Recommerce – co to jest?

Karolina Goćkowska

18-10-2023
Recommerce – co to jest?

Zakupy w obecnych czasach ewoluują, podobnie jak towarzyszące im koncepcje. Tak jest w przypadku recommerce, praktyki, która przyczynia się do walki z negatywnymi aktywnościami z sektora sprzedaży, bezpośrednio oddziałującymi na środowisko. W zasadzie marki coraz częściej sięgają po działania z zakresu recommerce, a powody są banalnie proste – poprawa wizerunku marki, a tym samym większe zainteresowanie wcieleniem elementu do strategii PR-owej firmy.

W artykule wyjaśniamy, recommerce co to jest z perspektywy konsumenta i przedsiębiorstwa rozwijającego działalność nastawioną na sprzedaż produktów bądź usług. Z jakimi rodzajami możesz spotkać się przy okazji wskazanego pojęcia? Czy recommerce jest tożsamy z dziedziną e-commerce?

Od A do Z o recommerce

Recommerce (inaczej reverse commerce/re-commerce czy reverse marketplace) to nic innego, jak aktywności skoncentrowane na zakupie oraz sprzedaży używanych produktów za sprawą dedykowanych w tym celu serwisów e-commerce. Przedsiębiorstwa trudniące się handlem detalicznym angażują się w nabycie starodawnego asortymentu, aby następnie go odrestaurować i powtórnie wprowadzić do sprzedaży.

Świat online zawojował rynek recommerce

Second handy kojarzą się nam wyłącznie ze stacjonarnymi sklepami, ogłoszeniami zamieszczanymi w terenie czy targami poświęconymi odprzedaży starych, niepotrzebnych już pierwotnemu właścicielowi rzeczy. Sukcesywnie zaczęły jednak rozrastać się serwisy internetowe, które przeniosły tę praktykę do świata wirtualnego.

Powszechność platform, np. OLX, przyczyniła się do sprawnej odsprzedaży asortymentu niemal z każdego miejsca na świecie. Wyróżnia się kilka form działalności przedsiębiorstwa w tym obszarze.

Wystawienie ogłoszeń a może wymiana towaru? Platformy e-commerce nadchodzą z pomocą

Korzystając z ich zasobów, szybciej można trafić do nowego, potencjalnego właściciela produktu. Zdarzają się przypadki, kiedy ich użytkowanie wymaga uiszczenia opłaty, jednak nie są to kwoty, które zniechęcają do sięgnięcia po tę formę aktywności. Najlepszymi przykładami platform o wskazanym charakterze są Vinted oraz OLX.

Komis – wersja internetowa

W sieci prężnie działają firmy zajmujące się skupem starych urządzeń elektronicznych, aby ponownie wprowadzić je do sprzedaży. Za “renowację” sprzętu odpowiadają osoby specjalizujące się w naprawie.

Ekomarki i odświeżanie starszej wersji produktów

Można znaleźć przykłady marek chętnie włączających się do aktywności z dziedziny reverse commerce. W praktyce wygląda to tak, że firmy przyjmują rzeczy, których są producentami, aby w następnej kolejności zająć się ich odświeżeniem, naprawą i powtórnym wprowadzeniem na rynek swojej branży po niższej cenie, lecz z certyfikatem oraz gwarancją.

W parze z reverse marketplace idzie działalność o charakterze charytatywnym. Przedsiębiorstwa czynnie biorące udział w aktywnościach poświęconych celom dobroczynnym przyjmują zużyte produkty, które przerabiają, a zyski ze sprzedaży kierują do instytucji non-profit.

Rodzaje recommerce

Dostępnych jest kilka sposobów pozwalających na wcielenie praktyk recommerce do otoczenia konsumenckiego. O jakich rodzajach recommerce warto wiedzieć?

1. Sprzedaż na platformach typu OLX czy Vinted zaliczana jest do rynku nieformalnego. Serwisy tego typu gwarantują bezpieczeństwo transakcji, w związku z czym prawdopodobieństwo nieuczciwych działań ze strony przedsiębiorstwa maleje.

2. Zakup produktów od konsumentów po wcześniej ustalonej cenie w celu ich renowacji wchodzi w zakres czynności określanych jako usługi wymiany i odsprzedaży. Firma, odświeżając wcześniej użytkowany przedmiot, powtórnie go sprzedaje, aby zapewnić sobie pewne korzyści finansowe.

3. Przedsiębiorstwa w zamian za możliwość odkupienia przestarzałego asortymentu od klienta wychodzą z ofertą zniżki na zakup nowego. Za sprawą tej praktyki nowe produkty są korzystniej postrzegane przez grono konsumenckie.

Czy recommerce oznacza to samo, co e-commerce?

Recommerce klasyfikowany jest do e-commerce, w którym odbywają się wszelkiego rodzaju transakcje. Usługi przyjmują formę online bądź offline za sprawą dowolnej platformy sprzedażowej.

E-commerce to rozwinięta dyscyplina specjalizująca się zarówno w nowych produktach, jak i przestarzałych rozwiązaniach. Z reguły większość reverse commerce zaliczane jest do e-commerce, jednak niewielki odsetek praktyk e-commerce można przydzielić do podzbioru recommerce.

Rozwiązania “na plus” dla wizerunku firmy

Działania recommerce przynoszą wiele korzyści dla przedsiębiorstw rozwijających własną markę. Do argumentów przemawiających za praktyką “odświeżania” przestarzałych produktów i ich sprzedaży należą: wzrost lojalności konsumenckiej, zbudowanie solidnej bazy nowych klientów, zmniejszenie kosztów, a tym samym wzrost obrotów na rynku, większa motywacja pracowników podyktowana chęcią zaangażowania się we współtworzenie spójnej polityki CSR-owej firmy.

Coraz więcej przedsiębiorstw bierze pod uwagę aktywności wchodzące w zakres recommerce. Wszystko to ze względu na pozytywną percepcję działań przez dotychczasowych i przyszłych konsumentów, a także pozyskania znacznych środków finansowych, czyli wzrost wyników stricte sprzedażowych.

Wystarczy spojrzeć na poczynania firm takich jak Apple czy Zalando, aby zrozumieć, z jakim skutkiem udaje się im zaangażować w działania recommerce. Nie ulega wątpliwości, że to znakomita idea, którą można zaimplementować w różnym celu i formie.

Autor

Karolina Goćkowska, copywriter, Grupa iCEA

 

Tagi:

Komentarze:

Comments

comments