Shazam – top 20 najczęściej tagowanych kampanii (+wideo)

Katarzyna Bednarska

06-09-2013
Shazam – top 20 najczęściej tagowanych kampanii (+wideo)

Ostatnie donosy mówią, że AR to technologia, która jest słabo wykorzystywana do działań reklamowych. A nawet jeśli marketer zdecyduje się uzupełnić aplikację o kody pozwalające na nakładanie warstw w czasie rzeczywistym, to i tak ludzie nie wiedzą z czym to się je. Rozpoznawanie obrazu jest mega fajne, ale rozpoznawanie dźwięku jeszcze lepsze.

Od momentu, gdy mam w telefonie jedną z kilku aplikacji, nie muszę setki razy powtarzać pod nosem, jak się nazywa dany utwór podczas jazdy autem – tak jak to miało miejsce kilka lat temu.

Rozpoczniemy zatem historię o Shazamie, którego staż na rynku jest dość krótki, ale nie przeszkadza mu to w zdobywaniu najlepszych reklamodawców. Sławę aplikacji przyniosła francuska kampania francuskiej sieć telefonii komórkowej SFR. Potem Shazam stał się partnerem innych globalnych marek i umożliwiał oglądającym interakcję z reklamami oraz brandami poprzez tagowanie ich. Używając aplikacji posiadacze smartfonów mogli zdobyć dodatkowe informacje niemożliwe do przekazania w trakcie tradycyjnego spotu.

Celem zawsze jest przytrzymanie konsumenta z marką jeszcze chwilę dłużej i dlatego ta aplikacja jest tak chętnie wykorzystywana w budowaniu świadomości produktu. Dodatkowym elementem jest opcja podzielenia się informacją na FB lub twitnięcie. Przez ostatnie 2 lata Shazam został wykorzystany w trakcie programów na żywo takich jak: SuperBowl (USA) Factor X (UK) i to w czasie ich największej oglądalności.

Poniżej top 20 najbardziej tagowanych reklam. Pozycje, które mnie wyjątkowo zaciekawiły to Red Bull oraz Sony z Man in Black. Nie przejmujcie się jeśli pod tagiem Shazam nie znajdziecie przekierowania na landing page. Większość z tych kampanii już niestety zakończyła się.

1. SFR SAGA GAD

2. Absolut Absolut Greyhound

3. Red Bull World of Red Bull: Launchpad

4. Trident See What Unfolds

5. Renault Lanzamiento Twizy

6. Microsoft Internet Explorer 9

7. HTC One X

8. Sony Pictures Men in Black 3

9. Home Depot Vertical Garden

10. Coca-Cola Move to the Beat

11. Chevrolet Chevy Super Bowl Campaign

12. Honda Summer Clearance Event

13. Toyota Camry Effect Super Bowl Campaign

14.  Progressive Testimonials

15. Orangina Schweppes Trina

16. Summit Entertainment Step Up Revolution

17. Sony Mobile Experia Episodes

18. Toyota Hybrid

19. Geico Karaoke

20. Pepsi NFL Anthems

Jak widzimy na liście króluje branża motoryzacyjna, a przecież FMCG równie dobrze nadaje się do takich akcji. Gospodynie domowe również mają smartfony! Bawią dzieci, a w międzyczasie chłoną telewizyjne seriale.

Shazam jest wykorzystywany również przez marki oferujące mniej luksusowe produkty niż samochody czy sprzęt elektroniczny. Oto przykład marki odzieżowej oferującej spodnie poniżej 30USD.
http://www.youtube.com/watch?v=VjOgp_WU1io

Shazam przyda się reklamożercom

Zadam sobie i Wam pytanie. Czy nie dopadła nas głuchota reklamowa? Przyznaję – jestem reklamożercą, ale wiem, że wielu ludzi w trakcie przerwy reklamowej rozpoczyna zipping po kanałach lub wstaje i idzie do innego pokoju. Czy to sprawia, że wyłączamy umysł i nie przyswajamy komunikatów reklamowych? Otóż nie zawsze. Niemniej jednak nie ma nas przed telewizorem. To nic! W łatwiejszy sposób złapiemy uwagę konsumenta skupionego nad laptopem podczas kampanii na www, a zwłaszcza w serwisie YouTube. Telefon jest zawsze pod ręką, więc kilka ruchów palcem i na ekranie mamy informację od producenta.

Działania Shazamowe są mierzalne, ale efekty naszych kampanii mogą różnić się od tych prowadzonych na zachodzie. W Polsce to jest i przez chwilę będzie nowatorski dodatek do komunikacji 360 stopni.

Życzyłabym sobie otrzymywać tą drogą gifty np. za pozostawienie maila lub telefonu. Następnym krokiem byłby telefon/mail z call center w celu dopytania, gdzie dostarczyć próbki kosmetyku, gratisową butelkę napoju czy podstawić auto do jazdy testowej.

Uwielbiamy otrzymywać coś za darmo. Dlaczego więc nikt nie docenia starań konsumenta? Odpowiedź jest banalna – marketerzy myślą o działaniach, które zwiększą rozpoznawalność produktu, a co najważniejsze zwiększą sprzedaż. Specjalista ds. marki czy brand manager to tytuły znane nam wszystkim. Nie oznaczają jednak pro-konsumenckiego działania, a jedynie dbałość o produkt. Czasami jednak jest to brak fantazji i pójście po najmniejszej linii oporu. Z pełną świadomością mówię te słowa, gdyż przez prawie 3 lata byłam brand managerem.

Wciskanie nam stronek z informacją jak będziemy bezpieczni i wylansowani w nowym aucie marki X czy wizualizowanie jak nasze kłopoty ze skórą skutecznie zakończy krem marki Y to powszechne działanie bez widocznej dla nas korzyści. A jakby tak zagrać w grę, rozwiązać zagadkę czy opisać jak postrzegasz produkt, który widziałeś na ekranie telewizora. Czy taka reklama nie byłaby na dłużej zapamiętana? Dobrym przykładem jest polska kampania Mercedesa Klasy A, gdzie należało opisać swoje wrażenia po obejrzeniu spotu w TV.

Gdzie szukać pomocy?

Niezbędny jest Google oraz kontakt z Shazamem, który prześle realizacje lub case study. Jeśli nie mamy czasu warto skonsultować się z agencją mobile marketingu, to u nich można szukać inspiracji i wsparcia w tym zakresie. Domy mediowe wchodzące powoli w świat nowych technologii również m0gą wykazać się twórczo przy projektowaniu takich akcji.

Głośno było w mediach o planowanym systemie Google Kitkat :). Na koniec ode mnie zabawna reklama – Nestle z Shazamem prosto z UK.

Komentarze:

Comments

comments