Shifting – internauci skaczą z ekranu na ekran

Karolina Chołuj

28-01-2016
Shifting – internauci skaczą z ekranu na ekran

Już ponad 55 proc. badanych użytkowników internetu przyznaje, że zmienia urządzenia w trakcie wykonywania danej czynności, np. oglądania materiałów wideo. „Skaczemy” zazwyczaj pomiędzy smartfonem a komputerem. Zjawisko shiftingu – bo o nim mowa – wziął pod lupę dom mediowy Mindshare Polska w swoim najnowszym badaniu „Multiscreening 2015”.

W ramach badania „Multiscreening 2015” dom mediowy Mindshare Polska przyjrzał się zjawisku shiftingu, czyli wykorzystywania różnych urządzeń jedno po drugim do tego samego celu. Trend ten dotyczy już ponad połowy badanych internautów, a co trzeci z nich robi to regularnie.

Najczęściej wykorzystywanymi urządzeniami w ramach shiftingu są smartfon i komputer. 
Z komputera w taki sposób korzysta ponad 20 proc. internautów i występuje on zarówno jako pierwsze urządzenie, na którym rozpoczynamy czynności, jak i kolejny – „finalny” ekran. Shifting jest nieco bardziej powszechny w przypadku oglądania materiałów wideo, niż robienia zakupów – choć różnice są nieznaczne. 28 proc. badanych przyznało, że zmienia urządzenia podczas oglądania filmów czy seriali przez internet i robi to co najmniej czasami. Zjawisko shiftingu podczas robienia zakupów w sieci dotyczy natomiast co czwartego internauty.

Co ciekawe, centralnym urządzeniem w ramach wymiany ekranów są laptop oraz komputer stacjonarny, a nie jak część z nas oczekuje, ekran mobilny. To właśnie na komputerze częściej zaczyna się zakupy lub oglądanie wideo, aby następnie przełączyć się na urządzenie mobilne. 
Ta wymiana ekranów przez konsumentów to sygnał dla reklamodawców, by pracowali nad spójną komunikacją i identyfikacją przekazu na różnych urządzeniach, w celu bardziej skutecznego docierania z komunikatem, ale także zwiększania user experience konsumentów, np. przy dokonywaniu zakupów.

W badaniu realizowanym przez Mindshare przeanalizowano także multiscreening, czyli korzystanie 
z wielu ekranów jednocześnie. To bardzo popularny trend, który dotyczy już blisko 70 proc. użytkowników internetu. Polscy internauci podczas oglądania telewizji najchętniej używają telefonu komórkowego (48 proc.) lub laptopa (43 proc.). Na smartfonie najczęściej odwiedzają portale społecznościowe (21 proc.) oraz przeglądają ogólne wiadomości w internecie (20 proc.). W przypadku laptopa, korzystanie z social media schodzi na drugi plan, a bardziej powszechne są takie działania, jak sprawdzanie wiadomości (29 proc.) oraz – co bardziej istotne z reklamowego punktu widzenia 
– wyszukiwanie różnego typu treści w internecie (26 proc.).

Największy potencjał w digitalu

Multiscreening i shifting to zjawiska, które reklamodawcy z pewnością powinni wziąć pod uwagę, tworząc strategie swoich marek, szczególnie ze względu na fakt, że stają się one coraz bardziej regularne i nieprzypadkowe. Wykorzystanie trendu wieloekranowości to szansa na zwiększanie okazji dotarcia do odbiorcy, ale także na zwielokrotnienie liczby kontaktów z nimi w sprzyjających okolicznościach. Wtedy ważne jest to, aby komunikacja była zaplanowana w synergii. Największy potencjał w ramach zjawiska mają naturalnie działania w kanałach digital, w tym na urządzeniach mobilnych, planowane na portalach horyzontalnych, szerokozasięgowych, w wyszukiwarkach, ale także serwisach społecznościowych. Shifting natomiast nabiera znaczenia przede wszystkim 
w kontekście rozwiązań technologicznych, umożliwiających komfortowe przechodzenie pomiędzy urządzeniami bez strat w postaci rozpoczętych, a nieukończonych procesów, konieczności ponownego wypełniania formularzy czy definiowania produktu.

 

Autor

Karolina Chołuj, director, business planning, Mindshare Polska

Komentarze:

Comments

comments