy będzie ona pozytywna, czy negatywna – będą mieli szansę co miesiąc wygrywać nowe iPady. Ponadto za kilka tygodni odbędzie się specjalny, międzynarodowy hackathon, w którym najlepsze rozwiązanie wykorzystujące API Recognize.IM będzie nagrodzone kwotą w wysokości 10 000 dolarów. Warto zatem obserwować poczynania firmy na bieżąco, a można to robić za pośrednictwem oficjalnych jej kanałów w social media: Facebook, Twitter, Google+.

Autor:

Rafał Dubrawski

Komentarze:

Comments

comments