Rynek płatności post-COVID. Innowacje w branży płatniczej

Marta Zalewska

03-06-2020
Rynek płatności post-COVID. Innowacje w branży płatniczej

Od połowy marca 2020 r. jesteśmy świadkami bezprecedensowego spadku gospodarczego. Obecna sytuacja negatywnie wpłynęła również na branżę płatniczą, ponieważ wolumeny płatności konsumenckich i korporacyjnych uległy spowolnieniu. Pewne tendencje rozwojowe zostały przyspieszone przez pandemię, w tym rozwój handlu elektronicznego i przechodzenie na płatności cyfrowe. Choć wiele branż zgłosiło znacznie słabsze trendy w kwietniu, to firmy e-commerce skorzystały ze zmiany wzorców zakupów konsumenckich i odnotowały przyspieszenie wzrostu w kwietniu. Choć nie w każdej branży, niektóre kategorie e-commerce nadal odnotowują spadki, np. sprzedaż biżuterii, ubrań czy mebli. Spadek sprzedaży wpłynął na zmniejszenie liczby wykonywanych transakcji, zwłaszcza w transporcie, restauracjach i turystyce. Bain & Company szacuje, że sektory o wysokiej wrażliwości na spadki stanowią około dwóch trzecich globalnych płatności wykonywanych między konsumentem a biznesem.

Pandemia zmieni zachowania konsumenckie

Według Bain & Company wraz z zatrzymaniem większości podróży międzynarodowych, spadła również liczba transakcji transgranicznych, które stanowią ponad połowę przychodów wielu firm płatniczych. W rezultacie spółki o dużej ekspozycji na tego typu płatności, takie jak Revolut czy niektóre sieci kart odnotowują około 30 proc. spadek przychodów w 2020 r. 

Jednak spadki wolumenu nie dotyczą wszystkich firmy płatniczych, niektóre obszary odnotowały wzrost popytu na swoje usługi. Aplikacje do obsługi płatności takie jak PayPal czy integrator płatności – polski Tpay mają ręce pełne roboty. Według Thinknum liczba miejsc pracy w PayPal wzrosła w tym roku ponad dwukrotnie, w tym, w zespole analitycznym. Wynika to ze skupienia się na analizie danych, systemy giganta dążą do lepszego zrozumienia zmian w zachowaniach konsumenckich spowodowanych pandemią. Z kolei Tpay od początku pojawienia się wirusa widzi znaczący wzrost zainteresowania ich usługami, rzesze przedsiębiorców przenoszą sprzedaż do online, a integracja płatności jest jednym z ważniejszych elementów e-commerce. Firma wdrożyła także płatności bezdotykowe BLIK u kurierów GLS oraz Inpost.

Według danych spółki istniejące biznesy w sieci cieszą się wzmożonym zainteresowaniem, z danych integratora płatności wynika, że dotyczy to zwłaszcza obszarów RTV (Radio i TV) +200 proc., branża spożywcza +10 proc., moda +70 proc., zdrowie +56 proc. Pandemia zmieni zachowania konsumenckie, które pozostaną w społeczeństwie po uporaniu się z wirusem. Zakupy, usługi i medycyna przeniosą się do online, a razem z nimi metody płatności.

Innowacje w branży płatniczej

Rynek płatności należy do jednych z najbardziej innowacyjnych, bezdotykowe płatności czy mobilne rozwiązania są już od dawna obecne. Dla przykładu w niektórych krajach Jaguar i Shell oferują możliwość płatności za paliwo bez wychodzenia z samochodu już od początku 2017 r. Na rynku szybko zaczęły pojawiać się nowe rozwiązania wspierające konsumentów, firmy i zapewniające pomoc w utrzymaniu bezpieczeństwa. 

Pandemia COVID-19 zmusiła miliony ludzi do izolacji, często w samotności. Contis, zajmujący się płatnościami w Europie, opracował program umożliwiający osobom chorym lub starszym, przekazanie bezpiecznego dostępu do ich środków finansowych. Opiekunowie pomagający w zakupach czy płaceniu rachunków otrzymują dedykowaną kartę płatniczą. Program „Bankowość opiekunów” oferujący rozwiązania klientom banków, daje możliwość weryfikacji tożsamości online i zamówienia karty pod wskazany adres, tak aby uniknąć kontaktu z innymi osobami. Fizyczny plastik można również podłączyć do karty wirtualnej przeznaczonej do płatności zbliżeniowych online i mobilnych płatności. Aplikacja daje możliwość szybkiego skonfigurowania ustawień, natychmiastowego blokowania karty i limitów wydatków, a także monitorowania transakcji.

Flatfair, brytyjska firma zajmująca się technologią płatności, uruchomiła bezpłatne narzędzie online, które pomaga właścicielom i ich najemcom uzgodnić plany płatności zaległych czynszów związanych z pandemią COVID-19, aby pomóc właścicielom w rozwiązaniu problemu. Flatfair Resolve zapewnia narzędzie, które pomaga właścicielom nieruchomości zweryfikować potwierdzenie trudności ekonomicznych przechodzonych przez najemców, zapewnia korespondencję opatrzoną datą i pomaga uzgodnić jasny plan płatności, do którego najemca powinien się stosować. 

Jest zbyt wcześnie, aby zgadywać kiedy koronawirus zminimalizuje swoje odziaływanie, czy jak długo potrwa obecna sytuacja pogorszenia się koniunktury gospodarczej. Oczywiste jest jednak, że systemy płatności weszły w nową fazę innowacji cyfrowych i są swoistym motorem napędzającym inne gałęzie gospodarki. 

 

Komentarze:

Comments

comments